STØRST: Dette er per nå Norges største helelektriske lastebil. Bilder: Scania
STØRST: Dette er per nå Norges største helelektriske lastebil. Bilder: Scania

Norges største elektriske lastebil – vil spare titusener av liter drivstoff

Rekkevidden er begrenset.

Den skal frakte kalk – og er Norges største elektriske lastebil. Foreløpig er den også landets eneste av sitt slag.

Det er Verdalskalk AS i Verdal som tar i bruk el-lastebilen fra Scania i dag. Det er snakk om en 66-tonns lastebil, som årlig skal frakte cirka 120.000 tonn med kalk fra bruddet og ned til havnen for utskipning.

Lastebilen er del av Scanias «Pilot Partner program», som i samarbeid med kunder tar frem transportløsninger som ikke er introdusert på markedet.

Vi snakker altså om en slags prototype her.

– Scania har allerede en rekke biler med forskjellige transportløsninger i Sverige, men dette er den første vi setter i drift i Norge, sier Tony Sandberg, direktør Pilot Partner i Scania CV.

KURS: Bilen skal vedlikeholdes på Norsk Scanias verksted i Verdal. Mekanikerne på anlegget har nylig vært på kurs for å lære om nykommeren.
KURS: Bilen skal vedlikeholdes på Norsk Scanias verksted i Verdal. Mekanikerne på anlegget har nylig vært på kurs for å lære om nykommeren.

10-12 mils rekkevidde

Den nye lastebilen er utstyrt med ni batterier, med en kapasitet på til sammen 300 kWt.

Elmotorene yter til sammen 450 kW og 3500 Nm, kontinuerlig effekt.

Girkassen er på 6 trinn.

Ifølge Scania selv, er det vanskelig å kalkulere den elektriske rekkevidden, som påvirkes av mange faktorer. Men til Broom anslår Scania en rekkevidde på 10-12 mil – med fulladede batterier.

Maks ladehastighet er 130 kW.

Lastebilen har en egenvekt på 25,5 tonn og en lastekapasitet på 40,8 tonn.

Mot slutten av året skal Scania etter planen tilby en elektrisk lastebil med dobbelt så stor batteripakke – altså på rundt 600 kWt.

Kritiserer ny Tesla-SUV: – Dette er for knotete!

HURTIGLADING: Det bygges en egen lader ved havnen. Maks ladehastighet er 130 kW.
HURTIGLADING: Det bygges en egen lader ved havnen. Maks ladehastighet er 130 kW.

Sparer 58.800 liter diesel

– Norge er et foregangsland når det gjelder transportløsninger med fokus på å redusere klimabelastningen, og jeg er sikker på at vi kommer til å levere flere biler fra Pilot Partner-konseptet vårt til Norge, sier Sandberg i Scania.

– Vi er veldig stolte av å være pionerer på dette området. Med den nye bilen i drift vil det også bety mindre støy for beboerne langs vår 20 kilometer lange transportrute, og det blir nok en positiv opplevelse, forteller Ketil Aksnes i Verdalskalk.

Med den elektriske nykommeren vil de redusere forbruket av fossilt drivstoff med 58.800 liter årlig. Co2-utslippet reduseres med 156 tonn.

­– Et langt og godt samarbeid med Verdalskalk gjorde det helt naturlig å kontakte dem da muligheten for å tilby en elektrisk lastebil til deres transporter dukket opp. Verdalskalk har alltid utfordret oss på å finne gode transportløsninger, og alternative løsninger for å redusere utslippene har stått på agendaen i mange år, sier selger i Norsk Scania, Rune Wuttudal.

Hummer-comeback: El-pickup med over 1.000 hk

Spesifikasjoner:

  • Akselavstand: 4550 mm
  • Ni batterier på 300 kWh
  • Elektrisk motor: 450kW, 3500nm kontinuerlig effekt
  • Girkasse: 6-trinns girkasse
  • Bakaksel med navreduksjon
  • 31 tonn totalvekt på bil (10 + 12,7 + 8,3)
  • 74 tonn teknisk totalvekt
  • Ladekapasitet 130 kW
  • Dumperpåygg med Sidetipp fra Maur Bilpåbygg
  • Hydraulisk kapelltak fra Robol
  • Skal gå med 4-akslet tipphenger

Orket ikke elbil lenger – se hva Sylvi Listhaug kjører nå: