KRAFTVERK: CL600 var voldsomme saker rundt årtusenskiftet. Under panseret finner vi en motor med hele 12 sylindre.
KRAFTVERK: CL600 var voldsomme saker rundt årtusenskiftet. Under panseret finner vi en motor med hele 12 sylindre.

Noe av det heftigste de har laget – nå får du den for 149.000 kroner

Nypris i Norge var på to millioner kroner.

Mercedes har mange eksklusive biler på samvittigheten. CL er blant de mest kostbare og sjeldne. Andre generasjon av denne modellen kom på markedet like før årtusenskiftet – og skulle du utstråle status og velstand, var den et svært godt valg.

Prisen var som seg hør og bør skyhøy. Den sjeldne 600-varianten – med V12-motor og 367 hk – kom på minst to millioner kroner. Det var mye penger for 22 år siden!

Men, det skjer som kjent noe med prisen på biler som dette når de trekker på årene. Nå ligger det ett eksemplar av CL600 ute til salgs på bruktmarkedet. Prisantydning: 149.000 kroner!

HEFTIG: Dårlig dag? Da bør det hjelpe å åpne panseret og ta en titt på hva som befinner seg her!
HEFTIG: Dårlig dag? Da bør det hjelpe å åpne panseret og ta en titt på hva som befinner seg her!

Basert på S-Klasse

Kilometerstanden er oppgitt til 189.000. Bilen ble EU-godkjent i august og skal ha neste service om 14.700 kilometer.

Ifølge selger har Mercedesen vært entusiast-eid, kun én eier de siste ni årene.

CL står forresten for Coupe Leicht - lett coupe. Et mer misvisende navn skal du lete lenge etter - for denne er nemlig basert på en av de aller største, og tyngste, bilene i Mercedes-familien: S-Klasse.

Luksus-coupe på billigsalg

KLASSISK: Linjene er kanskje ikke veldig sporty, men dette var også ment å være mer cruiser enn sportsbil.
KLASSISK: Linjene er kanskje ikke veldig sporty, men dette var også ment å være mer cruiser enn sportsbil.

Uten å anstrenge seg

Akkurat som på S-Klasse fra samme tid, kom CL med alt av det mest moderne utstyret Mercedes kunne by på.

Dette inkluderer blant annet justerbart hydraulisk understell, bixenon lys, adaptiv cruise control, nøkkelfri start, servolukking av dører og Active Body Control (ABC). Pluss en masse til!

0-100 km/t fikser den på 5,8 sekunder – mens toppfarten er begrenset til 250 km/t. Og i dette tilfellet er det snakk om en bil som faktisk er laget for å kunne kjøre lange strekninger i over 200 km/t på Autobahn, uten å anstrenge seg nevneverdig...

De tapte 36 millioner per solgte bil

TIDSMASKIN; Dette var både lekkert og moderne da bilen kom. Men her vises det også godt at det er noen år siden...
TIDSMASKIN; Dette var både lekkert og moderne da bilen kom. Men her vises det også godt at det er noen år siden...

Koster flesk

V12-motor er naturligvis noe helt for seg selv. Den skal gi voldsomt kraftoverskudd – og en helt spesiell lyd. Her er du lenger enn langt fra elbil!

Kombinasjonen V12 og mye utstyr gjør naturligvis at du skal vite hva du gir deg ut på hvis du kjøper en CL 600. 5,8-literen er glad i drivstoff, og ALT som skal vedlikeholdes og fikses på en V12-motor koster flesk. Enkelt og greit.

Derfor må biler som dette sjekkes svært grundig før kjøp. Du bør også ha en privatøkonomi som ikke bryter sammen når det dukker opp saker og ting som må fikses. Etter 22 år er det nok et betydelig potensiale for akkurat det.

Selger «konebilen»: Her sparer du 2 millioner

Video: Her står klassikerne på rekke og rad