Norsk storselger er ikke til å kjenne igjen
Nå blir Prius også kun ladbar hybrid.

Toyota har vært et foregangsmerke på hybridbiler. Her var de svært tidlig ute og har hatt stor suksess med sin Prius, i flere generasjoner.
Bilen har i perioder også solgt svært godt i Norge. Toyota har også utvidet utvalget underveis. Sjuseter-versjonen +2 er særlig populær i taxibransjen, dessuten har vi fått Prius som ladbar hybrid og med 4x4.
Nå har Toyota akkurat vist en helt ny og femte generasjon Prius hjemme i Japan. Og her snakker vi virkelig endringer!

Kun som ladbar hybrid
Bilen som til nå har vært temmelig traust designmessig, har nå fått langt mer moderne og sporty linjer. Prius er rett og slett ikke til å kjenne igjen. Her er det tydelig at Toyota har sett behovet for endringer.

Det gjelder forresten ikke bare design. Fra nå skal Prius kun selges som ladbar hybrid i Europa, ikke det Toyota selv har kalt «selvladende hybrid».
Her strittet det japanske gigantkonsernet lenge imot. De mente at ladbar hybridløsning ikke hadde noe for seg. Nå har de tydeligvis kommet på andre tanker.
Kjøpe brukt Prius-taxi? Det kan være lurt

Under baksetet
Bilen er utstyrt med et batteri på 13,6 kWt. Det skal gi en rekkevidde på strøm på 93 kilometer. Det er et sterkt tall, sammenlignet med de aller fleste konkurrentene.
Selve batteripakken er plassert under baksetet. Dermed har ikke Toyota måttet heve gulvet i bilen, for å få plass til batteriet under det.
Skikkelig raring – men starten på en stor suksess

Kommer ikke til Norge
Bilen har også solcellepanel på taket. Toyota hever at det skal gi 125 mil «gratis» og ekstra rekkevidde i året. I tillegg til å lade batteripakken når bilen står parkert, skal panelet gi strøm til aircondition og andre funksjoner som krever strøm når bilen kjører.
En dårlig nyhet for Norge: Det stopper på fire generasjoner Prius til vårt marked. Importøren bekrefter nå overfor Broom at nye Prius ikke blir tatt inn til Norge. Det har nok mye med å gjøre at ladbare hybrider har tapt mye salg det siste året og også risikerer ytterligere avgiftsøkninger fra årsskiftet. I stedet satser man nå tungt på helelektriske bZ4x.
Vi testet - kjørte halvparten av turen på strøm
Video: Bare to ting kan ta livet av denne