Opel Ampera: Akkurat kåret til Årets Bil i Europa
Stakk av med den prestisjetunge tittelen – foran 34 andre bilmodeller.

59 biljournalister fra 23 europeiske land står bak kåringen og nå er deres avgjørelse akkurat blitt offentliggjort i forkant av bilutstillingen i Genève som starter tirsdag.
Årets Bil i Europa 2012 er søstermodellene Opel Ampera/Chevrolet Volt.
Viktigste på lenge
Det var i utgangspunktet 35 modeller som knivet om tittelen. Til slutt var det syv finalister igjen – og av dem stakk altså Ampera av med seieren.
Utvalgskriteriene som ble benyttet av dommerne var basert på design, komfort, ytelse og spesielt innovative teknologier, samt effektivitet.
Opel Ampera er den viktigste bilen fra GM-konsernet på veldig lenge. Her er det snakk om en bil som i motsetning til andre "folkelige" miljøbiler, faktisk er litt tøff. Og ganske rommelig. De fysiske målene er større enn for eksempel Nissan Leaf og mye større enn Mitsubishi I-MIEV.
SE VIDEO: Det startet som en helt vanlig Opel Omega
40–80 km på batteri

Hybridbiler, der hovedtrekkraften kommer fra en bensinmotor (eller i det siste også dieselmotor), er heller ikke miljøvennlig nok for Opel. De har snudd om på det – og bruker elmotoren som kraftkilde nummer én, mens bensinmotorens oppgaver er å drive en generator som øker rekkevidden til elmotoren. 1,4-literen som bruker bensin er ikke engang koblet til drivakselen.
Resultatet er at bilen kjører 40–80 km bare på batteriet, mens rekkevidden strekker seg oppimot 500 km når generatoren benyttes.
LES OGSÅ: Test av Opel Insignia 2,0 CDTi
0,16 liter/mil
Ytelsene er også ganske imponerende, den store bilen skal klare 0–100 km/t på ni sekunder, og kan skilte med en toppfart på 160 km/t.
Opel oppgir bensinforbruket til 0,16 liter/mil. Da ligger det til grunn en EU-definert kjøresyklus. Her er det mange ting som spiller inn hvis du skal klare å få forbruket så lavt. Men på for eksempel normal jobbpendling, vil den i hovedsak gå på strøm og da går det naturligvis fint lite bensin.
Ta ned produksjonen
Tittelen som Årets Bil henger høyt blant bilprodusentene og brukes som regel svært aktivt i markedsføring. Så langt har verken Volt eller Ampera vært store salgssuksesser, og fabrikken i USA må faktisk ta ned produksjonen fordi etterspørselen er mindre enn ventet.
Så gjenstår det å se om denne tittelen kan gjøre noe med det. Markedsavdelingen hos Opel har i alle fall fått et svært godt argument i videre markedsføring av bilen.
LES OGSÅ: Vurderer du å kjøpe brukt Opel? Sjekk vår bruktbilguide først
