Er navigasjon virkelig noe du bare MÅ ha i dyrere nybiler? Det er spørsmålet denne gangen. Dette interiøret tilhører forresten Audi Q3.
Er navigasjon virkelig noe du bare MÅ ha i dyrere nybiler? Det er spørsmålet denne gangen. Dette interiøret tilhører forresten Audi Q3.

Navigasjon: Må jeg virkelig bruke 30.000 kroner på dette?

Denne problemstillingen er viktig for mange nybilkjøpere.

Benny Christensen er Brooms bilekspert. I "Spør Benny"-seksjonen på broom.no svarer han på alt som har med bil å gjøre.

Her er et av spørsmålene fra siste nettmøte:

Hei dere i Broom. Ser på nybil i prisklassen 500.000 kroner pluss og går mest sannsynligvis for en SUV. Mest aktuelt er det med BMW X3 eller Audi Q3, ser også litt på Q5 og Range Rover Evoque, mens jeg synes Mercedes GLK blir litt for kantete.

Dette er jo såpass stor investering at jeg bruker en del tid på det, blant annet til å sammenligne priser på utstyr og motorer. De koster jo ganske likt i utgangspunktet, men det er store forskjeller på utstyret. Det som er en liten nøtt for meg er navigasjon. Det koster fort 30.000 kroner i disse bilene og det er jeg svært i tvil om er verdt det. Jeg har det i bilen i dag, men har nesten aldri hatt bruk for det egentlig.

Det er bare et kart som står der og lyser i midtkonsollen. Kan få veldig mye annet bra og interessant for 30.000 kroner, men etter hva jeg forstår er dette regnet som et "må ha" i disse bilene. Er det virkelig slik? Håper jeg kan få et ekspertsvar på det.

LES OGSÅ: Denne bruktbilfellen må du ikke gå i

Benny svarer:

Hei du. Tipper du koser deg med bilvalget – det der er en morsom prosess! Du er også heldig som kan bruke så mye penger på bil, jeg vet om mange som gjerne skulle vært i dine sko nå!

Men til saken: Navigasjon har i flere år blitt regnet som et "must" i biler som dette, det er helt riktig. Og jeg tror sant å si at det vil være dumt å kjøpe bil uten, i alle fall hvis du allikevel legger ganske mye ekstra penger i det. Her er det fort litt enten eller: Enten kjøper du så billig som mulig og takker nei til det meste av "ekstrautstyret". Eller så utstyrer du bilen slik "alle andre" vil ha den – og sikrer med det at du har en bil som vil være kurant å få solgt igjen etter noen år.

På dyrere biler har skinnseter, navigasjon og automatgir vært selve gullrekka i mange år. Slik er det nok fortsatt – og slik tror jeg det vil fortsette å være i flere år framover.

Dermed blir det en vurdering om du vil bruke disse pengene nå og sannsynligvis få dem tilbake når du skal selge bilen. Eller "ta sjansen" – men være forberedt på at du sannsynligvis har en mer tungsolgt modell enn de fleste andre på markedet den dagen du skal selge.

I utgangspunktet er jeg tilhenger av å kjøpe bil til seg selv – og skreddersy den slik DU vil ha den, ikke tenke altfor mye på videresalg. Men i forhold til totaløkonomien i det, er det naturligvis også smart å tenke på hvordan det vil være å selge den igjen.

Håper du ble litt klokere av dette. Lykke til videre med bilvalget!

LES OGSÅ: Dette vil veldig mange bruktbilkjøpere ha

Del med Facebook-vennene dine


Stort arkiv

Alle spørsmål Benny svarer på, legger seg automatisk inn under de ulike bilmerkene her på broom.no.

Du kan også lese alle svarene på Spør Benny-seksjonen

Velkommen – og lykke til!

LES OGSÅ: Så mye må du betale for en brukbar bil

Har du innspill eller erfaringer – skriv inn i kommentarfeltet under: