Noen får tidenes julegave – snart koster den 200.000 kroner mer
Kostbar bil – men likevel mye for pengene.
I fjor kostet BMW 750iL fra 1.640.000 kroner. Da fikk du en råsprek utgave av BMWs flaggskip og direktørbil – med 530 hestekrefter, firehjulsdrift og ekstra lang akselavstand. Det siste gir ekstremt god plass i baksetet.
Noen norske kunder som er tidlig ute, får i disse dager utlevert sin nye i7. Det er helelektriske utgaven av flunkende nye 7-serie. Snakk om julegave!
i7, som også er den første rene elbil-utgaven av 7-serie, har 544 hestekrefter, lang akselavstand og firehjulsdrift. Pris? I underkant av 1,2 millioner kroner.
Det er rundt 450.000 kroner mindre enn tilsvarende bil med bensinmotor!
Ikke rart at det ligger an til et historisk høyt salg.
(Vi er tidlig ute med å teste den på norske veier – se video øverst i artikkelen).

Øker i pris
Nå kommer det en liten festbrems 1. januar, selvsagt. Det har politikerne sørget for. Da blir den minst 200.000 kroner dyrere. Minst!
Jo mer utstyr du spekker den med, jo mer får du i økte avgifter.
Men likevel. Du har aldri fått mer direktørbil for pengene hos BMW, enn du gjør akkurat nå. Selv med avgiftene som dukker opp neste år ...
Endelig elektrisk – etter 47 år!
Motstykke til Mercedes
BMW har valgt en helt annen retning enn Mercedes gjorde med sin elektriske toppmodell EQS.
Mercedes sin direktørbil har en elbil-spesifikk plattform. i7 deler plattform med utgavene som har diesel- eller bensinmotor.
EQS er har et designet styrt av hensyn til luftmotstand. Det gir lavt forbruk og god rekkevidde. Men dette innebærer også noen konsekvenser for både utseendet, takhøyden i baksetet – og beinplassen.
BMW har en front som er alt annet enn aerodynamisk, og har et klassisk sedan-karosseri – kombinert med tidligere nevnte, lange akselavstand.

Nå tredobles prisen for elbiler i bomringen
Setter en ny standard
Resultatet av BMW sin måte å tenke på, er klassens suverent beste baksete. Masse plass, god takhøyde og ekstrem komfort.
I Kina (det største markedet for BMW 7-serie) er det direktører som nyter godt av å sitte i baksetet. I Norge er det trolig noen veldig heldige barn. i7 kan nemlig være en drømme-familiebil for de ekstra heldige.
Vi er blant de aller første som har fått kjøre i7 på norske veier. Hvordan det gikk, kan du se i videoen øverst i denne artikkelen.
Denne elbilen skal ta opp kampen mot Audi og BMW
Video: Hvordan er Mercedes sitt alternativ i klassen? Det ser du her: