Norsk mester i stasjonsvogn

Audi A6 Avant er en kjempeslager for norske familier. Her sjekker vi hvor mye A6 du får for 129 000 kroner.

Merke:Audi Modell: A6 Årsmodell: 1999 Motor: 1,8 Turbo 150 hk Km. stand: 149 000 Pris: Kr 129 000,-

11 år har allerede gått siden denne Audi A6-en kom. Den ble umiddelbart en drøm for mange norske barnefamilier. Men A6 var dyr. Og mange måtte nøye seg med Ford Mondeo eller VW Passat i steden.

Det er ingen tvil om at Audi A6 er en mer gedigen bil enn disse to – dette til tross for at den deler mange komponenter med nettopp konsernbroder Passat.

Interiøret var en liten revolusjon da bilen kom og holder seg fortsatt overraskende bra. (Foto: Sigmund Bade)
Interiøret var en liten revolusjon da bilen kom og holder seg fortsatt overraskende bra. (Foto: Sigmund Bade)

Alderen begynner å merkes

Og selv nå, 11 år etter at den kom, oppleves A6-en fortsatt som en premium-bil. Stor, solid og litt tung.

Og det er klart man merker alderen litt også, da kanskje mest på materialkvalitet og utstyrsnivå. Men alt i alt så trives en utskremt testsjåfør veldig godt i skinnsetene bak det sporty, lille rattet.

Lyst på helt ny A6? Les testen her:

Motoren er en 1,8-liter med turbo og 150 hk og i vår testbil må vi gire selv. Noe som krever litt tilvenning da clutchen tydeligvis er slitt og tar langt ute. Også giroverføringene er tydelig noe slitt, men det er neppe noen stor sak å fikse.

(Artikkelen fortsetter under bildet)

DSC_0059
DSC_0059

Motoren er sterk nok til å flytte den ca. 1400 kilo tunge bilen fra 0 – 100 km/t på rett under 10 sekunder. Og det holder, mer enn nok – uten at jeg av den grunn vil kalle den kjempesprek.

Komfortabel

Lang akselavstand og bred sporvidde sørger for komfortable, stabile og det jeg har lyst til å beskrive som litt tunge kjøreegenskaper – hvis det er noe som heter det? Styringen er litt ullen etter dagens målestokk, uten at dette er noe stort problem for de fleste.

Den innvendige plassen er svært god, noe som i sterk grad bidrar til at dette er en populær familiebil – og den er slett ikke uten en viss status. Dette er fortsatt en anstendig bil i de fleste samfunnslag.

Kjapt oppsummert

1,8-liter turbomotor på 150 hk. (Foto: Sigmund Bade)
1,8-liter turbomotor på 150 hk. (Foto: Sigmund Bade)

Interiør: Tåler tidens tann godt

Eksteriør: Litt tungt, men fortsatt pent design

Mekanisk: Ikke blant de aller beste

For: Plass og status

Mot: Alder og kvalitet

Benny mener:

Les hva Brooms bruktbilguide sier om Audi A6, klikk her:

Denne bilen er fra den perioden da Audi-kvaliteten ikke var helt på topp. Så det er noen ting man absolutt bør sjekke. Dette er: Dørlåser, vindusvisker-overføring, kuler, ledd og bærebroer i forstillingen. På noen biler med denne motoren har det også vært feil med turbo, turbostyring og luftmengdemåler.

Visste du at:

Første Audi 100 ble vist for pressen første gang 26 november 1968.

Audi kom sensasjonelt med femsylindret motor i 1978.

Audi 100 kom med quattro firehjulstrekksystem første gang i 1985.

Litt tungt, men pent design på Audi A6 (Foto: Sigmund Bade)
Litt tungt, men pent design på Audi A6 (Foto: Sigmund Bade)

Brooms medarbeider trives bak rattet i den 10 år gamle Audien (Foto: Sigmund Bade)
Brooms medarbeider trives bak rattet i den 10 år gamle Audien (Foto: Sigmund Bade)
Litt tungt, men pent design på Audi A6 (Foto: Sigmund Bade)
Litt tungt, men pent design på Audi A6 (Foto: Sigmund Bade)
Ingen tvil. Dette er Audi! (Foto: Sigmund Bade)
Ingen tvil. Dette er Audi! (Foto: Sigmund Bade)
Det er smart og sjekke bremser og forstilling på brukt Audi A6 (Foto: Sigmund Bade)
Det er smart og sjekke bremser og forstilling på brukt Audi A6 (Foto: Sigmund Bade)
Interiøret var en liten revolusjon da bilen kom og holder seg fortsatt overraskende bra. (Foto: Sigmund Bade)
Interiøret var en liten revolusjon da bilen kom og holder seg fortsatt overraskende bra. (Foto: Sigmund Bade)
Det er fortsatt klasse over dette interiøret.  (Foto: Sigmund Bade)
Det er fortsatt klasse over dette interiøret. (Foto: Sigmund Bade)
God bakseteplass er viktig i en familiebil, det er det her. (Foto: Sigmund Bade)
God bakseteplass er viktig i en familiebil, det er det her. (Foto: Sigmund Bade)
Det er stort bagasjeron i den 10 år gamle A6 en (Foto: Sigmund Bade)
Det er stort bagasjeron i den 10 år gamle A6 en (Foto: Sigmund Bade)
1,8 liter turbomotor på 150 hk. (Foto: Sigmund Bade)
1,8 liter turbomotor på 150 hk. (Foto: Sigmund Bade)