Offisielt: Her er nye BMW X3
Her er den helt nye BMW X3.

Den fikk en litt trå start, men etter hvert ble BMW X3 en stor suksess. Etter over 600 000 solgte er det endelig klart for etterfølgeren - en bil som mange venter på - nå er den her!
Blir større
Den nye X-3 har vokst både på lengden og på et av bilens få ankepunkter – den innvendige plassen. Det tar altså et godt steg opp rent størrelsemessig, og plasserer seg derfor mer riktig mellom lillebror X1 og storebror X5.

At X3 har vokst noen – nærmere bestemt 8 - centimeter på lengden var ventet. Det du ser det best på utvendig, er de større bakdørene. Vel på plass i baksetet merkes også de ekstra centimeterne godt. Nå er det plass nok her også.
Oppdatert innvendig
Når det gjelder bredden så har den faktisk krympet litt, men bare 2 millimeter, og den er også en snau centimeter lavere enn utgående modell.
Akselavstanden er økt med 1,5 centimeter, og også bagasjerommet har vokst. 550 liter er det plass til nå.
Interiøret har også fått en oppdatering. Nye, bedre materialer og økt kvalitetsfølelse har vært målene. Rent designmessig kjenner vi den igjen – det er aldri tvil – dette er BMW.
Nye X3 produseres nå i USA, ved Spartanburg- fabrikken i South Carolina. På ”gamle-fabrikken” i Graz, Østerrike produseres nå Mini Countryman.
Denne BMW-en er en suksess i Norge!
Norges-SUV?
Den mest populære motoren her hjemme antas å bli X3 20d (2-liter diesel) på 184 hk / 380 Nm. Den sender bilen fra 0 – 100 km/t på kjappe 8,4 sekunder. Forbruket oppgis til anstendige 0,56 l/mil.
Så får vi se om det kommer en strupt utgave tilpasset norske avgifter – slik som vi tidligere har sett.
Har du det travelt, kan X3 også leveres med en ”TwinPower-turbo” bensin-sekser på hele 306 hk / 400 Nm. 0 – 100 går da unna på 5,7 sekunder. 0,88 liter bensin pr mil må du da fylle.
Flere motoralternativer kommer etter hvert, og BMW lover et komplett motorprogram allerede neste år. Man snakker allerede om X3 1,8d og X3 3,0-bensin.
Kjøreglad!

Girkassene er enten 6-trinnsmanuell, eller 8-trinns automat.
Ikke helt uventet har BMW hatt knallhard prioritering på sine dynamiske, kjøreglade egenskaper også i den nye X3-en. Som tilvalg får du DDC (Driving Dynamics Control) med tre kjøreprogram. Normal, Sport og Sport+. De forskjellige innstillingene forandrer karakteren på støtdempere, gassrespons, automatgirkassen, på den nye elektroske servostyringen og på antisladdsystemet.
Avansert antispinn
BMWs egenutviklede firehjulstrekk har også en knapp, DSC (Dynamic Stability Control) og ved å trykke inn denne tillates noe mer hjulspinn, en fordel ved snøføre for eksempel. Ved å holde denne knappen ned kobles antispinn-systemet helt ut, men ikke ABS-bremsene og ESP, antiskrens-systemet.
Foreløping kommer alle X3 med firehjulstrekk, men det snakkes om en egen bakhjulstrekk-versjon for USA etterhvert.
Hva synes du om nye BMW X3? Skriv i kommentarfeltet under!