Opel Astra: Se på denne!
Opel Astra skal ikke vises før bilutstillingen i Frankfurt i september. Men her er den!
Opels framtid er kanskje uviss - men det er ingen ting å si på aktiviteten hos tyskerne. Insignia er akkurat ute - og her er splitter nye Astra. Etter all sannsynlighet er det ikke GM som eier Opel når Astra kommer på markedet, men bilen er likevel så godt som klar. Opels nye eiere har med andre ord noe godt i vente.
Nye Astra vil bli å få med et stort antall bensin- og dieselmotorer. Den mest spennende av dem alle er kanskje 1,4-literen med turbo. Dette er en ny kreasjon fra GM som sto utstilt på pidestall under årets bilmesse i Detroit. 1,4-literen kommer også som vanlig sugemotor, nødvendigvis med noe mindre effekt. Hvor mye turboversjonen vil levere når den kommer på markedet er ennå ikke kjent, men den var oppgitt til 150hk i Detroit. Kanskje blir det mer. Eksakte tall på ytelser har vi ikke, men kilder forteller at den er i stand til å spare et sted rundt 8% i forhold til deres 1,6 og 1,8-liters sugemotorer. Dersom du foretrekker dieselmotorer, så er det en rekke alternativer fra 1,3 til 2-litere på programmet. EcoFLex versjoner er også på planen.
Nye Astra kommer som femdørs kupè, men en tredørs GTC-modell skal også være underveis. Deretter følger stasjonsvogn et godt stykke ut i neste år, for ikke å snakke om en cabriolet med ståltak, som også kommer senere.
Opel Astra er laget på GMs Delta-plattform, som den blant annet kommer til å dele med hybridbilen Ampera, når den finner det for godt å dukke opp. Da nåværende Astra entret markedet, var det mange som mente den ville bli fort gammel. Det hadde de rett i. Opel Insignia viser derimot at Opel er inne i et riktig spor, og hvis Astra kan levere på samme nivå, så vil dette være en bil som Opel nærmest kan tapetsere markedet med. Se på bildene, nyt den, og la oss håpe på noe godt.