Norsk oppfinnelse kan revolusjonere Formel 1 på TV
Se klippet som nå går sin seiersgang verden rundt.

AV: Vegard Møller Johnsen, Broom.no
Formel 1 er en svært populær sport på TV – og blir allerede dekket bredt fra alle mulig, og noen nesten umulige, vinkler.
Men nå er det en nyhet på vei som kan ta det hele et langt steg videre – og som i praksis vil la deg som seer selv bestemme hva du vil at kameraet skal filme.
Bak den oppsiktsvekkende løsningen sitter fire karer fra Hamar.
LES OGSÅ: En av Norges råeste familiebiler
SE KLIPPET LENGER NED I SAKEN! (NB: Videoen kan ikke spilles av på mobil/lesebrett)
Seerne styrer
Det er nemlig det norske firmaet Making View som har utviklet muligheten for å bruke et 360-graders videokamera som kan festes på blant annet Formel 1-biler.
Det unike med dette kameraet er at det filmer i alle retninger samtidig – og at seeren kan styre hvilken vinkel han/hun til enhver tid ønsker å se.
LES OGSÅ: 10 vanvittige ombygginger
Unike muligheter
Mens Sebastian Vettel og co. suser rundt kan du altså «sitte på» – og bestemme om du ønsker å se ut til siden, bakover, forover, oppover eller kikke ned på hjelmen til sjåføren og følge med på hva han holder på med.
Og når bilen skal inn på pit stop kan du vri kameraet rundt og følge med på hvordan mekanikerne jobber med dekkskiftet.
Ustyret veier bare 600 gram – og kan festes på ikke bare biler, men for eksempel en hjelm eller direkte på en idrettsutøver.
Det ligger altså mange bruksmuligheter her.

Startet med bilder
Making View startet i 2005 med å sette sammen 360-graders bilder – og ble nå landets største eiendomsmegler-fotobutikk – etter å ha blitt kjøpt opp av finn.no.
Men for et par år siden bestemte daglig leder Are Søby Vindfallet og de andre i firmaet at de ville utforske mulighetene for 360-video, og kjøpte tilbake deler av selskapet fra finn.no.
LES OGSÅ: Hmmm - er disse bilene vasket i for varmt vann?
Vippet Red Bull av stolen
– Den første demoen av systemet ble gjort i forbindelse med et såkalt wingsuit-hopp av Jokke Sommer i Stryn. Vi syntes resultatet ble så rått at vi kontaktet Red Bull, som sponser Sommer, og ba om et møte for å presentere systemet.
– Vi hadde egentlig fått to timer til rådighet, men ble sittende hele dagen. De ble rett og slett vippet av stolen av det de så, forteller Vindfallet.
LES OGSÅ: Sjekk denne garasjen!
Vist 1,2 millioner ganger
Og da muligheten bød seg til å prøve kameraet på Red Bulls Formel 1-bil på Rudskogen, var gjengen i Making View raskt på pletten. Resultatet kan du se her (ikke tilgjengelig på mobil):
På kort tid er klippet vist 1,2 millioner ganger på fem dager - av seere verden rundt.
– Nå samarbeider vi tett med Red Bull – og de omtaler denne teknologien som en "game changer" innenfor interaktiv media. De har sjekket hvilke muligheter som finnes andre steder i verden, men er klare på at vårt system er det beste.
Her kan du se flere videoer/bilder fra Making View
Henvendelser fra hele verden
Den lille, entusiastiske gjengen i Making View på Hamar kan altså være i ferd med å revolusjonere måten en hel verden ser både Formel 1 og en hel masse annet på TV.
Og siden det finnes så mange andre bruksmuligheter har det blitt henvendelser fra både det amerikanske forsvaret, helsevesenet og en rekke andre.
Det svært populære, engelske bilprogrammet Top Gear har også kikket på klippet. De mektig imponert - og sier at dette viser morgendagens muligheter i dag.
LES OGSÅ: Den ultimate julegaven? Sjekk Formel 1-simulatoren
Trenger investorer
Med de uendelige mulighetene som ligger i et slikt system, merker Making View at de nå trenger å utvide aktiviteten.
– Så langt har vi vært fire entusiaster som har kunne drive og utvikle dette. Men nå er vi på investorjakt, for å ta dette et steg videre trengs det kapital, sier Vindfallet.
– Hvor raskt tror du denne teknikken kan bli tatt i bruk i Formel 1?
– Det er i alle fall stor interesse for å få det på plass. Men som i alt innen denne sporten må ting godkjennes og gjennom en lang prosess før det kan brukes. Det gjenstår også en del utvikling før det er helt klart til bruk.
Hva synes du om den nye løsningen? Si din mening i kommentarfeltet under:
Sitater fra noen som har sett klippet: “For the first time since, well, last month, we feel like we're living in the actual future - prepare to be genuinely amazed. The future’s here, people. Now” Top Gear “Call it an unfortunate side effect of growing up in the information age, but it takes some truly impressive technology to surprise us anymore. So when we say the ViewCam 360 has set our cynical hearts aglow, we want you to understand the full scope of our meaning. “ Autoblog US “For the first time since, well, last month, we feel like we're living in the actual future - prepare to be genuinely amazed. The future’s here, people. Now” Top Gear “Call it an unfortunate side effect of growing up in the information age, but it takes some truly impressive technology to surprise us anymore. So when we say the ViewCam 360 has set our cynical hearts aglow, we want you to understand the full scope of our meaning. “ Autoblog US |