Opel Calibra: Sporty og elegant - til lavpris
Bruktbilguide: Slik gjør du best kjøp på en av Opels lekreste noensinne.
Opel bygget videre på sterke coupetradisjoner da de lanserte todørs-coupéen Calibra i 1990. Der forgjengeren Manta var basert på Ascona, var Calibra en Vectra under skallet. Men du verden så mye lekrere Calibra-skallet var i forhold til utgangspunktet!
Bilen fikk da også særdeles mye skryt for utseendet sitt. Calibra var verdens mest aerodynamiske masseproduksjonsbil da den kom, med en Cd-verdi på imponerende 0,26. Det gjorde Opel selvfølgelig et stort poeng ut av. Den posisjonen skulle den holde i hele ti år, da Honda Insight og Audi A2 begge slo til med 0,25.
Den dag i dag står designet seg meget bra, de rene, lekre og aggressive linjene blir regnet som noe av det mest elegante Opel noen gang har sendt ut på markedet.
Ingen erstatter
Dessverre står ikke kjøreopplevelsen helt i forhold til dette. Her skinner Vectra-røttene igjennom og Calibra er en bil helt på det jevne når det gjelder kjøreegenskaper. Minste motorisering underbygget dette ytterligere. Det er en 2-liter på 115 hk som gir mildt sagt ordinære prestasjoner. Denne kunne du også få med automat. Sportsbil? Ikke akkurat!
Da blir det straks mer moro med 16-ventileren som yter 150 hk. I 1992 ble Calibra turbo lansert. Med 204 hk og firehjulstrekk ble det da bokstavelig talt mer fart på sakene. I denne utgaven begynner bilen å få den motoriseringen den fortjener.
Året etter fikk Calibra også en 2,5-liters V6-ser under panseret. Den er kjent for å gjøre bilen framtung - og for å ha solgt relativt lite.
I 1997 var det slutt. Da hadde salget dalt kraftig de siste årene og Calibra fikk aldri noen direkte erstatter. Opel satset heller på lille Tigra, før de kom med Astra coupe i 2000.

Klassisk Opel-coupe: Monza var drømmebilen for mange
Benny Mener:

Om drivknutene er underdimensjonert eller om det er eierne som er litt for glade i å gasse vet jeg ikke, men de har i alle fall ofte ulyd. Sjekk også om drivakselmansjettene er hele.
På biler som har hoppet over oljeskift kan oljekanalene gradvis tettes. Dette går i første omgang ut over ventilløftere og ganske fort kamakselen også. Hør etter ”klikke og klakke-lyder” fra motoren. Registerreim og vannpumpe er i kjent Opel-stil et svakt punkt som bør sjekkes. Forstilling bremser og hjuloppheng bør sjekkes.
Ulyd fra girkassen her heller ikke uvanlig. Sjekk dette ved å la bilen gå på tomgang. Trykk clutchen inn – lytt. Slipp den ut igjen og lytt. Hører du en malende lyd er det ofte et tegn på defekte lagre i girkassa.
På turbobiler som du mistenker kan være hardt kjørt, bør du sjekke hele drivlinja nøye. Turbohavari og defekte topplokk er dessverre heller ikke uvanlig på disse.
Og ikke minst må du sjekke rust. Disse hadde ikke all verdens rustbeskyttelse nye og de kan ruste på de utroligste steder. Vanligst er kanaler, skjermkanter og nedkant av dørene.
Pluss:
Sporty og lekkert coupekarosseri, komfortabel. Enkel mekanikk og hyggelige priser.
Minus:
De ruster. Mye.
Ny, heftig Opel-coupé på gang? Denne lover bra!

Hva skal du betale:
Pris til-fra: 7000 - 75 000,-
De eldste bilene med 115 hk og høy kilometerstand selges for ca 10 000 kroner, men har da ofte behov for litt påkost. En EU-godkjent og grei bruksbil med 150 hk motor fra 1992 - 94 må du betale ca 25 000,- for.
Dyrest er turbomodellene med 4x4, i skikkelig fin originalstand og med skinninteriør og lav kilometerstand - Her må du betale fra ca 60 000 og oppover.
Beste kjøp:
Hele og pene originalbiler i god stand uten rust. En Calibra med V6-motoren er en behagelig cruiser...
Styr unna:
Rånekjørte, uoriginale eksemplarer som er trimmet hjemme i vedbua og som har hatt 17 eiere – alle under 20 år – de siste tre årene.
Kjøpt ny av:
Ytterst få "ungdommer" hadde råd til ny Calibra, så dette var enten par uten barn eller bilentusiaster som mente at ungene ikke trengte egne dører - eller godt voksne Opel-elskere som ikke hadde noe imot litt ungdommelig image.

LES OGSÅ: Topp 10 - de råeste fra Opel