
Nesten nye - men langt fra feilfrie
Ny stor undersøkelse avslører hvilke tre år gamle biler du bør styre unna.
Mange nybilkjøpere bytter bil etter to-tre år, og derfor finnes det svært mange bruktbiler av den alderen på markedet. Og mange tenker at det er penger å spare på å kjøpe en bil der det verste verditapet er unnagjort.
Ofte er ikke kilometerstanden urovekkende heller, man får en ganske ny og moderne bil til en overkommelig pris.
Men bruktbil er bruktbil – her er det mange potensielle feller.
2010-modeller
Det viser igjen en rykende fersk undersøkelse fra anerkjente TÜV. De har nylig framlagt sin "TÜV Report 2014". TÜV har publisert sin årlige rapport i fire tiår.
Dette er en av verdens største – og mest solide – kvalitetsundersøkelser som vinnerne i de forskjellige kategoriene mer enn gjerne bruker i sin markedsføring. Rundt åtte millioner biler er grunnlaget her.
Med bakgrunn i denne undersøkelsen, viser vi deg hvilke av de to-tre år gamle bruktbilene som er belemret med flest feil.

Les også: Her er de beste kjøpene med 4x4
Vi spør Brooms egen bilekspert Benny Christensen om det er noen overraskelser på denne listen.
– Det hadde jo vært gøy å svare et rungende ja her. Men dessverre. Etter å ha sittet med nesa godt nedgravd i de fleste feilstatistikker som har kommet de siste årene må jeg nok skuffe og si: Nei – dette er omtrent som forventet.
– Kanskje med ett unntak. Jeg trodde faktisk at VW hadde fått litt mer skikk på sin Sharan etter hvert, men den kommer fortsatt svært dårlig ut. Dette er siste modellår for den første generasjonen. Men selv om den altså hadde mange år på nakken, var det fortsatt mye som gikk galt.
Franske og italienske verstinger
– Dessuten er det– nær sagt som vanlig - mye fransk og italiensk her. Fiat er inne med hele tre biler. Mens Citroën er inne med to. Begge i C4-familien. Det samme er Chevrolet. Vi snakker da ikke om amerikanske biler, men de fra Korea. Dette er de samme som nå forsvinner fra Norge og Europa, forteller Benny.
Les mer om at Chevrolet forsvinner her:
– Dacia Logan som kaprer jumboplassen på 130. plass er en billigbil fra Romania som knapt finnes i Norge.

- Alfa Romeo er også inne med sin lekre 159. En bil som har blitt laget siden 2005. Rart og synd at de ikke har fått luket bort mer av "rusket" som var med denne etter så lang tid, sier Benny.
Stemoderlig behandlet
Flere av bilene som kommer dårligst ut er rimelige modeller. En annen fellesnevner er at flere av merkene her ikke akkurat er utpregede statusmerker.
- Det igjen betyr ofte at de velges av folk som "bare" skal ha et framkomstmiddel ogh som ikke er veldig interessert i bil. Slike biler blir i mange tilfeller litt stemoderlig behandlet, noe som igjen kan føre til feil og problemer. Men det er likevel veldig tidlig å se de tendensene allerede etter tre år, mener Benny.
Viktig informasjon
– Hvor mye vekt skal man legge på en slik statistikk?
– Jeg vil absolutt si at det er viktig – som en pekepinn. De bilene som havner her blir neppe bedre etter enda flere år og kilometer på nakken. Men for all del – statistikk er statistikk og gir sjelden den fulle og hele sannheten.
– Tyske forhold er selvfølgelig heller ikke direkte sammenlignbare med norske. Men det er mange fellestrekk allikevel, så dette gir absolutt verdifull informasjon på hvilke biler som kan være smart å sjekke litt ekstra nøye – eller kanskje rett og slett styre unna, sier Benny til slutt.
Denne bilen taper seg aller mest i verdi
Her er listen over de ti dårligste
Plassering: | Bilmerke: | Modell: | Feilrate: |
121: | Fiat | Punto | 14,5 % |
121: | Chevrolet | Aveo | 14,5 % |
123: | VW | Sharan | 14,7 % |
124: | Citroën | C4 Picasso | 15,2 % |
125: | Alfa Romeo | 159 | 15,4 % |
126: | Fiat | Bravo | 15,7 % |
127: | Chevrolet | Matiz | 16,1 % |
128: | Citroën | C4 | 16,6 % |
129: | Fiat | Panda | 17,1 % |
130: | Dacia | Logan | 19,4 % |
LES OGSÅ: Dacia Duster, Norges billigste blir ny