Og snipp snapp snute – så var disse bilmerkene ute

Les hvem som har forsvunnet de siste årene.

GM har i sin tid som bilprodusenter avviklet 33 bilmerker. Dette er noen av dem. Illustrasjonsbilder.
GM har i sin tid som bilprodusenter avviklet 33 bilmerker. Dette er noen av dem. Illustrasjonsbilder.

General Motors Company – kanskje enda bedre kjent som GM – er en ekte bilgigant.

Faktisk så store at ingen var i nærheten av dem i antall produserte enheter mellom 1931 og 2007.

Det er respektable – for å ikke å si vanvittige – 76 år sammenhengende på troppen av tronen det!

Gammelt selskap

GM ble stiftet så langt tilbake som i 1908. Da var det et holdingselskap for Buick, senere kjøpe de opp Oldsmobile og i 1909 Cadillac, Elmore og Oakland.

Snøballen hadde begynt å rulle og det ballet fort på seg. Stadig nye merker tilkom – andre forsvant.

GM produserer nå 15 forskjellige bilmerker i 37 land, sysselsetter godt over 200.000 mennesker og har virksomheter i hele 157 av verdens land.

So far – so good

So far, so good – for å si det på godt norsk. Men i 2008 ble store deler av verden rammet av en finanskrise.

Den gedigne GM-kjempen begynte å vakle. Skikkelig. Uten krisehjelp fra den amerikanske staten kunne det rett og slett endt i konkurs.

Dramatisk

Det ble tid for ettertanke, selvransakelse og iverksetting av tiltak. Tidvis dramatiske sådanne.

Målene var like enkle som de var klare:

1: De måtte begynne å tjene penger igjen. 2: De skulle ta tilbake tittelen – fra Toyota – som verdens største bilprodusent.

Man kan som kjent ikke lage omelett uten å knuse egg. Eggene som ble ofret er bilmerker som de av ulike årsaker ikke lenger så seg råd til å ha.

Det var også klare krav fra regjeringen i USA som stilte vilkår for sin støtte.

Regjeringen inne

Regjeringen eide også på et tidspunkt 26 % av aksjene i GM, før man begynte å selge seg ned.

Som nevnt produserer nå GM hele 15 forskjellige bilmerker: Alpheon, Chevrolet, Buick, GMC, Cadillac, Baojun, Holden, HSV, Jie Fang, Opel, Opel Performance Center (OPC), Vauxhall, VXR, UzDaewoo, og Wuling

Det er et ganske imponerende tall som de gjerne forteller om.

De som det ikke snakkes fullt så mye om er at de under livsløpet har langt ned, solgt eller på annen måte avviklet hele 33 bilmerker. Ikke småtterier det heller ...

Snipp, snapp, snute – disse er ute:

Her tar vi et lite tilbakeblikk på noen av de som ikke finnes blant oss lengre:


Hummer: 1992–2010

Hummer H2 fra 2003.
Hummer H2 fra 2003.

Det var AM General som først markedsførte det som etter hvert ble Hummer. Nemlig en sivil versjon av Humvee M998 – en bil som mange først ble kjent med gjennom TV-bildene fra Gulf-krigen.

Den fortsatte som Hummer H1 under GM-paraplyen.

Vi har kjørt den, les testen av H1 her:

Snart kom også en litt snillere versjon – Hummer H2 – som i prinsipp er samme bil som Chevrolet Tahoe under Hummer-skallet. Siste – og minstemann ble Hummer H3, som bygger på Chevrolet Colorado.

Kinesiske Sichuan Tengzhong Heavy Industrial Machinery Company var villige til å kjøpe Hummer, men det kinesiske Handelsdepartementet avviste avtalen og etter åtte måneder med forhandlinger ble budet trukket tilbake.

Den aller siste bilen – en Hummer H3 forlot dermed samlebåndet 24 mai i 2010. Så var det slutt.

Les mer om brukt Hummer her:

Pontiac: 1926–2010

Pontiac GTO 1970
Pontiac GTO 1970

Pontiac er et gammelt bilmerke med røtter helt tilbake til 1926. Bilmerket er oppkalt etter høvdingen for Ottawaindianerne fra 1700-tallet. Han ledet det såkalte Pontiacopprøret mot britene i 1763–1766. Merkets logo forestiller da også en pilspiss.

Pontiac skulle være en billig middelklassebil, men med fokus på det litt sporty i form av god ytelse og gode kjøreegenskaper.

Med de hadde en ganske komplett palett etter hvert, med alt ifra rene sports- og muskelbiler – til flerbruksbiler.

Det viktigste markedet for Pontiac var Nord-Amerika, men på grunn av finanskrisen ble merket sett på som overflødig i dette markedet. GM valgte heller å satse på sine fire kjernemerker i dette området som var: Chevrolet, Buick, Cadillac og GMC.

Pontiac GTO: Dette er bilkjøp for viderekomne

Saturn: 1985–2010

Sarturn Sky fra 2007 ble en av de siste bilene av dette merket.
Sarturn Sky fra 2007 ble en av de siste bilene av dette merket.

Saturn er et ganske nytt bilmerke som få her hjemme har et forhold til. Heller ikke amcar folket har akkurat trykket dette merket til sitt bryst.

Ikke så rart kanskje, da veldig mange av merkets modeller – i alle fall de siste årene – baseres på Opel.

