Nettopp avduket: Her blir det rift om bilene

Men husk å ha økonomien i orden ... Se video:

Etter mange år med spekulasjoner, har Ferrari i dag endelig avduket sin første SUV – Purosangue. Navnet betyr fullblods – og om du noen gang skulle være i tvil: Purosangue lever virkelig opp til forventningene man får av navnet.

Den blir den kraftigste serieproduserte SUV-en på markedet – og har et design som er umiskjennelig Ferrari.

– Dette er veldig spesielt. En begivenhet i bilverdenen. Ferrari holdt igjen lenge – men nå har de også kastet seg på SUV-trenden. Og snakk om gjøre det med full tyngde. V12-motor – i en SUV! Ferrari fornekter seg ikke, sier Brooms redaksjonssjef, Vegard Møller Johnsen.

Han er en av mange som har brukt den siste tiden til å telle ned mot avdukingen.

Eli lever ut Ferrari-drømmen: – Jeg ble helt frelst

Interesse for flere år framover

En annen som har gjort det, er Rune F. Brath. Han er sjef på Formula Automobile – Norges første og eneste offisielle Ferrari-forhandler. De åpnet dørene til nyoppussede lokaler på Billingstadsletta så sent som i januar.

– Dette er åpenbart en viktig modell for oss i Norge. Den har god plass, firehjulsdrift, høyere bakkeklaring og V12-motor. Likevel har den 100 prosent Ferrari sportsbil-DNA.

– Det blir svært begrenset produksjon. Vi har allerede en god nok interesse for leveranser flere år fremover.

Bakdører som åpner 'feil' vei – eller såkalte selvmordsdører – gir tilgang til de to baksetene. Femseter? Glemt det! Dette er Ferrari, må vite ...
Bakdører som åpner "feil" vei – eller såkalte selvmordsdører – gir tilgang til de to baksetene. Femseter? Glemt det! Dette er Ferrari, må vite ...

Ferrari Purosangue: Kan gi rekordsalg i Norge

Norge: – Et viktig nytt marked

Pågangen kommer til å bli betydelig større enn produksjonen av biler.

– Her vil vi kjempe mot alle andre land om fabrikkens produksjonsvolum. Men Norge er et viktig, nytt marked for Ferrari – og reservasjonslistene er åpne, selv om leveringstiden kan bli lang, understreker Brath.

Rune F. Brath er sjef for Formula Automobile – Norges eneste offisielle forhandler av Ferrari. Han forteller om stor interesse for den nye modellen til Ferrari.
Rune F. Brath er sjef for Formula Automobile – Norges eneste offisielle forhandler av Ferrari. Han forteller om stor interesse for den nye modellen til Ferrari.

At det er nye tider, også for Ferrari, ser vi på deres tanker om framtiden. De tror på 20 prosent elbiler, 40 prosent ladbar hybrid og 40 prosent bensin, innen 2026.

Hele 15 produktnyheter skal lanseres av Ferrari de neste tre årene. Inkludert her, forventes det også å være en ladbar hybrid-variant av nettopp Purosangue.

Aldri har nordmenn kjøpte flere: – En nesten sprø utvikling

– Klarte å holde tett

Men enn så lenge er det en 6,5-liters V12 som gjelder for Purosangue.

– Og den er selvpustende. Det er heftig! Ingen hjelp av turbo her, med andre ord. Akkurat det er det mange som vil sette pris på. Her kan du dra på over 8.000 omdreininger i minuttet – og det vil nok høres helt fantastisk ut, sier Broom-Vegard.

En åttetrinns automatgirkasse tar seg av fordelingen av kreftene – og firehjulsstyring skal hjelpe til å gjøre den store SUVen så smidig som mulig gjennom svingene.

Ferrari har hatt skjerm på passasjersiden før, også. Men aldri på størrelse med det vi ser nå.
Ferrari har hatt skjerm på passasjersiden før, også. Men aldri på størrelse med det vi ser nå.

Råsterk

Ferrari legger også lista skyhøyt på effekt – med 715 hestekrefter.

Det gjør at 0-100 km/t kan gjøres unna på 3,3 sekunder. Toppfarten er over 307 km/t.

Vi minner om at vi snakker om en fullvoksen SUV, her. Eller, vi skylder å gjøre oppmerksom på at Ferrari er veldig tydelige på at dette slett ikke er en SUV. Eller en crossover. Og med en høyde på 1.589 mm, har de kanskje et lite poeng? En Range Rover vil rage høyt over Purosangue, for å si det sånn ... Vi overlater til hver enkelt å avgjøre om de vil kalle dette en SUV, eller ikke. Den debatten vil nok ikke bli lagt død på en stund.

Lamborghini Driveout i Norge: – Man blir nesten litt rørt!

Mer luksus

Interiøret er også et langt steg i en ny retning – og den retningen handler om luksus. Her er det ikke lagt stor vekt på praktiske egenskaper. Kun to bakseter. Ganske lite bagasjerom – på 472 liter. Men til gjengjeld skal de fire som får plass, sitte svært så komfortabelt.

Hva Purosangue vil koste i Norge vet vi ikke enda. Men i USA er prisen rundt 4 millioner kroner. Norske avgifter vil selvsagt gjøre den en hel del dyrere her.

– Dette er den nye "it"-bilen. La det ikke være noen tvil om det. Her kommer velbemidlede kunder til å stå i kø. Den har et klassisk Ferrari-design. Mer elegant og effektivt enn brutalt og prangende, mener Broom-Vegard.

Ferrari Purosangue

Det vi vet så langt:

  • Motor: Selvpustende 6,5-liters V12
  • Effekt: 715 hk
  • 0-100 km/t: 3,3 sek
  • 0-200 km/t: 10,6 sek
  • Toppfart: Over 310 km/t
  • Vekt: 2.033 kg
  • Vektfordeling: 49/51
  • Lengde x bredde x høyde: 4973 mm x 2.028 mm x 1.589 mm
  • Hjul: 22" foran og 23" bak
  • Bagasjerom: 472 liter

Saken oppdateres!

Video: Unik samling av biler i Norge:

Spontantur ble knallsuksess