EKSKLUSIVT: Rolls-Royce har aldri levert flere nye biler enn de gjorde i fjor.
EKSKLUSIVT: Rolls-Royce har aldri levert flere nye biler enn de gjorde i fjor.

Noen har mye penger – også i dårlige tider

Super-eksklusive Rolls-Royce satte ny rekord i fjor.

Rolls-Royce: Et 118 år gammelt, ærverdig bilmerke med røtter og tradisjoner så dype at ikke noen andre kan matche dem.

Bilmerket har alltid levert få, men til gjengjeld svært eksklusive biler. De produseres i en forholdsvis liten fabrikk ute på den engelske landsbygda. Rundt 1.000 timer tar det å ferdigstille bilene som fortsatt bygges, delvis for hånd. Prislappen blir deretter.

Ny rekord

Man skulle jo tro at dette er et håpløst konsept i den effektive og digitale tiden vi lever i?

KONSERNSJEF: Vi skal aldri bli en volumprodusent. Det sier konsernsjef Torsten Müller-Ötvös
KONSERNSJEF: Vi skal aldri bli en volumprodusent. Det sier konsernsjef Torsten Müller-Ötvös

Men slik er det ikke. Snarere tvert i mot. I fjor satte det eksklusive bilmerket produksjonsrekord.

For første gang i løpet av deres snart 120-årige historie produserte de over 6.000 biler. 6.021 for å være helt nøyaktig. Det er opp åtte prosent fra året før.

– Skal ikke bli volumprodusent

Samtidig sier konsernsjef Torsten Müller-Ötvös at volum ikke er det viktigste.

– Salgstall er ikke vår eneste suksessmålestokk. Vi er ikke, og skal aldri bli, en volumprodusent.

Rolls-Royce blir regnet for å være den bilprodusenten i verden som tjener mest penger per bil, men tallet er ikke offentlig ettersom de er en del av BMW-gruppen.

Vi fikk bli med «hjem» til Rolls-Royce, det var litt av en opplevelse

OVER 6.000: For første gang i merkets 118-årige historie leverte Rolls-Royce over 6.000 biler på ett år.
OVER 6.000: For første gang i merkets 118-årige historie leverte Rolls-Royce over 6.000 biler på ett år.

Ingen biler i Norge

Trange tider mange steder i verden gjorde at det globale bilsalget falt ganske kraftig i fjor. Men flere luksusbilmerker økte, deriblant Rolls-Royce.

Det er alltid noen som blir rikere når andre blir fattigere.

Rolls-Royce har ikke forhandler i Norge, og det ble ikke solgt noen nye Rolls-Royce her til lands i fjor. Året før ble det levert én. Det var ett eksempler av SUV-en Cullinan.

Det var også Cullinan som ble merkets mest solgte modell i fjor.

Mot slutten av 2023 kommer Rolls-Royces første elbil, Spectre. Så gjenstår det å se om den kan sette nye rekorder for det aristokratiske bilmerket.

Les også: Brukt Rolls-Royce koster kanskje mindre enn du tror?

Video: Her kan du bli bedre kjent med Rolls-Royce Cullinan