Ny versting-modell: Kundene står i kø

SILVERSTONE (Broom / TV 2): Vi tester der den trives best.

Porsche feirer 50-årsjubileet til 911 GT3 RS med en helt ny generasjon. Broom har tatt turen til selveste Silverstone for å teste den på den legendariske racerbanen.
Porsche feirer 50-årsjubileet til 911 GT3 RS med en helt ny generasjon. Broom har tatt turen til selveste Silverstone for å teste den på den legendariske racerbanen.

Porsche er trolig verdensmestere i å lage ulike varianter av én og samme bil. Da snakker vi særlig om ikonet: 911. Det er en av få biler som nesten hvem som helst på gata vil kunne fortelle deg modellnavnet på – uansett årstall. Så tro har man vært mot designet opp gjennom årene.

Men hvis du ber samme person fortelle hvilken utgave av 911 det er snakk om, kan det fort bli verre. Det finnes nemlig utallige varianter. Da er det spoilere, brede skjermer, felger, luftinntak, eksosrør og en rekke andre store og små detaljer som må studeres.

Den siste varianten ut vil imidlertid skille seg kraftig ut. Her snakker vi nemlig ekstrem sportsbil – helt på grensen til å være racerbil.

Og dukker du opp på parkeringsplassen i denne, vil enhver Porsche-entusiast aldri være i tvil om hva du kjører. Og alle andre vil trolig bare stå og måpe.

Porsche 911 GT3 RS ser ut som en blanding av noe hentet fra Transformers og Terminator.

Om du tror denne vil vekke oppmerksomhet, har du helt rett!
Om du tror denne vil vekke oppmerksomhet, har du helt rett!

Velkommen til Silverstone

La oss plassere GT3 RS på modellkartet til Porsche. Dette er en spesialutgave som nå har eksistert i 50 år. Og hver eneste generasjon handler om å dyrke kjøreglede. Det er ikke den raskeste – hverken i toppfart eller øvelsen fra 0 til 100 km/t. Men kjøreopplevelsen har vært kjennemerket i alle disse fem tiårene.

Forrige generasjon er for eksempel noe av det aller morsomste undertegnede noen gang har rattet på bane.

Nå er derfor forventningene store. Nylig tikket det nemlig inn en mail fra Porsche – der vi ble invitert til et svært tidlig møte med grombilen. Ikke hvor som helst, heller. Neida, vi er rett og slett på en av verdens mest berømte racerbaner: Silverstone.

Det er bare å feste sikkerhetsbeltene!

Les mer om nye Porsche GT3 RS her

Porsche har sin egen plass på Silverstone.
Porsche har sin egen plass på Silverstone.

Ekstrem fallhøyde

Porsche vet at forventningene til denne bilen er ekstreme. Det er kanskje den aller mest krevende bilen å bygge – fordi det er den som nok i aller størst grad appellerer til selve kjernen av 911-kundene. De vil du ikke skuffe! Fallhøyden er stor.

På papiret ser det lovende ut. Den sekssylindrede 4-literen kjenner vi fra før – men her er den pumpet opp til 525 hestekrefter. Bakhjulene har fått i oppdrag å plante all kraften i bakken.

0-100 km/t skal gå på 3,2 sekunder. Men Porsche er kjent for å være konservative med disse tallene. Så ikke bli overrasket om den er enda raskere.

Vekten kan bli så lav som 1.450 kilo med den beryktede – og steindyre – Weissach-pakken. Da har du en karbon-bonanza av en annen verden – og magnesiumfelger som sparer 8 kilo.

To dager på politiets treningsbane: – Det er nesten ikke til å tro!

Her snakker vi vinge, ja.
Her snakker vi vinge, ja.

Ikke bagasjerom

For første gang har Porsche dessuten valgt å bruke én radiator. Den er plassert foran – sparer vekt og gir muligheter for bedre aerodynamikk.

Det du ofrer er bagasjeplass. Her har du med andre ord ingen steder å legge toalettveska når du åpner panseret. Men så er det heller ikke ment å være langtursbil.

Vi må selvsagt også nevne den jumbojet-aktige vingen! Den er ganske enkelt gigantisk – og er for første gang høyere enn taket på bilen.

Den bidrar da også til at marktrykket er over dobbelt så bra som utgående modell. Opptil 860 kilo som presses ned mot bakken i svingene kommer godt med.

Test av Porsche 911 GT3 RS: Kjørte 5.000 kilometer på én dag

Silverstone i pøsende regnvær – og Porsche med over 500 hestekrefter og bakhjulsdrift.
Silverstone i pøsende regnvær – og Porsche med over 500 hestekrefter og bakhjulsdrift.

Luksusproblem

Til Norge kommer 911 GT3 RS etter planen til våren. Kundene står som ventet i kø – selv om prisen er på friske 3,3 millioner kroner.

Det er ikke en modell som skal produseres i et begrenset opplag. Men det er mange spesielle deler hvor leveringstiden er betydelig. Kombinert med at etterspørselen er skyhøy – innebærer det at Porsche får hendene fulle med å levere ut nok biler.

Vi får kjøre seks runder på Silverstone. Og vi får også være passasjer i to runder sammen med Timo Bernhard – racingsjåfør med mange års erfaring. Vi kan blant annet nevne at han vant LeMans med Porsche 919 Hybrid i 2017. Han virker ikke veldig redd for regn eller vannplaning ...

Dessverre kan vi enn så lenge ikke dele kjøreinntrykk. Men vi lover selvsagt å komme tilbake med dette så snart embargo er løftet.

Men til alle dere som har sett bildene – og lurer på om bilen svarer til forventingene i virkeligheten: Det gjør den – med god margin!

Spesielt: Lego krasjtester Porsche 911 GT3 RS

Video: Derfor fløy vi 11 timer for å teste Porschen akkurat her: