På TV 2s nettsider bruker vi og våre partnere informasjonskapsler (cookies) for personlig tilpasning av annonser og måling.
Du kan lese mer om dette i vår personvernpolicy og vår informasjonsside om informasjonskapsler.
På TV 2s nettsider bruker vi og våre partnere informasjonskapsler (cookies) for personlig tilpasning av annonser og måling. Du kan lese mer om dette i vår personvernpolicy og vår informasjonsside om informasjonskapsler.
Slik ser det ut inne i nye Nissan Note. Interiøret er vesentlig oppgradert og mer påkostet enn i første generasjon, samtidig tilbyr Nissan mye avansert ekstrautstyr denne gangen.
Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.
Nissan Note har aldri tatt helt av på salgsstatistikkene – selv om den har vært en både likandes og praktisk småbil.
Første generasjon kom på markedet i 2006, og etter noen år med brukbart salg har den de siste årene kommer solid i skyggen av nyere konkurrenter.
Tredoble salget
Nå prøver Nissan seg igjen. Andre generasjon Note har akkurat blitt presentert for verdenspressen og kommer til Norge i oktober.
Her snakker vi helt ny bil fra innerst til ytterst – og Nissan har selv store ambisjoner. Målet er å tredoble salget av Note i Europa.
Nissan angriper det såkalte B-segmentet med nye Note. Dette er en bil på like over fire meter, med høy grad av fleksibilitet - og gunstig startpris.
Prismessig går den norske importøren aggressivt til verks. Der forrige Note hadde en startpris på 201.000 kroner, får du den nye utgaven fra 163.400 kroner.
Altså et priskutt på hele 37.600 kroner. Den mer påkostede Accenta-utgaven vil starte på 177.900 kroner. Dette er priser flere av konkurrentene skal få slite med å matche.
Størrelsesmessig er dette en bil Polo/Fiesta-klassen. Lengde på 4,10 meter plasserer den blant de største i klassen – i praksis er den like stor som VW Golf var for noen generasjoner siden.
I tillegg lover Nissan et fleksibelt og smart interiør, med blant annet bakseter som kan skyves i lengderetningen. På den måten kan man velge mellom maks plass i baksetet eller rikelig beinplass for passasjerene i baksetet. Nissan oppgir selv bagasjeromsvolum fra 295 til 411 liter
Nissan er en av bilprodusentene som tør å skille seg ut på design - det ser vi også på nye Note.
Selvvaskende kamera
Den får også utstyr som vi vanligvis forbinder med større og dyrere biler. Blant annet et system som har fått navnet Nissan Safety Shield. Med dette på plass skal det mye til å bulke under parkering, eller å kjøre på noen i forbindelse med rygging.
Det hele bygger på fire vidvinkelkamera plassert rundt bilen, som gir et 360 graders oversiktsbilde av bilen i fugleperspektiv.
Dette kobles blant annet sammen med en avansert ryggesensor som advarer om objekter som beveger seg bak bilen.
For Nissan Safety Shield skal virke under alle forhold, har den et selvvaskende ryggekamera. Kameraet kan både spyle seg rent og føne seg tørt igjen etterpå.
Også under panseret bys det på en litt uvanlig løsning. 1,2-literen er nemlig tresylindret og har i tillegg kompressor. Denne kombinasjonen er ikke vanlig – selv om det samme er tilgjengelig i lillebror Micra.
Effekten her er på 98 hestekrefter, med et dreiemoment på 142 NM. Og bare for å gjøre det enda litt mer uvanlig, kan kompressoren kobles fra motoren med en elektronisk kløtsj. Dermed kan du spare drivstoff.
Resultatet er at snittforbruket er nede i 0,43 l/mil – og CO2-utslippet bare 99 g/km.