Ett år har gått siden første båtlast med BYD Tang kom til Norge. Nå ruller det over 2.200 eksemplarer av bilen på norske veier.
Ett år har gått siden første båtlast med BYD Tang kom til Norge. Nå ruller det over 2.200 eksemplarer av bilen på norske veier.

Norge er først i Europa – nå er det over 2.200 på veiene våre

Ett år siden BYD Tang ble lansert i Norge.

Vi nordmenn har aldri hatt flere bilmerker å velge mellom. De siste par årene har en rekke nye produsenter etablerte seg her hjemme, de fleste av dem har det til felles at de kommer fra Kina og selger elbiler.

Én av dem er BYD. Nå er det ett år siden de offisielt lanserte sin første personbil, nemlig familie-SUVen Tang.

Lanseringen markerte ikke bare BYDs inntreden på det norske markedet – den markerte også starten for BYD i Europa, hvor Norge og importøren RSA er utpekt som pilotland.

Vår første test: Nå blir det vanskeligere å velge bil

Her møter vi i Broom BYD Tang for første gang, ett år har gått siden lanseringen.
Her møter vi i Broom BYD Tang for første gang, ett år har gått siden lanseringen.

Hadde minst avvik

I dag ruller det over 2.200 BYD Tang på norske veier, og BYD har de siste månedene klatret høyt opp på salgsstatistikken.

Tang leveres blant annet med firehjulstrekk som standard og romslig plass for både folk og bagasje. Det såkalte Blade-batteriet med 86,4 kWt batterikapasitet gir rekkevidde fra 400-528 kilometer.

I januar avholdt NAF og Motor sin årlige vintertest. Med konkurransens laveste avvik på 11 prosent fra oppgitt WLTP-rekkevidde, kom BYD Tang best ut av testens 31 bilmodeller.

Best i vintertest: Andre er langt unna

BYD Tang kom godt ut av NAF og Motors vintertest, med minst avvik fra den offisielle rekkevidden.
BYD Tang kom godt ut av NAF og Motors vintertest, med minst avvik fra den offisielle rekkevidden.

Produserer mye selv

En god mottagelse har vært svært viktig for BYD. Nå har de kunngjort at de denne høsten går inn i flere europeiske land med sine elektriske personbiler.

BYD er for øvrig den eneste produsenten i verden som produserer batterier, microchips, batteristyringssystemer og den elektriske motoren selv. De er også første bilprodusent i verden som kutter produksjonen av ikke-elektrifiserte kjøretøy.

LES MER: BYD skulle egentlig vært i Norge allerede i 2011

Se video av BYD Tang under