Neste år kommer de med sin første SUV
Merket er spansk, men tysk-eid. Og bilen skal produseres i Tsjekkia. Forvirret?

Seat har i flere år vært problembarnet i Volkswagen-konsernet. Mens de andre volummerkene VW, Audi og Skoda leverer gode resultater, har Seat virkelig slitt med å finne sin plass i markedet.
Planen har lenge vært at Seat skal være konsernets "sydlandske og lekne merke", men vi kan vel ikke akkurat si at produktene har levd opp til den merkelappen. Dermed har Seats biler ramlet litt mellom stolene - og hverken salgstall eller bunnlinje har vært mye å skryte av.
Seat fra bruktmarkedet - denne er undervurdert
Kommer neste år
Men VW har tydeligvis ingen planer om å gi opp å få til dette også. Nå planlegger de nemlig en modellekspansjon fra Seat som skal kunne gi merket en ny giv.
Svært viktig her, blir bilen vi så langt kjenner som konseptmodellen IBX. Dette blir Seats første SUV og nå rapporteres det at den skal gå i produksjon allerede neste år.
- Hvorfor får vi ikke kjøpe Seat i Norge?
Lavere lønninger
Størrelsesmessig er dette en typisk familie-SUV. Vi snakker lengde på drøye 4,5 meter, og dermed nok plass for de fleste, ikke altfor storforlangende kjøpere.
For å holde kostnadene nede, skal VW-ledelsen ha bestemt seg for å legge produksjonen til Tsjekkia, og Skodas Kvasiny-fabrikk. Her er lønningene lavere enn i vest, samtidig som de får utnyttet flere stordriftsfordeler.
Seat-SUVen skal bygges side-om-side med neste Skoda Yeti - muligens også en sjuseters-SUV som er på vei fra Skoda.
Kutter kostnader
Under skallet finner vi VW-konsernets MQB-plattform som danner utgangspunkt for stadig flere modeller.
Denne plattformen er svært fleksibel, samtidig som den bidrar til å redusere kostnader til både utvikling og produksjon. Dessuten gjør den det mulig å bygge bilene med langt mindre tidsbruk enn tidligere.
Den første nyheten - se hvem som kommer med ny SUV
Ikke i Norge
Klassen for kompakte-SUVer har økt kraftig de siste årene, det gjelder ikke minst her hjemme i Norge.
Etter hvert som stadig flere modeller har kommet til, har markedsandelene skutt i været. Svært mange kunder har kommet fra mer tradisjonelle stasjonsvogner.
Seat har vært borte fra det norske markedet i flere år, etter at importøren kastet kortene. Vi kjenner ikke til at det skal være noen planer om et comeback med det første.
Gammel kjenning gjorde comeback på norsk jord