Ny test: Advarer mot å kjøpe disse sommerdekkene

Tydeligere kan det ikke sies: Disse dekkene frarådes.

DEKKTEST: Forskjellene er stor i årets sommerdekk-test. Noen dekk vurderes som så dårlige at de rett og slett frarådes. Illustrasjonsbilde.
DEKKTEST: Forskjellene er stor i årets sommerdekk-test. Noen dekk vurderes som så dårlige at de rett og slett frarådes. Illustrasjonsbilde.

Det er nok litt tidlig ennå, men det går fort til påske, og etter påske gleder mange seg til å få sommerdekkene på bilen igjen.

Da må også ikke rent få av oss ta turen innom en dekk-forhandler for å få nye «sommer-sandaler» til bilen.

Det er slett ikke noen dum investering. Nyere dekk med godt mønster er viktig for trafikksikkerheten.

Årets store sommerdekk-test utført av danske FDM og tyske ADAC (som begge tilsvarer vårt hjemlige NAF) er nå ute. I en ekstra omfattende utgave.

ADAC har utført sine dekktester i 50 år. Derfor utvidet de årets dekktest til hele 50 ulike dekk.

Der viser det seg at det er stor forskjell på de beste og de dårligste dekkene. Noen av dekkene skiller seg ganske klart negativt ut i denne testen. De oppnår kun én av seks mulige stjerner. Dermed er det kanskje ikke de dekkene du bør legge pengene dine i. Snarere tvert imot. Testpanelet fraråder rett og slett å kjøpe disse dekkene.

Er de nye somemrdekkene egentlig vinterdekk?

VIKTIG: Dekkene er svært viktige på en bil. Det er derfor lurt å orientere seg litt om de ulike dekkenes egenskaper før man kjøper.
VIKTIG: Dekkene er svært viktige på en bil. Det er derfor lurt å orientere seg litt om de ulike dekkenes egenskaper før man kjøper.

Kun 10 av 50 kan anbefales

I den tradisjonelle delen av testen testes alle dekk med tanke på styre- og bremseegenskaper på tørr og våt vei. Her er det gjennomført tester på lukket bane, og resultatene fra de omfattende målingene viser at det fortsatt er enorm forskjell på hvor gode nye dekk er til å bremse.

Kjører du f.eks. 80 km/t. på våt vei bremser det beste dekket på 34,4 meter, mens det dårligste dekket har nesten 25 meter lengre bremselengde.

Av samme grunn er det kun 10 av de 50 testede dekkene som ender opp med å få så god karakter at vi vil anbefale dem.

De andre dekkene er enten middelmådige eller på et så dårlig nivå at vi direkte fraråder å kjøpe dem. Det skriver FDM i pressemelding.

– Det var da en helsikes pris for en oljeskvett ...

Taperne i årets test

Aller dårligst ut kommer Premiorri Solazo, som trekkes for kort levetid, dårlige egenskaper på tørr vei og svært dårlige egenskaper på våt vei. Dette er også testens tyngste dekk.

Den tvilsomme nest siste-plassen går til DoubleCoin DC99. Her trekkes testens lengste bremselengde på våt vei fra, samtidig som de generelle egenskapene på vår vei er svært dårlige. Egenskapene på tørr vei får heller ikke godkjent. Også her nevnes dekkets vekt som en negativ faktor

Riken Road Performace er på plassen over. Mye dekkstøy, levetid og svært dårlige egenskaper på våt vei og ikke altfor gode egenskaper på tørr vei er det som bemerkes som mest negativt. Til gjengjeld trekkes vekten fram som positiv.

Hele dekktesten med 51 ulike sommerdekk og individuelle vurderinger av hvert enkelt dekk finner du her:

Nye dekk viste seg å være åtte år (!) gamle

Video: Derfor skal du IKKE kjøre med vinterdekk om sommeren