Nesten ingen kjøpte SUV – nå er det snudd helt på hodet
Dette er den nye folkebilen.
Hvilke biler vi kjøper har endret seg mye de siste tiårene. Går vi tilbake til år 2000, var en stasjonsvogn med bensinmotor det de fleste valgte. SUV var det nesten ingen som kjøpte, biltypen sto ikke for mer enn 3,1 prosent av salget.
Første halvår i år er andelen virkelig noe helt annet. Da var 63,7 prosent av alle registrerte nybiler en SUV.
Det går fram av en ny rapport fra Opplysningsrådet for veitrafikken (OFV), kalt «Personbilen og bilparken i endring». Her ser de nærmere på utviklingen fra 2000 til 2022.
Så kom «folke-SUVene»
Tilbake i 2000, var utvalget av SUV-er langt mindre enn i dag. Mange var også så dyre at de var utenfor rekkevidde for mange.
Bilklassen besto i hovedsak av store offroadere og noen biler vi kan betegne som luksus-SUVer.
I tillegg hadde det vi kan kalle «folke-SUVer» så smått begynt å komme. De var gjerne mindre og også rimeligere enn de tradisjonelle SUV-ene. De ble et alternativ til de tradisjonelle stasjonsvognene – snart skulle salget ta helt av.
Her kan du lese mer om første generasjon Honda CR-V
Bensinmotor, så diesel
Biler som Land Rover Freelander, Honda CR-V, Kia Sportage og Suzuki Vitara var tidlig ute her. Særlig Hondaen ble raskt en stor suksess i Norge. Den var høybygget og hadde reservehjulet på bakdøren, det ga offroad-assosiasjoner mange hadde sansen for.
I 2005 hadde SUV-andelen vokst til 12,6 prosent. I 2010 var den på 17,6 og i 2015 på 26,2 prosent.
Da hadde alle bilmerker med respekt for seg selv kommet med SUV. Blant de virkelige storselgerne var biler som Mitsubishi Outlander, VW Tiguan, Volvo XC60, Nissan Qashqai og Toyota RAV4.
I starten var det bensinmotor som gjaldt også i denne klassen. Men fra 2007 og utover tok dieselmotorene helt over.
Nå får du SUV-beistet til 1/3 av nypris
Åtte av ti er SUV
SUV med dieselmotor, 4x4 og automatgir var det «alle» ville ha. Det gjaldt på nybilmarkedet og det gjaldt så absolutt også på bruktmarkedet. Disse bilene kom knapt innom døren hos bilforhandlerne, før de gikk ut igjen.
I 2020 var SUV-andelen oppe i 41,2 prosent. Så skjedde det noe som gjorde at det virkelig tok helt av.
Hva skjedde? Jo, de elektriske SUV-ene gjorde for alvor sitt inntog på markedet. Første halvår i år var altså 63,7 prosent av alle nyregistrerte biler en SUV.
Toppselgerne er Tesla Model Y og VW ID.4. Ser vi på de 10 mest solgte bilene så langt i år, er hele åtte av dem en SUV. Bare småbilen Toyota Yaris og kombien Polestar 2 er unntakene her.
Polestar hadde også vært vippet ut av lista hvis Volvo XC40 og C40 hadde blitt regnet som samme modell. I dag er de på henholdsvis 13. og 17. plass. Slår vi dem samme, blir de to Norges fjerde mest solgte bil.
C40 eller XC40? Her får du svaret
Momsbrems?
Det nordmenn flest nå altså ønsker seg, er en elektrisk SUV i familiebilklassen. Mange merker har leveringsutfordringer, så tallet ville vært enda høyere hvis det ikke var ventetid.
Fra nyttår får elbilene etter alt å dømme moms på den delen av kjøpesummen som overstiger 500.000 kroner. Det kan nok bremse salget av de dyrere bilene. Men fortsatt er det mange biler å velge mellom til under en halv million kroner og flere nye er på vei.
Derfor vil det heller ikke overraske om SUV-andelen vil vokse ytterligere de kommende årene.
Vi snakker om utviklingen i bilsalget i BroomPodden, få med deg episoden under:
Topp 10: De går mot strømmen – og kjøper dieselbil
Video: BMW X5 har vært drømmebil i flere generasjoner