Nye avgifter – men disse blir likevel ikke dyrere
Volvo holder prisene på sine ladbare hybrider.
Fra 1. januar i år fikk alle nybiler i Norge vektavgift. I tillegg ble det innført moms på elbiler til over 500.000 kroner.
Dette gjør at alle biler nå i utgangspunktet koster mer enn før årsskiftet. Men noen unntak finnes. Som hos Volvo, der de ladbare hybridene ikke går opp i pris.
– Med dette tilbudet kan vi tilby våre ladbare hybrider til gunstige priser også i 2023 og kundene blir skånet for avgiftsøkningene. Dette vil gjøre våre ladbare hybrider attraktive for kunder som ikke er klare for å kjøpe elbil ennå, sier Erik Trosby som er kommunikasjonssjef i Volvo Car Norway.
Tilbudet gjelder for biler av modellår 2024, som bestilles fra nå og blir levert ut i 2023.
Større batteri: Da ble det også mye mer rekkevidde
Rimeligste fra 654.900 kroner
Prisene ser slik ut:
- S90 Recharge T8 fra 829.900 kroner. Toppvariant (T8 Ultimate) fra 879.900 kroner.
- V90 Recharge T6 fra 769.900 kroner. Toppvariant (T8 Ultimate) fra 899.900 kroner.
- V60 Recharge T6 fra 654.900. Toppvariant (T8 Ultimate) fra 784.900 kroner, samt T8 Polestar Engineered fra 834.900 kroner.
- XC90 Recharge T8 fra 1.099.900. Toppvariant (T8 Ultimate) fra 1.139.900 kroner.
- XC60 Recharge T6 fra 829.900 kroner. Toppvariant (T8 Ultimate) fra 959.900 kroner, samt T8 Polestar Engineered fra 979 900 kroner.
Dette er Volvoen som går mest på strøm
Kjører mye på strøm
Volvo ga for ikke lenge siden sine ladbare hybrider en kraftig oppgradering, med betydelig lengre elektrisk rekkevidde. 2024-bilene får nå en ny og kraftigere ombordlader (fra 3.6 kW til 6.4 kW). Med denne kan ladetiden kortes ned fra rundt fem til tre timer.
Tidligere har Volvo analysert 13.450 ladbare hybrider i Norge, for å se hvor mye de kjøres på ren elektrisitet. Resultatet viste at omtrent halvparten av kjørestrekningen ble kjørt på ren elektrisitet – uten at forbrenningsmotoren var i gang.
– Nordmenn er de Volvo-kundene som kjører mest på strøm i hele verden og vi vet at de lader veldig ofte, sier Trosby.
Mercedes: – Ikke aktuelt å legge ned dieselmotoren
Fases ut mot 2025
Volvo har en global strategi om være en ren elbilprodusent innen 2030. I Norge vil selskapet nå dette tidligere, over 80 prosent av bilene Volvo selger i dag er rene elbiler.
– Vi forventer en gradvis utfasing av ladbare hybrider fram mot 2025, men vi er ikke helt der ennå. Ladbare hybrider har en relevant og miljøvennlig lavutslippsteknologi, for dem som trenger lang rekkevidde i hverdagen og som har mobilitetsbehov som elbilene på markedet ikke kan levere på ennå. Eksempelvis om man bor i distrikts-Norge, sier Trosby.
Disse ladbar hybrid-eierne råkjører mest
Video: Se hvorfor Broom-Benny ville valgt dieselmotor