Ny SUV-bamse fra Ford

Sans for store firehjulstrekkere? Denne er diger, men har vært på slankekur.

Ford Explorer 003 (Foto: Scoopy)
Ford Explorer 003 (Foto: Scoopy)

Det er ikke så lett å være stor firehjulstrekker om dagen. Miljøfokus gjør at du må regne med stygge blikk når du kommer kjørende og avgiftsomlegninger gjør at prisene går rett til værs.

Derfor har Fords nye Explorer ganske mange odds mot seg når den kommer på markedet til neste år. Men Ford er selvfølgelig ikke helt i tåka de heller og har tatt grep som skal gjøre denne bilen mer "spiselig" enn dagens modell.

Lillebror Kuga er en av klassens beste å kjøre - les testen her

Flere hundre kilo lettere

Utseendet har fortsatt en klar macho-faktor og de firkantete linjene gjør ingen forsøk på å skjule dimensjonene.

Ford-Explorer-002 (Foto: Scoopy)
Ford-Explorer-002 (Foto: Scoopy)

Men under skallet har det skjedd mye.

Ford går nå bort fra å bygge denne bilen på ramme. Det gjør den litt mindre egnet til terrengkjøring og til å trekke seriøst tunge lass. Til gjengjeld blir landeveiskomforten bedre og ikke minst er det mulig å spare vekt. Mye vekt.

Det er snakk om flere hundre kilo, noe som sammen med ny motorteknologi skal kunne redusere forbruket med 20-25 prosent. Også CO2-utslippet vil bli radikalt senket.

Neste Porsche Cayenne slanker seg også mye - se bilder her

Tre seterader

Som du kan se på bildet over, har en liten flik av kamuflasjen åpnet seg. Dermed får vi et glimt av den bakre sidedøra og dørhåndtaket i krom.

Ser vi på lengden fra døra og bakover, er det ikke vanskelig å skjønne at det er plass til en ekstra seterad bakerst. Explorer kommer som sjuseter, de to bakerste setene kan felles ned i gulvet.

Volvo XC90 er manges SUV-favoritt med sju seter - les testen her

Ford-Explorer-004 (Foto: Scoopy)
Ford-Explorer-004 (Foto: Scoopy)