Ny privatbil: Sjekk hva Formel 1-stjernen skal kjøre
Produseres i kun 500 eksemplarer.

Det har allerede gått tre år siden Alfa Romeo dro duken av sin nye toppmodell.
Kun 500 eksemplarer skal bygges og utleveringene til de få heldige er godt i gang.
Én av de som nylig har fått sin nøkkel til nye Giulia GTAm er den finske Formel 1-stjernen Valtteri Bottas.
Det er kanskje ikke helt tilfeldig at finnen er prioritert, ettersom han kjører Formel 1 for nettopp Alfa Romeo. Da er det klart man må ha redskapen i orden, også på privaten.

Tidenes kraftigste
Hele toppledelsen i Alfa Romeo møtte Valtteri da han fikk overlevert bilen i Torino i Italia.
Formel 1-føreren har selv bestilt og betalt bilen. Den er med andre ord ikke sponset av produsenten.
– Jeg er utvilsomt en ihuga bilentusiast, men mest av alt elsker jeg Alfa Romeo-merket. Det er en ære for meg å bli ambassadør, og nå kunde og eier av en Giulia GTA. Jeg mener bilen speiler Alfa Romeos lidenskap for motorsport og kjøreglede, sier Formel 1-føreren i en pressemelding.
Giulia GTA er tidenes kraftigste gateregisterte modell fra Alfa Romeo.
Alle flytter seg når Vegard kommer kjørende

Ferrari-motor
Under panseret sitter et smykke av en motor, som i utgangspunktet er utviklet av Ferrari.
Vi snakker om en 2,9 liters V6-motor – med doble turboer. I GTA yter den rekordsterke 540 hestekrefter, mot 510 hestekrefter i Giulia Quadrifoglio.
0-100 km/t er i mål på bare 3,6 sekunder. Det er imponerende raskt, tatt i betrakting at bilen har drift på kun bakhjulene.
Som vanlig er motor- og eksoslyd ekstra viktig hos Alfa Romeo. Derfor er bilen utstyrt med et spesialutviklet eksosanlegg i titan fra Akrapovic.
Vi kjører Mercedes-AMG GT R på Formel 1-banen i Tyskland

Heftige kjøreegenskaper
Giulia GTA baseres på Giulia Quadrifoglio. GTA-betegnelsen står for «Gran Turismo Alleggerita», hvor Alleggerita betyr «lettet».
Det er GTAm-versjonen som er den aller heftigste. Denne veier hele 100 kg mindre, sammenlignet med dagens Giulia Quadrifoglio.
Vektbesparelsen er takket være utstrakt bruk av karbon. For eksempel er både tak, panser, frontfanger og skjermbreddere i karbon. I GTAm-utgaven er dessuten baksetene kastet ut, for å spare ytterligere noen kilo.

I tillegg til lavere vekt, er aerodynamikken på bilen optimalisert ved hjelp av større front-splittere og ikke minst en enorm karbonvinge på bagasjeromslokket.
For å sikre bedre stabilitet på veien, er sporvidden økt med 50 mm. Et helt nytt demperoppsett er også på plass.
Resultatet er knivskarpe kjøreegenskaper og et beist av en kjøremaskin 500 i verden får gleden av å nyte. Blant annet vår finske venn i Formel 1.
Test Alfa Romeo Giulia X: – På dette området slår den BMW og Mercedes
Vi har testet bilen råskinnet er basert på. Bli med til Lærdal og få med deg møtet med Giulia Quadrifoglio her: