NAF: – Regjeringen kortslutter elbilsatsningen
– Uforståelig at man foreslår vektavgift på elbiler.
Både Norsk Bilbransjeforbund (NBF) og Norges Automobilforbund (NAF) reagerer kraftig på regjeringens forslag til statsbudsjett for 2023 som ble lagt fram torsdag.
Her legges det nemlig opp til både innføring av moms på alle elbiler som koster over 500.000 kroner og vektavgift.
NBF og NAF mener statsbudsjettet ødelegger elbilsatsningen i Norge.
Les mer om detaljene i statsbudsjettet her
Ber Stortinget rydde opp
– Vektavgiften er en rekkeviddeavgift fordi batterier veier. Samtidig kommer moms. Regjeringen kortslutter elbilsatsingen, sier Stig Skjøstad, administrerende direktør i NAF.
I sum er dette en dobbel avgiftsøkning på elbiler fra nyttår. Rekkevidde blir straffet med vektavgiften og elbilene får moms på summen over 500.000 kroner.
– Det er uforståelig at regjeringen foreslår dette samtidig som de vil at flere skal velge elbil. Mange gode familiebiler med lang rekkevidde vil bli dyrere fra nyttår. Her må Stortinget kjenne sin besøkelsestid og sikre at vanlige folk kan skaffe seg en elbil også i 2023, slår Skjøstad fast.
Full oversikt: Her er alle elbilene som blir dyrere
– Gjør gamle feil om igjen
NAF mener konsekvensene av de nye avgiftene vil bli en avgiftsspiral på alle nye biler, ikke bare elbiler. Det er fordi Stortinget tidligere har vedtatt at elbilen fortsatt skal være konkurransedyktig selv om elbilen får økte avgifter.
– Regjeringen gjør gamle feil om igjen. Å innføre kjøpsavgifter på elbil gjør alle biler dyrere, og at nybilsalget går ned. Det er på sikt ikke bra for verken miljø eller trafikksikkerhet, sier han.
Dyrere for brukte elbiler
Forslaget til statsbudsjett skrur også til avgiftsskruen ytterligere for brukte elbiler. Nå innføres det full omregistreringsavgift.
– Full omregistreringsavgift gir dyrere brukte elbiler. Folk flest kjøper bruktbil og nå kommer det altså en avgift i et allerede brennhett elbil-bruktmarked, sier Stig Skjøstad.
Han mener det nå er et kappløp om å gi elbilen flest mulig avgifter, i form av økte bompenger, økt årsavgift, full omregistreringsavgift på brukte elbiler, moms og kjøpsavgift.
NBF: – Vi er sjokkkert
– Vi er sjokkert, sier kommunikasjonssjef i NBF, Egil Steinsland, til til bransjenettstedet BilNytt.no.
Han sier at det ikke ser ut til at regjeringen har lyttet til verken NBF, BIL eller Elbilforeningen.
– Det veldig uheldig at regjeringen foreslår å innføre engangsavgift på elbiler, samtidig med at elbiler over 500.000 kroner også får merverdiavgift, sier direktør Erik Andresen i Bilimportørenes Landsforening (BIL).
Video: Broom har testet en ny luksus-elbil - på en spesiell måte: