Naturstridig at nordmenn står i kø for denne

Alt er «feil» – men likevel helt rett. Les testen:

Toseter cabriolet, kun bakhjulsdrift, lite bagasjerom, skyhøy prislapp og en bil som peker nese til Janteloven: Mercedes AMG GT C Roadster burde ikke være særlig aktuell i Norge. Men det er den! Kjøperne står faktisk i kø – og interessen er skyhøy.
Toseter cabriolet, kun bakhjulsdrift, lite bagasjerom, skyhøy prislapp og en bil som peker nese til Janteloven: Mercedes AMG GT C Roadster burde ikke være særlig aktuell i Norge. Men det er den! Kjøperne står faktisk i kø – og interessen er skyhøy.

Vi befinner oss i Arizona, nærmere bestemt noen mil nord for Phoenix. Dette er virkelig cowboy- og indianerland.

Rundt oss er landskapet paddeflatt og dominert av kaktuser. Visste du forresten at kaktusene får ”armer” først etter rundt 80 år – og at den eldste kaktusen man vet om er rundt 800 år gammel!? Det betyr at mange av disse piggete plantene langs veien har fått med seg en ganske omfattende utvikling av transportmidler. Fra hest og kjerre og opp til dagens biler.

Men selv en godt voksen kaktus, som har sett og hørt det meste, risikerer å få gåsehud når den hører en Mercedes AMG GT C Roadster komme i fullt firsprang.

Den har fått en liten facelift, og er dessuten tilgjengelig med en sterkere motor og et enda hvassere understell enn før. Det er fortsatt en V8 biturbo under panseret, men effekten er nå presset opp til 557 hk.

Ta plass, her venter en verden av råskap og moro!
Ta plass, her venter en verden av råskap og moro!

Bedre medisin mot 40-årskrisa får du ikke

Svinger med bakhjulene

Etter flere timer med motorvei, ser vi en ruvende fjellrekke reise seg foran oss. Navigasjonen viser at vi snart skal ta fatt på noen skikkelig hårnålsvinger. O fryd! Det er bare å velge Sport + og gjøre seg klar. Dette bør bli moro.

AMG GT C Roadster skuffer ikke. Den lever faktisk opp til forventningene, og vel så det. Minnene fra kjøring med GT S coupe på bane i 2014 kommer raskt fram i minnet. Men C-en er faktisk enda tighetere, enda raskere og enda mer ekstrem.

Den aktive spoileren dukker opp når farten øker. 
Den aktive spoileren dukker opp når farten øker. 

Sittestillingen er gocart-aktig, og sportssetene har svært solid sidestøtte. Utsikten framover domineres av et ruvende panser med ett luftinntak på hver side. Bakfra høres lyden fra eksosanlegget, som brøler og smeller om hverandre. Det tykke rattet i semsket skinn gir særdeles gode tilbakemeldinger på hva som skjer med dekkene, og bilen lystrer på alt vi ber om. A-L-T!

En nyhet på C-modellen er at bakhjulene også svinger. Det bidrar til at du kan ta svingene enda raskere.

De tykke dekkene klorer seg så godt fast i asfalten at vi må jobbe hardt for å få den til å slippe i det hele tatt. Og når den først river løs, lar den seg lett kontrollere med litt motstyring. Herlig!

Her får du superbil bil Passat-pris

Bredere

Du kan få den i andre farger også – men den gullfargede lakken er som skapt for bilen! Bare husk at den koster 90.000 laken ...
Du kan få den i andre farger også – men den gullfargede lakken er som skapt for bilen! Bare husk at den koster 90.000 laken ...

Et napp i girskift-hendelen bak rattet, og du får nye krefter. Men egentlig er det bare å overlate giringen til bilen, for den fikser oppgaven helt upåklagelig.

Svingete veier og AMG GT C er rett og slett en kombinasjon bilentusiaster vil kose seg glugg i hjel med. Det kan vi love med en gang.

Det er få biler som er mer engasjerende og underholdene å kjøre enn denne.

Noe av forklaringen er forøvrig at AMG GT C er blitt bredere enn både GT og GT S. Faktisk så mye som 57 mm. Den økte sporvidden gir ekstra stabilitet og bedre feste.

En nyhet er også spjeld som kan lukkes i luftinntaket foran. Når du ikke kjører som om du har styggen sjølv i hælene, trenger motoren mindre kjøling. Da lukkes spjeldene, og bidrar til lavere luftmotstand.

Det skal også bidra til lavere forbruk. Hallo – som om noen bryr seg! Men vi tar i alle fall med at oppgitt snittforbruk er mellom 0,94-0,96 l/mil.

Mercedes var i sin tid tidlig ute med ståltak på cabrioletene sine. Men nå er det stoff som gjelder, slik at alle kan se at du kjører en cabriolet.
Mercedes var i sin tid tidlig ute med ståltak på cabrioletene sine. Men nå er det stoff som gjelder, slik at alle kan se at du kjører en cabriolet.

AMG – tre bokstaver som står for mye moro!

Stofftak

Litt ekstra spesielt er det jo dessuten med cabriolet. Lyden blir mer direkte, vinden føner håret og du får uhindret utsikt til alle kanter. Opplevelsen blir noe annet enn når du sitter i en lukket bil.

Mercedes har som så mange andre nå valgt å bruke stofftak i stedet for ståltak, slik at alle kan se at det er cabriolet også når taket er i bruk. Det lar seg heve og senke i opptil 50 km/t – og bruker kun 11 sekunder på øvelsen.

For øvrig er det ikke mer takhøyde enn det må være med taket på plass, og benplassen er heller ikke overdrevent raus. Er du 190 cm eller høyere kan det bli litt trangt over tid.

Bagasjerommet byr som ventet heller ikke på noe plassorgie. Men er du dreven på å pakke kompakt, får du med deg det to personer trenger for en helgetur.

Nytt luksusflak fra Mercedes, se hvor mange som har bestilt

Den digre fronten og den nye Amerikana-grillen ruver skikkelig. AMG GT C roadster er ikke en bil du kjøper for å kjøre rundt uten å bli lagt merke til ...
Den digre fronten og den nye Amerikana-grillen ruver skikkelig. AMG GT C roadster er ikke en bil du kjøper for å kjøre rundt uten å bli lagt merke til ...

Få biler – stor interesse

Cabriolet-markedet i Norge er marginalt. Men akkurat denne bilen er nordmenn tydeligvis interessert i. Selv med en prislapp på over 2 millioner kroner står kundene i kø. Nå skal det sies at kvoten til Norge i utgangspunktet er på kun 10 biler, men Mercedes jobber på spreng for å få inn flere.

Motoren er en V8 biturbo, som hører ut som den spytter lyn og torden!
Motoren er en V8 biturbo, som hører ut som den spytter lyn og torden!

Totalt kommer AMG GT-salget i Norge til å bli på rundt 30 biler, før eventuelle ekstrabiler kan skaffes. Og mer eller mindre samtlige av disse er toppmodellene – altså AMG GT C eller AMG GT R, enten som Coupe eller Roadster.

Sistnevnte er enda litt raskere og mer hardcore enn C-en med sine 585 hk. Den klarer 0-100 km/t på 3,6 sekunder, og er nærmest som en racerbil godkjent for offentlig vei.

Prisen på de to mest ekstreme modellene er identisk.

Perfekt for deg som elsker å kjøre bil!

Semsket skinn på rattet er nydelig, og interiøret oser kvalitet.
Semsket skinn på rattet er nydelig, og interiøret oser kvalitet.

Pinglete girspake

Interiøret er identisk som det har vært siden starten. En enorm midtkonsoll skiller forsetene og dominerer cockpiten. Nedover på hver side er det en rekke knapper som lar deg sette opp bilen akkurat slik du ønsker den. Manuell giring, myk eller hard fjæring, ekstra lyd i eksosanlegget og antispinnsystemet.

Du får ikke digitale instrumenter, men skjermen på dashbordet fungerer ypperlig. Her har Mercedes gjort mye riktig de siste årene.

Skal vi klage på noe, må det være at vi fortsatt synes den vesle girspaken er litt ”pinglete” med tanke på hvor barsk og rå bilen er ellers.

Her er Mercedes nye toppmodell

Du må ikke kjøre en AMG GT C roadster som om du har stjålet den. Den fungerer også fint til cruising i solnedgangen ...
Du må ikke kjøre en AMG GT C roadster som om du har stjålet den. Den fungerer også fint til cruising i solnedgangen ...

Cruiser

Skal du ut på langtur, og bare cruise, fungerer AMG GT C fint til det også. I comfortmodus er den riktignok fortsatt stiv og sportslig, men ikke verre enn at du kan kjøre i mange timer sammenhengende uten å riste løs rotfyllingene dine.

En liten forutsetning er at veiene ikke er alt for preget av telehiv og sprukket asfalt. Vi kjørte faktisk i 10 timer sammenhengende, kun avbrutt av et par matpauser. Det største problemet var da at setene ble litt vel faste i lengden, og at jeg ikke fikk strukket bena skikkelig.

For øvrig hadde vi taket nede på stort sett hele turen. Og selv på motorveien, i over 130 km/t, var støynivået akseptabelt og det var lite turbulens.

Mener denne Mercedesen er verdens raskeste

Vi har litt sansen for denne fargekombinasjonen også. 
Vi har litt sansen for denne fargekombinasjonen også. 

Konklusjon

Egentlig burde ikke denne bilen slå an i Norge. Kun to seter, svært høy prislapp, nesten ikke bagasjerom, leveres ikke med hengerfeste (!) – og ikke minst: Det er en cabriolet. Vi snakker nærmest selve oppskriften på å IKKE få solgt biler her til lands.

Mercedes AMG GT C Roadster

Motor: 4-liter, V8, biturbo

Effekt: 557 hk / 680 Nm

0-100 km/t: 3,7 sek.

Toppfart: 316 km/t

Forbruk: 0,96 l/mil

Bagasjerom: -

Lengde x bredde x høyde: 454 x 193 x 128 cm

Egenvekt: 1.660 kg

Pris: Fra 2.037.900 kroner

Men her har vi altså et unntak. Interessen er skyhøy og bilen er utsolgt i god tid før lansering.

Egentlig er det ikke så merkelig, heller. AMG GT er en nydelig bil alt i utgangspunktet. Faceliftede GT C roadster byr på mer av alt – og er noe av det morsomste jeg har kjørt på lang tid. Finn noen svingete veier i kupert terreng, så glemmer du all verdens bekymringer i noen minutter. Eller bare dra ut på en kosetur i solskinnet med taket nede og gjør dagen litt lysere for både deg selv og mange av de du møter.

Designet er noe av det mer vellykkede Mercedes har sluppet på markedet på lang tid. Roadsteren er ekstra stilig når taket er nede – og den gullfargede lakken passer bilen perfekt.

Bare merk deg at nettopp den fargen koster, og nå bør du sette deg ned før du leser videre, 90.000 kroner! På en annen side: Har du over 2 millioner kroner å bruke på bil, så bryr du deg neppe all verden om en sånn ”bagatell” …

Vi gleder oss til å se denne bilen på norske veier ... Foto: Daimler AG
Vi gleder oss til å se denne bilen på norske veier ... Foto: Daimler AG

Utsolgt allerede før Norges-lanseringen