Nettopp avduket: En nybil - som kun leveres med dieselmotor

Kan bli en av Norges mest populære. Se video:

Siden markedsintroduksjonen i 2010 har Volkswagen solgt mer enn 830.000 eksemplarer av Amarok i Europa, Sør-Amerika og Oseania.

Også i Norge, med mye vær og krevende terreng, har pickupen vært et trygt og godt valg for mange. Nesten 9.000 biler er solgt siden den kom på markedet.

I dag er det verdenspremiere på den nye generasjonen. Og det forventes stor interesse, når man åpner for salg i Norge mot slutten av året.

Større og mer avansert

Nye Amarok blir større, røffere og mer sporty enn forgjengeren og man har jobbet med å forsterke premiumfølelsen.

- Med den nye Amarok sikter vi mot toppen av B-segmentet for pickuper. Bilen kommer med svært spenstige egenskaper, høyt standardutstyrsnivå, en rekke nye førerassistentsystemer, og den er lenger og bredere enn forgjengeren, forteller direktør for Volkswagen Nyttekjøretøy, Håkon Wirak.

Test av Amarok: – Et realt arbeidsjern

Her er nye VW Amarok.
Her er nye VW Amarok.

Bedre i terrenget

Med en lengde på 5. 350 mm er den om lag 100 mm lengre enn forgjengeren. Akselavstanden på 3. 270 mm er en økning på 175 mm, noe som gir mer plass i dobbeltkabinen.

Siden akselavstanden vokser mer enn totallengden, er karosserioverhengene blitt kortere. Det er positivt for rampevinklene, som betyr at den er et godt og trygt valg i terreng, så vel som på krevende grusveier. Disse kvalitetene økes ytterligere ved at vadehøyden er økt i forhold til forgjengeren.

Nyttelasten er økt til 1,2 tonn – og den kan trekke solide 3,5 tonn.

Ingvar bruker Amaroken sin som "hotellrom"

Amarok måler 5,3 meter i lengde – og begynner å bli en veldig stor bil.
Amarok måler 5,3 meter i lengde – og begynner å bli en veldig stor bil.

Dieselmotorer

I Norge vil Amarok bli tilgjengelig med dieselmotororer med fire eller seks sylindre, og med slagvolum mellom 2,0 og 3,0 liter. Disse har henholdsvis 205 og 241 hestekrefter.

Kundene kan velge firehjulsdrift ved behov, eller permanent firehjulsdrift.

Amarok kommer med over 30 assistententsystemer. 20 av disse er helt nye i denne modellen.

Blant annet kommer den med interaktive «IQ.LIGHT – LED-Matrix-frontlys», Adaptive Cruise Control (ACC) og Front Assist-områdeovervåkingssystem.

Mange av førerassistentsystemene, som Adaptive Cruise Control, er en del av standardspesifikasjonen.

Dette er pickup for seriøse cowboys

Interiøret har fått betydelig med personbilfølelse – og en helt ny infotainmentskjerm.
Interiøret har fått betydelig med personbilfølelse – og en helt ny infotainmentskjerm.

Fire utstyrsnivå

Amarok vil bli solgt med fire utstyrsnivåer i Norge: Life, Style, PanAmericana (fremhevet offroad-karakter) og Aventura (fremhevet for kjøring på vei). PanAmericana og Aventura er topputgavene.

Life-utgaven vil ha LED-tåkelys, frontstøtfangeren lakkert i kjøretøyets karosserifarge og oppvarmet, innfellbare sidespeil med belysning.

Life-versjonen er ytterligere forbedret med 17-tommers lettmetallfelger.

Det er enn så lenge ikke blitt sagt noe om priser. Leveringene er ventet å starte i tredje kvartal neste år.

Video: Gjør det selv: Benny viser hvordan du skifte olje på bilen:

Test av Amarok: Joda, dette er faktisk en millionbil