Nytt R-åskinn fra VW

Her er bildene av splitter nye VW Scirocco R.

Volkswagens tredørs-coupe Scirocco ble vist i R-versjon første gang i fjor. Da som konsept på bilutstillingen i Bologna. Men nå er den offisielle versjonen ute. Og som våre bilder viser: Nå begynner Scirocco virkelig å bli en heftig bil!

Sammenlignet med "standard" Scirocco er R-versjonen senket og har fått et litt mer sporty stylingkit. Det vises best i den aggressive fronten med ny støtfanger og digert luftinntak. R-merket er selvfølgelig på plass i grillen, det skal advare saktekjørende foran når de får øye på denne Sciroccoen i bakspeilet. Det har også kommet inn LED-lys på toppen av luftinntakene på hver side. Også bak er støtfangeren re-designet og tøffet opp.

Under panseret er det imidlertid ikke snakk om store revolusjoner. Bilen har fått en TSI-motor som vi kjenner fra forrige generasjon Golf GTI. 2-literen gir 265 hk og 350 NM. Koblet til enten sekstrinns manuell eller DSG-girkasse, gir det 0-100 km/t på henholdsvis 6,4 og 6,5 sekunder. Litt overraskende er det kanskje at VW ikke har dratt til enda mer her. Bilen tåler det, men her er det sannsynligvis økonomiske vurderinger som har gjort utslaget. Scirocco R vil aldri bli noen storselger, og da er det begrenset hvor store investeringer VW kan forsvare å gjøre.

R-faktoren i interiøret vises først og fremst i kraftige sportsseter, treeket sportsratt med "flat" bunn og litt kosmetiske endringer i instrumentpanelet. Dyreste Scirocco på det norske markedet i dag er 2,0 TSI på 200 hk som har frapris på snaut 420 000. Du må nok regne med å bla opp en god del mer for R-utgaven når den kommer utpå høsten.

Volkswagen Scirocco R
Volkswagen Scirocco R
Volkswagen Scirocco R
Volkswagen Scirocco R
Volkswagen Scirocco R
Volkswagen Scirocco R
Volkswagen Scirocco R
Volkswagen Scirocco R
Volkswagen Scirocco R
Volkswagen Scirocco R