Vrak Volvo (Foto: Pressenytt)
Vrak Volvo (Foto: Pressenytt)

Økt vrakpant: Nå forsvinner gamlebilene fra veiene

Les hvorfor rekordmange har hatt siste reis i høst.

Det går mot vrake-rekord på biler i Norge i 2011. Gjenvinningsbransjen styrer mot minst 110.000 innsamlede vrak, noe som skjer takket være en kampanje med forhøyet vrakpant i høst.

Da ble nemlig vrakpanten forhøyet med 1000 kroner, opp til 2500 kroner i en tidsbegrenset periode. Kriteriet var at bilen måtte være minst 20 år gammel.

Del med Facebook-vennene dine

LES OGSÅ: Unik bil funnet etter 33 år!


Gråter over panseret


Vrak-panser (Foto: Pressenytt)
Vrak-panser (Foto: Pressenytt)

Resultat: 17.500 færre miljøforurensende biler på veier, låver og i skogen.

– Noen bileiere gråter over panseret før de tar farvel, forteller Jan Fredrik Bergman i Norsk Gjenvinning Metall AS i en pressemelding.

LES OGSÅ: Vrak funnet på låve - solgt for 2,8 millioner


Lenge ubrukt


Vrak (Foto: Pressenytt)
Vrak (Foto: Pressenytt)

En stor andel av bilene hadde nok ikke vært på veien på mange år. Men ekstra vrakpant var motivasjonen som skulle til for å få levert dem til vraking.

Det tidligere toppåret for bilvraking var 1996. Da var vrakpanten 6000 kroner - noe som førte til at veldig mange gamle biler forsvant fra norske veier.

Hengekøyestativer

Fra 1. juli økes vrakpanten på bil med nye 500 kroner, til 3.000 kroner. Det betyr en fordobling av panten siden 2011. I revidert nasjonalbudsjett er dert også bestemt at avgiften på enkelte nybiler skal reduseres ytterligere ... (Foto: Pressenytt)
Fra 1. juli økes vrakpanten på bil med nye 500 kroner, til 3.000 kroner. Det betyr en fordobling av panten siden 2011. I revidert nasjonalbudsjett er dert også bestemt at avgiften på enkelte nybiler skal reduseres ytterligere ... (Foto: Pressenytt)

Etter vrakingen, plukkes bilene fra hverandre ved ulike godkjente mottak. Der blir blant annet drivstoff, batteri, vindusspylevæske, dekk og olje sortert ut for korrekt behandling.

Metallet blir presset sammen og fraktet til et fragmenteringsanlegg. Til slutt ender bilen som alt fra armeringsjern til hengekøyestativer. Inntil 85 prosent av bilen blir gjenvunnet.

LES OGSÅ: Sjekk ut disse verdifulle bilvrakene: