Nye Saab 9-5 avslørt

Her er Brooms nyhetsrunde torsdag:

Sporty front med dyp, karakteristisk grill. Legg merke til kromlista som legger seg rundt SAAB merket.
Sporty front med dyp, karakteristisk grill. Legg merke til kromlista som legger seg rundt SAAB merket.

Har Saab gått på en skikkelig PR-smell med sin kommende 9-5? Eller er dette en helt bevisst strategi?

I alle fall: Nesten to måneder før bilen skal vises offisielt første gang, er bildene av den nå ute. Det er tyske Autozeitung som angivelig skal ha brutt en sperrefrist. De siste 12 timene har bildene vært vist på en rekke nettsider - til tross for at Saab innstendig har bedt om at de skal fjernes.

Tyske autobild.de bryr seg imidlertid ikke om dette og har lagt ut samtlige bilder på sin nettside. Klikk her for å komme til autobild.de

Etter en rekke spionbilder av bilen, er ikke utssendet noen stor overraskelse. Dette blir en diger sedan - med totallengde på 5 008 millimeter. Da er den for eksempel åtte centimeter lenger enn Audi A6 - og 5 cm kortere enn A8. Bagasjerommet er på hele 513 liter.

Saab 9-5 mens den ennå var full av kamuflasje. Nå vet vi hvordan
  den ser ut under alt dette. (Foto: Scoopy)
Saab 9-5 mens den ennå var full av kamuflasje. Nå vet vi hvordan den ser ut under alt dette. (Foto: Scoopy)

Prisene skal starte på 380 000 kroner - hjemme i Sverige. Det betyr at Saab tar sjansen på å løfte Saab opp blant de aller mest eksklusive bilene i klassen. Dristig? Ja, så absolutt! Og skal 9-5 lykkes i den konkurransen, må Saab ha gjort hjemmeleksa skikkelig.

Vi kommer garantert tilbake med flere bilder og mer utfyllende informasjon på 9-5!

Du kan gjøre et kupp på dagens 9-5. Les mer her:



SsangYong nærmer seg stupet

Ssangyong Rexton solgte ganske bra i Norge en periode - nå er
  det imidlertid lenge siden den gjorde seg bemerket på salgsstatistikkene.
Ssangyong Rexton solgte ganske bra i Norge en periode - nå er det imidlertid lenge siden den gjorde seg bemerket på salgsstatistikkene.

Koreanske SsangYong er i dyp krise og bare et lite mirakel kan redde bilprodusenten. I snart to måneder har 800 oppsagte arbeidere okkuppert fabrikken og dermed stoppet all produksjon. Nå begynner tiden for alvor å renne ut.

SsangYong ble satt under administrasjon i februar etter at de ikke klarte å betale regningene sine. En plan for å redde selskapet innebærer at over en tredjedel av de ansatte må gå. Dette førte til store protester - og altså at fabrikken ble okkupert.

Les mer om SsangYongs bestselger - klikk her:

Samtidig har salgstallene kollapset - ned 74 prosent så langt i år sammenlignet med samme periode i 2008.

SsangYong sliter med lite konkurransedyktige modeller. Her i Norge har de hatt en viss suksess med SUV-en Rexton i varebil-versjon, men salgstallene har vært sterkt fallende.



Forsmak på nye A8

En liten forsmak på en stor bilnyhet: Tredje generasjon Audi
  A8.
En liten forsmak på en stor bilnyhet: Tredje generasjon Audi A8.

Sent i høst skal Audi for første gang vise sin nye A8. Denne lille forsmaken er lekket ut i forbindelse med markeringen av det store 100-års jubileet i Ingolstadt.

Audi gjør akkurat nå de siste testene på flaggskipet sitt som er det tredje i rekken. Dagens modell har vært en suksess og nå sikter Audi enda høyere opp på statushimmelen.

Hva skjuler seg her? Jo, neste Audi A8!
Hva skjuler seg her? Jo, neste Audi A8!

Som i dag blir det utstrakt bruk av aluminium og målsetningen er helt klart å gjøre bilen lettere enn forgjengeren. Plattformen deles forresten med neste generasjon Bentley Continental - her utnytter Audi igjen stordriftsfordelene innad i konsernet.

Dagens A8 kom i 2003 - les mer om den her:



Bil-krise i Russland

Russland lå an til å bli det største nybilmarkedet i Europa i 2009, men slik går det ikke. Nå er det nemlig bråstopp i salget av både nye og brukte biler i landet. Ned 55 prosent første halvår 2009 - prognosene sier at tallet for hele året kan ende på minus 60 prosent.

De første seks månedene av 2009 ble det totalt solgt 743 000 biler i Russland. Av disse er 345 000 importerte biler, 190 000 biler er utenlandske merker, men bygget i Russland - og 200 000 russiske biler. På grunn av høyere avgifter har bruktimporten nesten kollapset. Bare 8000 biler.

Finanskrisen har rammet Russland særdeles sterkt. Mange har mistet jobben og i tillegg er bankene svært tilbakeholdne med å låne ut penger. Lite tyder derfor på at bilsalget vil klare å ta seg opp med det første.



Ny Mini-pris

Mini
Mini

Vi har tidligere skrevet om den nye inntstegsmodellen til Mini som skal hete First. Nå er prisen klar. Ifølge DinSide.no skal den nye billig-Minien starte på 181 000 kroner.

Les mer om Mini i Brooms nybilguide - klikk her:

For å få til dette har Mini blant annet redusert motoreffekten i forhold til det vi finner på Mini One. Ned fra 95 til 75 hk. Dreiemomentet er redusert fra 140 NM til 120 NM. I sum betyr dette mindre avgifter og altså en svært hyggelig startpris for de som ønsker seg en billigst mulig Mini.



Høstnyhetene

Finanskrise til tross: Det kommer utrolig mange nye bilmodeller i andre halvår 2009. Samtlige bilfabrikkanter har fokus på miljø og det merkes også på modellutvalget.

Det er spesielt i nisjene det skjer mye. Samtidig er det klart for nye utgaver av storselgere som Opel Astra, Renault Scenic og Subaru Legacy - for å nevne noen.

Les mer om alle de nye modellene på klikk.no/motor - her:



Ferrrari garanterer

En klassiker fra Italia - Ferrari 328 GTS. (Foto: Benny Christensen)
En klassiker fra Italia - Ferrari 328 GTS. (Foto: Benny Christensen)

Tør du ikke bruke alle sparepengene på brukt Ferrari - i tilfelle den skal havarere og føre deg ut i ruin? Vel, da hjelper det kanskje at Ferrari nå innfører garanti også for brukte biler.

Deres "With you roadside assistance service" gjelder alle Ferrarier produsert etter 1947 og som ikke lenger er dekket av nybilgaranti.

Peiling på Ferrari? Ta quizen vår her:

Hvis uhellet er ute, blir bilen hentet uten kostnader for deg. Så kan du velge om du vil ha den fraktet hjem eller til nærmeste Ferrari-verksted. Hotellkostnader blir også dekket.

I første omgang er dette en prøvordning i 12 måneder. Så skal Ferrari avgjøre om den blir gjort permanent.