På TV 2s nettsider bruker vi og våre partnere informasjonskapsler (cookies) for personlig tilpasning av annonser og måling.
Du kan lese mer om dette i vår personvernpolicy og vår informasjonsside om informasjonskapsler.
På TV 2s nettsider bruker vi og våre partnere informasjonskapsler (cookies) for personlig tilpasning av annonser og måling. Du kan lese mer om dette i vår personvernpolicy og vår informasjonsside om informasjonskapsler.
Nordens største bilsamling auksjoneres bort
Rundt 200 sjeldenheter under hammeren i Danmark. Se bildene!
Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.
I vår ble det annonsert at restene av det som en gang i tiden var et av Europas mest imponerende bilsamlinger tilhørende Aalholm Gods i Danmark skulle selges på auksjon. Mye var uklart, men alt skulle vekk i løpet av sommeren.
Nå skjer det. Endelig, sier de mange som har gått og ventet på denne begivenheten. Og det sier nok også bilene, som har stått og til dels forfalt etter at museet de sto på stengte dørene i 2008.
Aalholm Automobilmuseum ble etablert allerede midt på 1960-tallet, og omfattet en samling på over 300 biler på det meste. Det skal ha vært ett av Europas største og hatt en av de mest allsidige samlingene av biler i verden, og flere av Brooms lesere har sikkert vært innom dørene og sett det med egne øyne.
En 1963 Ferrari 250 GT/E er ikke dagligdags, og forventes å selges for mellom 334.000 og 408.000 danske kroner, da den trenger betydelig restaurering etter mange års stillstand. (Foto: RM Auctions)
Jordbruket på den store godseiendommen skal ha gitt det økonomiske grunnlaget for driften. Etter eierskifter og sviktende økonomi i landbruket de siste årene har både selve museumsbygningene og bilsamlingen blitt innhentet av forfallet, så mye at man altså for noen år siden så seg nødt til å stenge.
Splittes etter 50 år
Eierne har nå bestemt seg for å likvidere samlingen, og rive noen av de dårligste bygningene som tidligere huset museet. Dermed er en viktig epoke altså over når det gjelder toneangivende bilmuseer i Europa, og søndag splittes den enorme samlingen for alltid.
Sær som bare det må man kunne kalle denne 1918 Cadillacen, med spesialbygget speedster-karosseri. Den har Cadillacs første generasjon V8-motor med separate sylindertopper, og forventes solgt for beskjedne 74.000 til 89.000 danske kroner. (Foto: RM Auctions)
Velrenommerte RM Auctions har fått oppdraget med å selge de rundt 200 bilene i løpet av én eneste auksjonsdag, og uten minstepriser. Det skjer på godset i Aalholm, og interessen skal være stor fra potensielle kjøpere over hele verden.
Noen av de billigste og minst interessante bilene er samlet i grupper på fire eller fem. Totalt omfatter auksjonen drøyt 180 utrop, og prisanslagene virker til dels humane nok til at noen av bilene kan være interessante også for entusiaster med noenlunde normale lommebøker.
En 1967 Mercedes 600 inngår også i museets tidligere samling, og vil nok trekke mange interesserte - til tross for høyrerattet. Prisprognosen på 74.000 til 148.000 danske kroner mer enn antyder at man her må regne med å ta frem den helt store verktøykassa for å få den kompliserte og kostbare bilen i trafikk igjen. (Foto: RM Auctions)
På den annen side er tilstanden et åpent spørsmål i mange tilfeller. Svært mange av bilene har stått rolig på museet helt tilbake til 60- og 70-tallet, og det har versert historier om store vannlekkasjer gjennom taket på museet, vannet skal ha rent rett ned på bilene og bidratt til et visst forfall.
Vekslende tilstand
Tilgangen til papirer og eierskapsdokumenter er også svært varierende, advares det om. Det kan bety problemer med eksport fra Danmark og import og registrering i ny eiers hjemland. Men sjekker man nøye på forhånd, kan det være at ett og annet mer ”normalt” objekt kan fly under radaren her når de internasjonale samlerne begynner å slåss om de virkelige sjeldenhetene.
Bildekarusellen øverst viser en del av utvalget, og de prisene man forventer å oppnå.
Hvilke biler kunne du tenkt deg, og hvilke tror du blir de beste kjøpene? Fortell i kommentarfeltet under!
