Norgespremiere – her er den avduket

Se Brooms førsteinntrykk av i5 Touring.

Lillestrøm er faktisk et av de første stedene i verden hvor helt nye BMW i5 Touring vises for publikum.

Det skjer på elbil-utstillingen eCarExpo på Nova Spektrum denne helgen.

i5 Touring er første elektriske stasjonsvogn fra BMW – og den kommer i to versjoner fra start: eDrive40 Touring og i5 M60 Touring.

Sistnevnte er bilen som er utstilt i Lillestrøm og den mest sportslige utgaven. Den byr på xDrive firehjulsdrift og en samlet effekt på 517 hestekrefter og 795 Nm dreiemoment.

Aktiverer du boost-funksjonen har du 601 hestekrefter til rådighet. 0-100 km/t går unna på bare 3,9 sekunder. Akkurat det samme som utgående M550i med 4-liters V8-motor.

Se video av i5 Touring øverst i saken.

LADING: Hurtiglading har en peak-effekt på 205 kW på begge utgaver. Under gunstige forhold skal man kunne lade fra 10 til 80 prosent på rundt en halv time.
LADING: Hurtiglading har en peak-effekt på 205 kW på begge utgaver. Under gunstige forhold skal man kunne lade fra 10 til 80 prosent på rundt en halv time.

Rekkevidde

M60-versjonen har rekkevidde på inntil 506 kilometer ved blandet kjøring. Startprisen er

Innstegsmodellen, i5 eDrive40 Touring, kommer med én elektrisk motor og bakhjulsdrift. Motoren byr her på 350 hestekrefter, med maksimalt dreiemoment på 430 Nm. Akselerasjon fra 0-100 km/t tar 6,1 sekunder.

Forbruket er litt lavere på denne utgaven, noe som gjør at rekkevidden strekkes til maks 560 kilometer ved blandet kjøring.

Den bakhjulsdrevne utgaven kan for øvrig dra henger på inntil 1.500 kilo. For M60-utgaven økes dette til 2.000 kilo.

Den store elbilmessa har kommet til Norge

LANSERING: Legg merke til at BMW har tatt de offisielle bildene av i5 Touring på i Norge. Dette er ved Hoddevik i Stad. De første kundeleveringene skjer allerede i mai.
LANSERING: Legg merke til at BMW har tatt de offisielle bildene av i5 Touring på i Norge. Dette er ved Hoddevik i Stad. De første kundeleveringene skjer allerede i mai.

Pris

BMW i5 eDrive40 Touring har en startpris på 705.200 kroner, mens toppmodellen koster fra 1.099.700 kroner.

STRAM: BMW har gjort linjene enda tightere på nye 5-serie/i5.
STRAM: BMW har gjort linjene enda tightere på nye 5-serie/i5.

Begge modellene tilbys med et utvalg utstyrspakker. Kundene kan også velge de svært godt utstyrte «Fully Charged»-modellene til henholdsvis 859.900 kroner (i5 eDrive40 Touring) og 1.159.900 (i5 M60 Touring).

PS: Hvis du ikke er interessert i den elektriske versjonen, finnes det alternativer. BMW har nemlig bekreftet at de vil ta inn 520d (5-serie med 2-liters dieselmotor) til Norge.

Les mer om nye i5 Touring 

Én kjent BMW-detalj forsvinner på nye 5-serie og i5 – se mer her:

Se testen av i5 sedan her: