Lamborghini Urus og Mercedes G-Klasse er to modeller som virkelig har holdt seg godt – eller sågar gått opp i pris. Akkurat det er ikke vanlig på dyre nybiler.
Lamborghini Urus og Mercedes G-Klasse er to modeller som virkelig har holdt seg godt – eller sågar gått opp i pris. Akkurat det er ikke vanlig på dyre nybiler.

Noen har hatt heftig bil i tre år – uten å tape ei krone

Noen ganger er dyre biler en god investering.

Da Lamborghini lanserte sin første SUV – Urus – ble det stor oppstandelse. Den var lenge etterlengtet og i sin tid verdens raskeste SUV.

Vi hadde sett konseptbilen i lang tid i forveien. Så da produksjonsmodellen endelig dukket opp i 2018, var kundene overmodne. Det resulterte i rekordsalg for Lamborghini i 2019.

Omtrent samtidig dukket en annen SUV opp på markedet. Mercedes lanserte nemlig en helt ny generasjon av Geländewagen. Også her strømmet kundene til.

I begge tilfellene gjorde de som var tidlig ute et smart valg, skulle det vise seg.

300.000 kroner opp i pris

Første generasjon Geländwagen ble et bilikon nesten med en gang den ble lansert, tilbake i 1979. Den fikk da også leve i hele 39 år, før den ble erstattet av en ny generasjon.

G-Klasse kom i 2018.

– I dag ligger disse til salgs for rundt 2-300.000 kroner mer enn de kostet ny, forteller Trine Fjeldstad hos Autocenterert Fjeldstad, som er spesialister på G-Klasse.

Det er ikke så rart at prisene stiger. De er nemlig utsolgt!

Det er bortimot håpløst å bestille en helt ny bil – i beste fall er ventetiden to og et halvt år.

Verditap er den største fiende for de som kjøper nybil. Men om du kjøpte en av disse to modellene tilbake i 2019/2020 – gjorde du trolig en meget god investering.
Verditap er den største fiende for de som kjøper nybil. Men om du kjøpte en av disse to modellene tilbake i 2019/2020 – gjorde du trolig en meget god investering.

Mange sperret opp øynene, da disse dukket opp i Andebu

Kan få bil på dagen

Men på bruktmarkedet i Norge ligger det i skrivende stund 48 G-Klasse til salgs (2019-modell eller nyere). Så her kan du få bil på dagen.

Prisene starter på 1.245.000 kroner for en 2019-modell G350d. Den har dieselmotor og er registrert som varebil.

Den dyreste er en 2021-modell AMG G 63 personbil. Den har 585 hestekrefter og en prisantydning på 2.850.000 kroner.

De som var første ute – kan le hele veien til banken

G-Klasse har vært en god investering for de som var tidlig ute med å kjøpe.
G-Klasse har vært en god investering for de som var tidlig ute med å kjøpe.

Snart elektrisk

Både den norske importøren av Mercedes, Bertel O. Steen, og G-wagen-spesialisten Autocenteret Fjeldstad, har bekreftet for Broom at ventelistene er lange.

Det forventes derfor at prisene vil fortsette å stige framover.

I 2025 kommer det også en elektrisk G-Klasse. Om du noen gang trengte et bevis på at elbilene kommer til å ta over, har du fått det der. En elektriske Geländewagen var det ikke mange som hadde forestilt seg, for noen år siden.

Autocenteret Fjeldstad er forøvrig offisiell Brabus-forhandler, og tilbyr tuning av G-Klasse. Her kan du få opptil 800 hestekrefter.

Brabus-modellene er ekstra høyt ettertraktet.

Her kan du lese mer om historien bak G-klasse

Tre år gammel – like dyr

Lamborghini Urus er ikke mye verre.

– En slik lettet deg for rundt 3,6 millioner kroner i 2019 – og det gjør den fortsatt. Tre år senere. Det er ganske spesielt, forteller Thomas Kleven hos By Medhus.

Det sier mye om hvilken etterspørsel det er på denne bilen. De som var tidlig ute, har hatt en heftig bil i to-tre år – uten at det har vært verditap å snakke om på veien.

Urus har 650 hestekrefter, gjør 0-100 km/t på 3,6 sekunder, har en toppfart på 305 km/t – og et design som kun Lamborghini kunne kommet opp med.

I skrivende stund ligger det seks Urus til salgs i Norge. Den rimeligste har en prisantydning på 3.590.000 kroner.

Lamborghini Urus skal snart fornyes.
Lamborghini Urus skal snart fornyes.

Test Koenigsegg CCXR: Vi kjører Norges dyreste bruktbil

Ny modell på vei

I fjor solgte Lamborghini 8.405 biler. Urus stod for 5.021 av disse – tilsvarende nesten 60 prosent. Seks Urus ble registrert i Norge i 2021 – mens det totalt er registrert rundt 30 av disse siden på norske skilter.

Den har altså vært med oss siden 2018 – og nå nærmer det seg raskt en facelift.

By Medhus har allerede fått inn bestillinger i forbindelse med den nye modellen, og de aller første kundene vil trolig få bilen sin mot slutten av året.

Video: Tester luksusbilen i alpinbakken – så smeller det!

Salgsrekord for million-SUV: – Mange kjøper bil med hjertet