Offisiell – en av de mest spesielle nybilene på lenge

Kia har akkurat sluppet de første bildene av sin EV9.

IKKE UTVANNET: Nå er de første, offisielle bildene av nye Kia EV9 ute. Og de som fryktet Kia skulle vanne ut det dristige konseptet de først viste, kan puste lettet ut. Det har de ikke gjort!
IKKE UTVANNET: Nå er de første, offisielle bildene av nye Kia EV9 ute. Og de som fryktet Kia skulle vanne ut det dristige konseptet de først viste, kan puste lettet ut. Det har de ikke gjort!

Kia var tidlig ute med elbil på det norske markedet. Det startet med karakteristiske Soul, så kom Niro – og i fjor familie-SUVen EV6 som er først ut i det som skal bli en hel familie av nye elbiler.

Nå har Kia akkurat offentliggjort de første bildene av en bil det er store forventninger til: Nemlig SUV-en EV9.

Den har tidligere blitt vist som konseptbil og vakte oppsikt med et design som ligger langt unna de vi vanligvis forbinder med elektriske SUV-er. Kia viste oss en diger og kantete bil. Og når den nå er offisiell, ser vi at produksjonsklar bil er svært tro mot konseptet.

KASTET PÅ DØR: Slik så konseptbilen ut. Den spesielle dørløsningen er ikke overraskende kuttet ut, resten ser temmelig likt ut.
KASTET PÅ DØR: Slik så konseptbilen ut. Den spesielle dørløsningen er ikke overraskende kuttet ut, resten ser temmelig likt ut.

Rekkevidde? Ikke ennå

Det vi får se nå, er tre bilder av eksteriøret og to av interiøret. Kia sier ikke noe om hvor stor bilen er, men vi snakker sannsynligvis lengde på minst fem meter. Når bilen i tillegg er høy og med svært rette kanter, lover det svært bra for innvendig plass.

Et annet svært viktig punkt: Så langt får vi ikke vite noe om batteripakker eller rekkevidde. Tidligere har det blitt spekulert i at bilen vil få en maksimal rekkevidde på 600 kilometer. Ut fra størrelse og aerodynamikk, vil nok det kreve en anselig batteripakke.

Det vi temmelig sikkert kan slå fast, er at EV9, akkurat som EV6, får 800 volts-system. Dermed svært høy ladehastighet, inntil 350 kW.

November 2021: Her fikk vi se de aller første skissene av EV9

STOR: Foreløpig får vi ikke vite de ytre målene på bilen, men her snakker vi nok temmelig sikkert lengde på minst fem meter.
STOR: Foreløpig får vi ikke vite de ytre målene på bilen, men her snakker vi nok temmelig sikkert lengde på minst fem meter.

Tre seterader

Designet er basert på en designfilosofi Kia kaller «Opposites United». Og det er ikke vanskelig å se at de legger vekt på at dette er en bil som skal skille seg ut fra mengden.

EV9 har en markant front, med rene linjer og flater. Den digitale «tigerfjesfronten», har et digitalt lysmønster og vertikale hovedlykter. Små firkantede lys er integrert i karosseriet ved siden av hver hovedlykt. Innfelte dørhåndtak og taklinje som smalner bakover skal redusere luftmotstanden.

Bilen er bygget på Kias modulbaserte elbilplattform (E-GMP). Med lang akselavstand, lav sidelinje og en helt flat bilkonstruksjon, betyr dette god plass og høy komfort på alle tre seterader.

EV9 skal utfordre snobbemerkene

DIGITALT: Dashbordet domineres av to berøringsskjermer på 12,3 tommer, integrert med en 5-tommers skjerm. Kia holder antall fysiske knapper på et minimum.
DIGITALT: Dashbordet domineres av to berøringsskjermer på 12,3 tommer, integrert med en 5-tommers skjerm. Kia holder antall fysiske knapper på et minimum.

Kan snu baksetene

Kia har fått familier til å evaluere både seks- og syvsetersvarianten med henblikk på å sikre at alle passasjerene i EV9 har like god plass og komfort som føreren.

Passasjerene på første og andre seterad kan legge ned setene og hvile, mens bilen lades. Setene på andre seterad kan enkelt snus 180 grader, slik at passasjerene sitter vendt mot de som sitter på tredje seterad.

På tredje seterad er det også koppholdere og ladepunkter for mobile enheter.

REKKEVIDDE: EV9 får global lansering i slutten av mars. Da får vi forhåpentligvis også vite mer om det mange potensielle kjøpere vil lure på: Battteripakker og rekkevidde.
REKKEVIDDE: EV9 får global lansering i slutten av mars. Da får vi forhåpentligvis også vite mer om det mange potensielle kjøpere vil lure på: Battteripakker og rekkevidde.

Global lansering

Dashbordet domineres av panoramaskjermen som strekker seg fra rattet til midten av bilen. To berøringsskjermer på 12,3 tommer integrert med en 5-tommers skjerm, gir en heldigital opplevelse og gjør det enkelt å betjene bilens funksjoner. Antallet fysiske knapper er redusert til et minimum.

Midtkonsollen har mange oppbevaringsmuligheter, inkludert et stort rom i bunnen, og deksler som passer perfekt inn i resten av interiøret.

EV9 lanseres globalt i slutten av mars. Kia vil da offentliggjøre all produktinformasjon og lansere en globale kampanje de kaller «En ny form for mobilitet».

EV6: Her får du rett og slett mer enn du betaler for

Se video av EV9-konseptet under