Rundt 200 svært assorterte bilskatter i formodentlig svært assortert tilstand skal selges uten minstepris på auksjon i Danmark søndag. Veteranbilentusiaster og investorer over hele verden gleder seg til likvideringen av det nesten 50 år gamle museet. (Foto: RM Auctions)
Dronning Ingrid av Danmarks 1986 Jaguar XJ6 er en av de aller nyeste bilene på museet. Den forventes å selges for mellom 37.000 og 74.000 danske kroner. (Foto: RM Auctions)
1899 De Dion Bouton trehjuls motorsykkel er en virkelig sjeldenhet, som man forventer at vil selges for mellom 334.000 og 445.000 danske kroner. (Foto: RM Auctions)
En 1963 Ferrari 250 GT/E er ikke dagligdags, og forventes å selges for mellom 334.000 og 408.000 danske kroner, da den trenger betydelig restaurering etter mange års stillstand. (Foto: RM Auctions)
Svært sjelden, og noe restaurert i forbindelse med en omlakkering for noen år siden regnes denne 1930 Renault Vivasix Tourer likevel som et restaureringsobjekt. Prisanslaget er 111.000 til 148.000 danske kroner. (Foto: RM Auctions)
Vakker, men krevende slik kan man beskrive denne 1947 Delahaye 135M Cabriolet. Bilen ble restaurert for et par tiår siden, men har betydelige mangler både i interiøret, karosseriet og i den unike utsmykningen, men forventes likevel å innbringe mellom 445.000 og 482.000 danske kroner. (Foto: RM Auctions)
Liten, sjarmerende og kanskje billig: Selv om tilstanden ikke er beskrevet med et ord i prospektet virker prisanslaget på 37.000 til 52.000 danske kroner overraskende humant for denne 1957 Metropolitan Convertible. (Foto: RM Auctions)
Sær som bare det må man kunne kalle denne 1918 Cadillacen, med spesialbygget speedster karosseri. Den har Cadillacs første generasjon V8 motor med separate sylindertopper, og forventes solgt for beskjedne 74.000 til 89.000 danske kroner. (Foto: RM Auctions)
En av museets virkelige stoltheter er denne 1911 Rolls Royce 40/50 HP Silver Ghost Roi des Belges Tourer. Den forventes å innbringe mellom 1,6 og 2,2 millioner danske kroner. (Foto: RM Auctions)
En av de 400 bygde 1957 Cadillac Eldorado Brougham´ene inngår i samlingen. Dette er en av de mest kompliserte og vanskeligst restaurerbare 50 tallsamerikanerne. Bildet avslører allerede laminatslipp i frontruten og at den unike luftfjæringen trenger hjelp, og øvrig tilstand vil avgjøre om prisanslaget på 111.000 til 185.000 kroner vil være et kupp. (Foto: RM Auctions)
1938 Bugatti Type 57C Stelvio Drophead Coupé med karosseri fra franske Gangloff omtales som en av de mest ikoniske Bugattiene noensinne, og forventes da også å selges for mellom 1,8 og 2,1 millioner danske kroner. (Foto: RM Auctions)
En 1985 Ferrari Testarossa blir litt "vanlig" i dette selskapet, men forventes likevel å gå for mellom 222.000 og 297.000 danske kroner. Bilen ble nemlig solgt ny til en venetiansk prins, som kun har kjørt den 12.700 kilometer. Regn med en grundig service før oppstart! (Foto: RM Auctions)
Beskjeden status, men desto mer interessant er denne 1949 Chevrolet Styleline Deluxe Convertible, som forventes å bli solgt for 74.000 til 89.000 danske kroner i det som ser ut som patinert men ikke håpløs tilstand. (Foto: RM Auctions)
1939 Adler 2,5 Litre Convertible er en morsom og meget sjelden bil med beskjedne ytre mål og også beskjeden forventet pris, kun 74.000 til 111.000 danske kroner. (Foto: RM Auctions)
Tilsynelatende hel og urørt, men sikkert ganske restaurerings trengende kan likevel denne 1930 Marquette Model 30 47 Four Door Sedan bli et bra kjøp dersom prognosen på 22.000 til 37.000 danske kroner slår til. (Foto: RM Auctions)
For spesielt interesserte: 1948 Vespa Piaggia Three Wheel Scooter Pickup er nesten noe alle burde ha lyst på dersom den ikke blir dyrere enn prisanslaget på 3.500 til 7.000 kroner. Det er jo ikke en halv, ny moped, engang... (Foto: RM Auctions)
Denne 1938 Maybach Zeppelin DS8 Roadster skal være en av svært få gjenværende. Den er blitt restaurert og fått nytt karosseri oppbygget etter egne tegninger etter at museet kjøpte den, men forventes likefullt å bli solgt for mellom 743.000 og 891.000 danske kroner. (Foto: RM Auctions)
En 1967 Mercedes 600 inngår også i museets tidligere samling, og vil nok trekke mange interesserte til tross for høyrerattet. Prisprognosen på 74.000 til 148.000 danske kroner mer enn antyder at man her må regne med å ta frem den helt store verktøykassa for å få den kompliserte og kostbare bilen i trafikk igjen. (Foto: RM Auctions)