Nei - denne doningen ble ikke noe ku-kupp!

Men den er faktisk godkjent for å kjøre på helt vanlige veier.

Lider du av mangel på oppmerksomhet i trafikken? Denne motoriserte kua er både registrert og kjøreklar! (Foto: eBay.com)
Lider du av mangel på oppmerksomhet i trafikken? Denne motoriserte kua er både registrert og kjøreklar! (Foto: eBay.com)

Det norske regelverket setter ganske klare, og på mange måter strenge, begrensninger for hva som kan rulle rundt på veiene. USA er gjerne en ytterlighet i den andre retningen, der man virker å være åpen for det meste som byggeren kan vise til noenlunde sikre bremse-egenskaper for.

Canada ligger nok ikke så langt etter sitt naboland i syd. Det våger vi å tippe etter at vi fant denne kreasjonen – for ikke å si kreaturet – på eBay.

Les også: Bjellene ringer for Q7 - nå må den ned i vekt

Det du ser, er altså en ku. En ”big cow”, ifølge registreringsskiltet. For kua er registrert, og dermed tillatt fremført langs offentlig vei – ikke bare små krøtterstier.

13 fot høy

Der vil vi tro den vekker møøe oppmerksomhet. Dyret rager nemlig hele 13 fot over bakken. Det skal ha tatt hele 2.300 timer å skape kua, og sammenføye den med et chassis av en 1972 Ford, komplett med rekkesekser og automatgir.

Med en høyde på 13 fot rager kua høyt over annen trafikk. Et kamera på hodet holder føreren informert om lave grener og andre hindringer som måtte komme imot. (Foto: eBay.com)
Med en høyde på 13 fot rager kua høyt over annen trafikk. Et kamera på hodet holder føreren informert om lave grener og andre hindringer som måtte komme imot. (Foto: eBay.com)

Annonsen sier intet om horn – bildene kan tyde på at hun mangler det...

Se eBay-annonsen her:

Men mye annet er på plass – ting man ikke normalt får med på kjøpet når man slår til på et kjøretøy. Eller en ku.

Mye ku-riøst utstyr

Ikke overraskende har den innebygd to frysere – vi vil tro at den opprinnelig har vært tiltenkt en karriere som salgsfremmer av iskrem- eller meieriprodukter. Noe mer absurd – eller i det minste ku-riøst – er det å notere at det spruter melk ut av spenene hvis man trykker på en knapp, og at en tilsvarende innretning gjør at hun rauter på kommando.

Kua skaper kø av skuelystne der den dukker opp, forteller selgeren. Det har vi ingen problemer med å tro på. (Foto: eBay.com)
Kua skaper kø av skuelystne der den dukker opp, forteller selgeren. Det har vi ingen problemer med å tro på. (Foto: eBay.com)

Bjeller og spotlights sørger for ytterligere oppmerksomhet, og følger opp temaet rimelig greit. Det er først når selgeren ramser opp utstyr som såpeboblemaskin og strobelys mellom ørene at undertegnede ikke helt henger med lenger – det rimer dårlig med vår kunnskap om disse skapningene fra en oppvekst på landsbygda.

Les også: Tiguan og Kuga - hvorfor selger de så ulikt?

Kanskje burde noen med litt førstehåndskjennskap til kyr ha gitt byggeren noen ku-tips før planleggingen tok til.

Fører-bås med skinn-eksteriør

Hvordan man enn snur og vender på det; det mest merkelige med denne kua er at den kan kjøres for egen maskin – og at kanadiske myndigheter faktisk tillater det.

Føreren sitter i en egen liten bås bak en vindskjerm foran på hjørnet, og har oversikt over de mest nødvendige funksjonene på et enkelt dashboard. Det opplyses for øvrig også at det skal finnes en monitor for et kamera som er montert på kuas hode, for å avhjelpe problemer med lave grener og andre hindre som måtte dukke opp.

I tillegg til den noe utsatte førerplassen har kua også en liten
I tillegg til den noe utsatte førerplassen har kua også en liten

Vi går ut fra at tyngdepunktet er langt lavere enn det man får inntrykk av ut fra bildene – hvis ikke vil vi tro de som driver med ”folkesporten” ku-velting vil ha en ganske enkel match her. For ikke å snakke om hva sidevind vil kunne føre til ute på veien.

Les også: Tyske kyr skalv i frykt da denne Mercedesen ble bygget

I det hele tatt kan man lure på litt av hvert når man forsøker å se for seg kua ute i trafikken.

Umuuulig i Norge?

Det eneste eksempelet av slike litt ville rullende PR-stunt med norske skilt som vi kan komme på, var en ”pizzabil” ombygget til en stor katt som for et par tiår siden reiste land og strand rundt og reklamerte for kattemat.

Denne kua tror vi imidlertid ville bli en altfor stor biff å svelge for veimyndighetene. Og det er kanskje greit – det er ikke alltid at gresset er grønnere på den andre siden, selv om regelverket der gir mer rom for kreativitet enn her hjemme.

Under den kunstgress-bekledde sokkelen finnes en Ford rekkesekser og en automatkasse. Nærsagt uansett hvor kraftige disse sakene er, tipper vi at effekten er mer enn tilstrekkelig. (Foto: eBay.com)
Under den kunstgress-bekledde sokkelen finnes en Ford rekkesekser og en automatkasse. Nærsagt uansett hvor kraftige disse sakene er, tipper vi at effekten er mer enn tilstrekkelig. (Foto: eBay.com)

Kua tør være rimelig enestående i sitt slag. Selgeren påstår å ha investert over 100.000 dollar i prosjektet, men innså nok at det hele er litt for sært til at det var mulig å melke en formue ut av det. Dermed måtte han til slutt nøye seg med 22.000 dollar, eller rundt 135.000 kroner

Vi vil kanskje aldri få vite det, men skulle nå uansett veldig gjerne bragt på det rene hva den nye eieren har tenkt å bruke denne saken til!

Les også: Kufanger - nei, dette er ikke lovlig