Nissan Qashqai 2012: SUV-bestselgeren blir billigere
Ny motor betyr også at prisene faller.

Qashqai har vært en eneste stor suksesshistorie for Nissan – og traff markedet perfekt da den ble lansert i 2007.
Her i Norge har denne modellen stått for store deler av Nissan-salget de siste årene. I skrivende stund er den på sjuendeplass på registreringsstatistikken og har gode muligheter til å klatre helt opp på femteplass når året skal oppsummeres.
Går ned
Mindre interessant blir bilen heller ikke når den nå får ny, 1,6-liters dieselmotor. Det gjør nemlig også at prisen går ned, takket være lavere forbruk og utslipp.
Den attraktive Acenta-versjonen med diesel og firehjulstrekk blir hele 24.800 kroner rimeligere og starter nå på 355.900 kroner. Vil du ha start/stopp-system, koster det 2000 kroner ekstra.
Er lillebror Juke stygg som juling? Døm selv her:
Like sterk
Nøyer du deg med forhjulstrekk, er startprisen på Qashqai med den nye dieselmotoren 318.500 kroner.
1,6-literen har nøyaktig samme dreiemoment som 2-literen den erstatter, nemlig 320 NM. 2-literen har 150 hk, mens 1,6-literen har 130 hestekrefter.
Toppfarten blir ørlite lavere (190, kontra 193 km/t) og med 1,6-literen bruker 4x4-versjonen av Qashqai ett sekund mer på sprinten fra 0–100 km/t, det nye tallet er 10,9 sekunder.
LES OGSÅ: Qashqai i duell mot Skoda Yeti
Mer firehjulstrekk
Til gjengjeld skjer det altså ting med forbruk og utslipp. 4x4-versjonen senker snittforbruket fra 0.60 liter/mil til 0,51 liter/mil og Co2-utslippet reduseres fra 159 til 135 gram per kilometer.
Med den nye motoren på plass, er det også grunn til å vente at 4x4-andelen på Qashqai kommer til å øke kraftig. Tidligere har det vært et stort prisgap mellom utgavene med forhjulstrekk og firehjulstrekk. Nå blir dette mindre og Qashqai er dermed bedre rustet i konkurransen mot blant andre Mitsubishi ASX som er storselgeren i dette segmentet.