Men historien til merket er interessant.

Saturn ble etablert så sent som i 1985. Formålet var å demme opp for den stadig økte importen av – særlig japanske – små og billige biler.

Produksjonen av Saturn-bilene kom i gang i 1990. Ambisjonene var store. ALT skulle være nytt. Bilen, anlegget, arbeidsstokken, forhandlernettet og produksjonsprosessen.

Sagt på en annen måte. En bil som ingen hadde hørt om skulle bygges av folk som ikke kunne det og selges av forhandlere uten erfaring. Ikke akkurat en opplagt suksessoppskrift ...

På toppen av det hele ble bilene kjøpt av dem som allerede kjørte et GM-produkt. Ikke av dem som kjørte Honda, Toyota og Hyundai ...

Den store suksessen uteble. Og som nevnt tok man etter hvert noen short-cuts. Opel Astra ble importert fra Antwerpen, Belgia som Saturn Astra. Saturn Sky er en Opel GT.

7. oktober var eventyret med "annerledesbilen" over – da trillet den siste Saturn ut av fabrikken.

Les også: Sportsbil-comebacket som endte i fiasko

Oldsmobile: 1897–2004

Oldsmobile 442 fra 1970. Det var bare amerikanere som bygget slike biler.
Oldsmobile 442 fra 1970. Det var bare amerikanere som bygget slike biler.

107 år og 35,2 millioner biler. Det var status da en av verdens eldste bilprodusenter satte kroken på fabrikkdøra i 2004.

Dette var også det andre merket under GM-paraplyen oppkjøpt i 1908 – men med aner enda lengre bakover. Oldsmobile ble grunnlagt i 1897.

Det er ikke til å komme i fra at det var tett mellom GM-merkene i USA. Oldsmobile skulle finne sin nisje mellom Buick og Pontiac. I tillegg hadde men jo både Cadillac og Chevrolet.

Da har vi ikke engang nevnt andre produsenter og konkurrenter som Ford, Dodge og Chrysler.

Men Oldsmobile klarte seg rimelig bra, de. Beste året noensinne var 1985 med godt over 1 million produserte biler.

Et par skikkelige milepæler har de også på samvittigheten. Allerede i 1962 kom de med turbomotor i sin Turbo Jetfire, og i 1966 lanserte de som første amerikanske bilmerke forhjulstrekk på sin legendariske Toronado.

Utover på 2000-tallet var ikke lenger GMs inntjening som den hadde vært. Det fikk Oldsmobile lide for. De ble besluttet nedlagt, altså i god tid før finanskrisen.

Den 29. april 2004 triller den siste firedørs Alero sedan ut av fabrikkportene. Den siste Oldsmobilen noensinne.

Den sto utstilt på RE Olds Transportation Museum, men GM forlangte – utrolig nok – at bilen skulle selges for å få inn penger. Så smålig kan en stor general være ... ...

Oldsmobile Ninety-Eight: Se hvorfor dette flaket var forut for sin tid

Saab: 1947–2011

Saab ble heller ikke spart. Dette er en 9000 CS fra 1992
Saab ble heller ikke spart. Dette er en 9000 CS fra 1992

Bare de mest sarte av oss reagerte vel i noen særlig grad på at merkene over ble nedlagt.

Annerledes ble det når man begynte å tukle med Saab. Det var liksom så mye nærmere og et merke de aller fleste av oss hadde et forhold til.

GM la aldri ned Saab. De solgte det. Uten at det gjorde saken noe bedre. Snarere tvert imot – det ble seigpining og hvor mange hadde egentlig tro på at nederlandske, ukjente og bitte lille Spyker med Victor Muller i bresjen skulle klare å få stablet Saab på beina igjen?

Fakta er jo at den svenske bilprodusenten hadde tapt penger – mange penger, i årevis ... Et annet fakta er at om ikke GM hadde gått inn, så ville det sannsynligvis ikke vært noe Saab heller.

Men uansett: Den 19. desember 2011 slo Saab seg selv konkurs med to datterselskaper. Tross visjoner og store ord, hadde ikke Victor Muller mulighet til å holde det gående lenger.

Juni 2012 ble Saab solgt fra konkursboet til National Electric Vehicle Sweden, NEVS. Kjøpesummen anslås å være ca. 1,8 milliarder svenske kroner.

Nå har produksjonen så vidt startet opp igjen. Les mer om det her:

Les også: Vår aller siste Saab-test her:

Holden: 1856–2016

Nå er det snart slutt for Holden også. Her representert ved en SLR 5000
Nå er det snart slutt for Holden også. Her representert ved en SLR 5000

Finanskrisen er over. GM har fått kontroll over skuta igjen og svært mye har kommer på stell etter kriseårene for fire-fem år siden.

Det var derfor ikke uten en viss overraskelse vi forleden mottok nyheten om at GM nå ønsker å avvikle enda ett merke. Denne gangen er det australske Holden som står for tur.

Det er et av verdens eldste gjenlevende bilselskaper – med røtter tilbake til midt på 1800-tallet. De har produsert biler siden 1908 – altså i 107 år – men nå skal det trappes ned. For så å vri om nøkkelen til fabrikkdøra for siste gang om et par år. Dermed mister rundt 6500 ansatte jobbene sine.

Les mer om at Holden forsvinner her:


Les også: Mary (51) får en jobb ingen kvinner har hatt før henne