Offisiell: Så langt går det nye flaggskipet

Kia viser fram sin nye EV9.

TØFF NYHET: Den store familiebilen Kia EV9 vil dukke opp allerede i år.
TØFF NYHET: Den store familiebilen Kia EV9 vil dukke opp allerede i år.

Kia var tidlig ute med elbil på det norske markedet. Det startet med karakteristiske Soul, så kom Niro – og i fjor familie-SUVen EV6 som er først ut i det som skal bli en hel familie av nye elbiler.

Nå har Kia akkurat offentliggjort de første bildene av en bil det er store forventninger til: Nemlig SUV-en EV9.

Den har tidligere blitt vist som konseptbil og vakte oppsikt med et design som ligger langt unna de vi vanligvis forbinder med elektriske SUV-er. Kia viste oss en diger og kantete bil.

Og når den nå er offisiell, ser vi at produksjonsklar bil er svært tro mot konseptet.

Fikk nytt batteri – men ikke ny garanti

Rekkevidde

STOR: EV9 er en stor sjuseters SUV med litt særegent design.
STOR: EV9 er en stor sjuseters SUV med litt særegent design.

Nå slipper Kia flere fakta om nykommeren. De beskriver den både som en spydspiss og et flaggskip.

For å begynne med det som er viktig for veldig mange kunder, oppgir Kia rekkevidden til 541 kilometer (WLTP). Som vi kjenner fra EV6 vil også nye EV9 få 800-volts ladesystem. Den skal kunne lades inntil 239 kilometer på 15 minutter, forutsatt ideelle forhold. Det er raskt og blant klassens aller beste ladehastigheter.

EV9 kommer med Vehicle-to-Load (V2L)-funksjonalitet. Det gjør det mulig å hente strøm ut av bilens batteri. Til for eksempel til PC-er og ulike andre elektriske apparater, som kaffetraktere, ulikt camping utstyr, eller rett og slett kunne lade en annen elbil i en nødsituasjon – eller bruke strømmen i boligen din.

Les mer om Kia EV9 her:

TO UTGAVER: Nye EV9 vil komme med både to- og firehjulsdrift.
TO UTGAVER: Nye EV9 vil komme med både to- og firehjulsdrift.

To- og firehjulsdrift

Kia skal tilby EV9 med to ulike batteripakker. Et batteri på 76,1 kWt tilbys på standardmodellen med bakhjulsdrift (RWD), mens et 99,8 kWt batteri er montert i både RWD Long Range og modellene med firehjulsdrift. (AWD).

RWD Long Range-modellen har elektrisk motor på 150 kW (204 hk) / 350 Nm. Noe gir som gir en akselererasjon fra 0 til 100 km/t på 9,4 sekunder.

Med den større 160 kW (217 hk) / 350 Nm-varianten, kan Standard RWD EV9 akselerere fra 0 til 100 km/t på 8,2 sekunder.

Utgaven med firehjulsdrift er utstyrt med to elektriske motorer som til sammen slipper løs en total effekt på 283 kW (385 hk) og med et dreiemoment på 600 Nm. Denne kraftige kombinasjonen gjør at EV9 gjør 0-100 km/t på 6,0 sekunder.

Enda høyere ytelser er tilgjengelig med en valgfri Boost-funksjon, tilgjengelig for senere kjøp i Kia Connect Store.

Da kan dreiemomentet økes til hele 700 Nm, og 0 til 100 km/t gjøres unna på kjappe 5,3 sekunder.

En enda råere GT-versjon av familie-SUVen vil trolig dukke opp i 2025.

EV9 skal utfordre snobbemerkene

Selvkjørende

DIGITALT: Dashbordet domineres av to berøringsskjermer på 12,3 tommer, integrert med en 5-tommers skjerm. Kia holder antall fysiske knapper på et minimum.
DIGITALT: Dashbordet domineres av to berøringsskjermer på 12,3 tommer, integrert med en 5-tommers skjerm. Kia holder antall fysiske knapper på et minimum.

Videre forteller Kia, i en pressemelding, at bilens funksjoner skal kunne oppdateres Over-the-Air (OTA), altså over nettet, når som helst og hvor som helst.

Autonome, eller selvkjørende biler, er noe vi har hørt om en stund allerede. Kia bekrefter nå at EV9 skal kunne bli selvkjørende i nivå 3. Det betyr i praksis at systemet kan ta full kontroll over bilen under visse forhold der det er gode markeringer av kjørefeltene. Sjåføren trenger ikke å ha hendene på rattet. Autopiloten gir gass, styrer, slakker av og kan til og med unngå hindre på motorveien. Men føreren må være forberedt på å ta over, dersom systemet ber om det.

Noe annet mange nordmenn vil sette pris på er muligheten til å kunne trekke tilhenger på inntil 2.500 kilo.

EV9 får også alle moderne assistent-systemer som ivaretar både sikkerheten og sørger for god komfort om bord.

PRAKTISK: Et svært fleksibelt interiør skal gjøre EV9 til en sosial bil.
PRAKTISK: Et svært fleksibelt interiør skal gjøre EV9 til en sosial bil.

God plass til alle

Passasjerene på første og andre seterad kan legge ned setene og hvile, mens bilen lades. Setene på andre seterad kan enkelt snus 180 grader, slik at passasjerene sitter vendt mot dem som sitter på tredje seterad.

Produksjonen starter etter sommeren og det estimeres at de første kundene får sin nye EV9 inneværende år.

Les også: Nesten halvparten er skuffet over én ting med elbilen

Video: Dette er fra vårt første møte med EV9-konseptet i fjor