Brooms Vegard Møller Johnsen har pakket kofferten og reist helt til Denver, Colorado, for å teste en spennende ny elbil. Mercedes EQS er en skikkelig luksus-SUV – som er elektrisk.
Brooms Vegard Møller Johnsen har pakket kofferten og reist helt til Denver, Colorado, for å teste en spennende ny elbil. Mercedes EQS er en skikkelig luksus-SUV – som er elektrisk.

Norske kunder står i kø for denne millionbilen

DENVER, USA (Broom/TV 2): – Den oser luksus.

8. september åpnet den norske Mercedes-importøren Bertel O. Steen, for bestilling av den nye elbilen deres EQS SUV.

Det er intet mindre enn det nye flaggskipet blant elbilene til Mercedes. En diger SUV – som per nå ikke har noen direkte konkurrenter.

Og med tanke på responsen, kan det tyde på at EQS har truffet perfekt. For allerede få dager etter at salget startet, ble det registrert flere hundre kontrakter.

Akkurat det er ikke dagligdags, når vi snakker om bil som vil koste fra 1,1 millioner kroner.

Over 600 kilometer rekkevidde

Til Norge kommer det to modeller: EQS 450 4Matic og EQS 580 4Matic. Begge får, som navnet tilsier firehjulsdrift – og henholdsvis 360 og 544 hestekrefter.

Med en lengde på 5.125 mm er dette en stor bil – og det er mulighet for tre seterader – slik at du får den som sjuseter.

Rekkevidden er oppgitt til 611 kilometer på begge bilene – men vil være avhengig av utstyr og felger.

Utleveringene starter allerede i januar, og vi får opplyst fra Mercedes Norge at det ligger an til å bli skuffet på en god del biler fra start.

Her snakker vi luksus for hele familien

Der nede holder Mercedes-konkurrent BMW til. Vi flyr over München - på vei til USA.
Der nede holder Mercedes-konkurrent BMW til. Vi flyr over München - på vei til USA.

Langtur

Så langt har vi sett bilder og fått vite noen data om bilen. Men nå er det på tide å bli bedre kjent med den.

Og da er det ikke slik at man stikker en kjapp tur til Mercedes sitt hovedkvarter i Stuttgart. Neida, nå er vi invitert til Denver, Colorado.

Redaksjonssjef Vegard Møller Johnsen meldte seg raskt som frivillig til å ta oppgaven. Han dro tidlig på morgenen, og har nå gjort unna svippturen over dammen.

Så da er det vel på tide å høre hvordan det ligger an ...

Dette var årets påske-SUV

Offroad-løype

– Ring-ring

– Hallo! Nå er jeg egentlig opptatt, Knut. Vi tester EQS SUV i offroad-løypa. Vent litt, dette krever litt fokus. En ganske hårete løype er liksom ikke det man vanligvis forbinder med luksusbil. Men denne skal tydeligvis klare det også. Sånn, da har jeg fått stoppet, og kan svare på litt spørsmål. Fyr løs!

– Først av alt – hvordan er det å være i Denver på billansering?

– Hehe, det er ganske rått. Det er noen helt nydelige veier i området rundt her. Selve sentrum er jo paddeflatt, så langt øyet kan se. Bortsett fra når du ser i retning av Rocky Mountains. Og der venter det noen fantastiske fjellveier – som virkelig gir muligheten til å teste bilen. I tillegg er selve Denver en uvanlig hyggelig by. Jeg liker meg godt i USA, jeg.

EQS SUV starter på 1,1 millioner kroner.
EQS SUV starter på 1,1 millioner kroner.

Oser klasse

– Da får vi snakke bil. Først er det greit å avklare hvor mye du kan si. Er det sperrefrister her?

– Ja, vi kan ikke si noe om kjøreinntrykk. Det må vi spare til senere. Men vi vil selvsagt være på ballen så snart det åpnes opp for det. Jeg mener de snakket om 18. september. Men jeg kan jo si litt om førsteinntrykket – og det må jeg si er imponerende. Det er få som kan dette med å utstråle luksus på samme nivå som Mercedes. Dette oser klasse! Mer av det vi er vant med i EQS – men jeg synes designet sitter bedre på EQS SUV. Den er mindre såpestykke – og jeg synes frontlyktene er barskere. Dessuten er den innvendige plassen enorm. Jeg skjønner godt at dette er fristende for mange familier, sier Vegard.

Drømmebil for familier med god råd

Dette interiøret viser hvor mye luksus du kan få i EQS SUV.
Dette interiøret viser hvor mye luksus du kan få i EQS SUV.

Kommer ikke til Norge

På taket kan du ha opptil 100 kilo – og bilen kan trekke opptil 1,8 tonn hengervekt.

– Men du nevnte på en SMS i dag, at det er en versjon av EQS SUV som ikke kommer til Norge, også. Hva er det?

– Ja, det stemmer. Du kan nemlig få EQS SUV uten firehjulsdrift. Men det tror ikke den norske importøren at det er noe marked for i Norge. Så den dropper de. Hit kommer altså den som heter 450 4Matic – med 360 hestekrefter – og den foreløpige toppmodellen – 580 4Matic – som har 544 hestekrefter. Sistnevnte ligger an til å få en startpris på rundt 1,3 millioner kroner. Ja, det er forresten verdt å nevne at luftfjæring er standard på begge disse to modellene, forteller Vegard.

– Men du: Nå må jeg ut i offroadløypa igjen. Nå er det tett program fram til det bærer hjem til Norge. Jeg skal komme tilbake med mer om denne bilen så fort jeg får lov til det!

– Det er en plan! Kos deg videre i Colorado!

– Vær trygg. Det skal jeg gjøre!

Prisen er klar: Det er kanskje ikke gode nyheter...

Video: Her ble EQS SUV avduket første gang