TA DET PENT: Kjøper du nye piggdekk, gjør du klokt i å kjøre dem inn. Da legger du til rette for at dekkene skal ha best mulige egenskaper. Foto: Nokian.
TA DET PENT: Kjøper du nye piggdekk, gjør du klokt i å kjøre dem inn. Da legger du til rette for at dekkene skal ha best mulige egenskaper. Foto: Nokian.

Noen dekk bør fortsatt kjøres inn

Her gjelder det å ta det rolig i starten.

Piggdekkandelen har gått nedover i mange år, men fortsatt er det mange som foretrekker piggdekk framfor vanlige vinterdekk uten pigger.

Kjøper du nye piggdekk til bilen, da er det én ting du må være klar over: Nemlig at disse dekkene bør kjøres inn helt i starten. Det er viktig for å få mest mulig ut av piggdekkene:

– Ved å kjøre rolig de første kilometerne, fester piggene seg ordentlig i dekkene, og vil fungere bedre gjennom dekkets levetid, forteller produktsjef for Continental Dekk Norge, Knut Knudsen.

Ikke over 80 km/t

Han anbefaler at man kjører rolig i hvert fall de første ti kilometerne, men gjerne lenger.

– Med rolig kjøring mener vi ikke over 80 km/t, samt at man unngår kraftig akselerasjon, hard bremsing eller for høy fart i svingene. Uforsiktig innkjøring vil også føre til at de piggene som ikke faller ut, fester seg for høyt i pigghullet. Dermed blir overhenget for høyt og piggen vil lett bøye seg bakover, sier Knudsen, i en pressemelding.

I denne norske byen nekter de å droppe piggene

PIGGER: Mange sverger fortsatt til piggdekk, selv om vinterdekk uten pigg står for størstedelen av salget her hjemme.
PIGGER: Mange sverger fortsatt til piggdekk, selv om vinterdekk uten pigg står for størstedelen av salget her hjemme.

Best feste på is

Om piggene faller ut av dekket, er det ikke mulig å sette inn nye pigger igjen. Da må man bytte piggdekk langt tidligere enn om man er flink til å kjøre inn dekkene først.

– Det aller beste er å kjøre inn piggdekkene på bar asfalt, men har det begynt å snø må man uansett ta seg tid til å kjøre inn dekkene. Det er viktigere enn mange tror, avslutter Knudsen.

Vinterdekk får stadig bedre egenskaper. De piggfrie dekkene har generelt best egenskaper på snø og bare veier, samtidig som de også har en klar komfort-fordel ved at de gir lavere støynivå.

Men fortsatt er det piggdekkene som gir best feste på is og hardpakket snø, det siste har vi gjerne mye av i kryss og rundkjøringer. Her risikerer du å bare seile avgårde med piggfrie dekk, mens piggdekkene "graver seg ned" og gir bedre feste.

Dette bør du vite før du kjøper nye dekk

MÅ BETALE: Flere større byer har piggdekkavgift på vinteren. Betaler du ikke dette, risikerer du bot. Foto: NTB
MÅ BETALE: Flere større byer har piggdekkavgift på vinteren. Betaler du ikke dette, risikerer du bot. Foto: NTB

Betale for å bruke piggdekk

Rundt 40 prosent av norske personbiler har piggdekk. Her er det store geografiske forskjeller. Finnmark er fylket der vi finner flest biler med piggdekk.

I motsatt ende av skalaen er kanskje ikke overraskende Oslo. Her har lokale myndigheter i mange år presset på for å få bilistene til å velge piggfrie dekk, et viktig virkemiddel her er piggdekkavgiften.

For personbiler er denne på 1.400 kroner for hele sesongen, 450 kroner for én måned, eller 35 kroner for 24 timer.

Du blir kanskje litt uglesett. Det skal du ikke bry deg om

Video: Nye og slitte dekk – sjekk forskjellen!

d