Over hundre nye «jukse-kontroller»: Bilene burde aldri vært på veien
Statens vegvesen mener også eiere er medskyldige.

EU-kontrollen blir regnet som det viktigste virkemiddelet for å sørge for at bilene som ferdes på norske veier er mest mulig trafikksikre.
Men dessverre er det ikke noe ukjent fenomen at enkelte kan jukse med EU-kontrollene.
Nå melder Statens vegvesen at de de siste månedene har avdekket mange fiktive og uriktige EU-kontroller. Resultatet kan være livsfarlige biler på veien.
– Høsten 2021 avdekket vi over 80 fiktive kontroller i Innlandet og vi avslutter nå en større sak i Telemark der over 100 kontroller viser seg å være fiktive, sier Einar Eskilt i Statens vegvesen.
Betalt direkte til kontrolløren
Han er bekymret for at det er betydelige mørketall.
– EU-kontrollen er et viktig bidrag til å avdekke trafikkfarlige biler. Verksteder som utfører EU-kontroll har et stort ansvar i å luke ut disse bilene. Statens vegvesen ser svært alvorlig på at enkelte virksomheter og kontrollører jukser med EU-kontrollene, sier Eskilt.
Jukset kan være at bilen er meldt inn som godkjent, uten at den har blitt kontrollert, eller at åpenbare feil og mangler ikke har blitt registrert. I flere tilfeller viser det seg at kundene har betalt direkte til kontrolløren, enten kontant eller via Vipps.
– Det bør blinke i alle varsellamper hvis man betaler EU-kontrollen direkte til kontrolløren og ikke til verkstedet. Vi har grunn til å tro at kundene i mange tilfeller også er delaktige i jukset, ved at de har en bil de vet ikke kommer gjennom kontrollen uten dyre reparasjoner, sier Eskilt.
På tide at noen blir tatt for EU-juks

Burde aldri vært på veien
Typiske feil som avdekkes er feil med bremser, dekk og felg, farlig rust i bilens bærende konstruksjon eller skader som påvirker sikten.
– Det er dessverre mange biler på veien som aldri burde vært der i den tilstanden de er i, sier Eskilt.
Både verkstedet selv og de ansatte som gjennomfører EU-kontrollene skal være godkjent av Statens vegvesen.
– Vi har tilsyn med at bransjen følger de lover og forskrifter som gjelder for EU-kontroll. Der vi avdekker uregelmessigheter eller brudd, kan vi inndra godkjenningen for en kortere eller lengre periode. I særlig grove tilfeller blir det meldt til politiet, sier Eskilt.
Flere hundre kan kjøre rundt med falsk EU-godkjenning
Ikke noen tilstandsrapport
– Vi må likevel huske at det er de råtne eplene som ødelegger for resten av bransjen som gjør jobben samvittighetsfullt. Vi er derfor svært interessert i tips om virksomheter der det er mistanke om ulovligheter, sier Eskilt.
EU-kontrollen gir et øyeblikksbilde av bilens tilstand. På EU-kontrollen er det en detaljert sjekkliste kontrollørene skal følge, og målet er verifisere bilens identitet, avdekke trafikkfarlige feil og alvorlige høye utslipp eller lekkasjer.
– EU-kontrollen er ikke en generell tilstandsrapport, og sier derfor ikke noe om bilens driftssikkerhet eller behov for reparasjoner i nær fremtid. Derfor er derfor alltid lurt å sjekke bilens tilstand ved hjelp av fagkyndige før et kjøp, sier Eskilt.
Bilmekaniker laget 37 falske godkjenninger
Fakta om EU-kontrollen
- Alle biler eldre enn fire år må inn til EU-kontroll annet hvert år.
- EU-kontrollen består av en trafikksikkerhetsdel der blant annet bilens lys, bremser og sikkerhetsbelter kontrolleres, og en miljødel der bilens støy, avgasser og eventuelle oljelekkasjer kontrolleres.
Video: Kan redde liv – se hvordan de nye fartsdemperne fungerer