Norgespremiere i dag: Dette er heftige saker!
XM er noe av det mest ekstreme BMW har laget.

BMW har dratt på med mye utagerende design de siste årene. Og med nye XM topper de dette på mange måter. Dette er bilen ingen er likegyldige til!
– Jeg hadde gledet meg til å se den i virkeligheten og jeg ble ikke skuffet! XM har Norgespremiere på Autopia Expo og dette er en bil jeg tipper mange vil se nærmere på her. Å si at XM ruver, er et skikkelig understatement. Dette er en voldsom bil. Og jeg liker det jeg ser, sier Brooms redaksjonssjef Vegard Møller Johnsen.
Mye handler om elbil også hos BMW nå, men XM er ikke helelektrisk. Nei, her snakker vi ladbar hybrid.
653 hestekrefter
Bilen er utviklet av M-avdelingen til BMW og også produsert av dem, før øvrig som den første etter M1 som ble lansert i 1978.
Et helt nyutviklet M Hybrid-drivsystem samler kreftene fra en 4,4-liters V8-bensinmotor og en elektrisk motor på 145 kW. Samlet effekt blir på 653 hestekrefter, mens dreiemomentet er på rause 800 Nm. Den elektriske rekkevidden vil være på 83 kilometer. I alle fall hvis du klarer å holde deg i skinnet...
0-100 km/t gjøres unna på kjappe 4,3 sekunder og er akkompagnert av et særegent lydbilde fra de sekskantede doble eksosenderørene, som her er plassert over hverandre.
Presentasjonen var egentlig over – da fikk vi se dette

Fra 2,2 millioner
Toppfarten er 250 km/t. Eventuelt 270 km/t om man velger tillgspakken M Driver’s Package. Vi tipper ganske mange kommer til å gjøre det.
Startpris: Fra rundt 2,2 millioner kroner. Dette er altså ikke en bil vi kommer til å få se veldig mange av på norske veier.
Les også: Vår test av den helt nye, elektriske BMW i7 her
Få med deg mer i videoen under – der vi også ser nærmere på flere andre gromme biler: