Når du ikke vil ha samme bil som alle andre
Dette er bilene det finnes færrest av i Norge:

Vi nordmenn liker å tro at vi er individualister. Mer feil kunne det neppe blitt. I alle fall så lenge vi snakker om valg av bilmerke og biltype.
Vi har lett for å velge en VW, Toyota eller Volvo. Trygt og godt, og man vet hva man får. Dessuten så slipper man plagsomme spørsmål og dertil kronglete forklaringer til venner, naboer eller kolleger.
Hva hadde du sagt?
Bare tenk med deg selv – hva ville du sagt om din beste venn kom å forkynte at: – Jeg tror jaggu jeg kjøper en Lancia jeg altså. Eller Seat, en ny Cadillac eller en Alfa Romeo...
Trolig hadde det ikke gått mange sekundene før pekefingeren din hadde vært oppunder nesa på vedkommende, og du hadde lagt ut om dårlig forhandlernett, tvilsom annenhåndsverdi, skummel kvalitet osv.

Trolig hadde du også slengt på et par ord om ny Passat, Volvo V40 eller Yaris – evighetsmaskinen fra Toyota...
Litt synd at det er slik. Mangfoldet blir fraværende, hele greiene selvforsterkes og importørene av de små merkene sliter. Annenhåndsverdien for de som er så "gærne" at de kjøper en Lancia eller Renault blir katastrofal. Det blir en ond sirkel.
Topp 25: Dette er verdens mest solgte biler
Selvkritikk
Vi som skriver om bil og motor i Norge må selvfølgelig også ta vår del av skylden for at det er slik, og at dette forsterkes ytterligere av oss.
Man kan jo ikke uten å juge si at en Renault Clio er et tryggere og mer fornuftig kjøp enn nettopp Toyota Yaris. Eller?


Det vi innimellom – ganske ofte faktisk – gjør, er å prøve å appellere mer til følelsen og mindre til fornuften. Men nordmenn generelt er et fornuftig folkeferd.
Dette er verdens mest solgte bilmodell:
Lett å skryte litt i lystig lag, men...
En ting er hva folk skryter på seg i et lystig lag, noe annet er når man står hos forhandleren med lånebevis på innerlomma og med tanker om renteøkning og annen elendighet svirrer i bakhodet. Da blir plutselig en VW Golf et veldig godt, men ikke veldig kreativt valg.
Med disse tankene i vårt eget hode fant vi ut at vi skulle se på status når det gjelder hvilke tall Statistisk sentralbyrå har på dette.
Vi gjør for ordens skyld oppmerksom på at enkelte bilmerker ikke er representert i tallmaterialet fra Statistisk sentralbyrå.
Disse bilmerkene har høyest snittalder:
Bunn 10-listen:
Så her – mine damer og herrer – er oversikten derfra over bilmerkene det finnes færrest av på Norske veier:
Plass: |
Merke: |
Antall: |
1 |
Rover |
3.193 |
2 |
Seat |
6.392 |
3 |
Jeep |
7.750 |
4 |
Land Rover |
9.813 |
5 |
Fiat |
10.372 |
6 |
Chrysler |
11.002 |
7 |
Chevrolet |
16.731 |
8 |
Kia |
20.368 |
9 |
Saab |
37.754 |
10 |
Renault |
38.796 |
j
Les også: Disse merkene har flest biler på norske veier