Hongqi E-HS9 er bokstavelig talt en av de store elbilnyhetene i år. Men i NAFs store rekkeviddetest imponerte den ikke Foto: NAF/Motor
Hongqi E-HS9 er bokstavelig talt en av de store elbilnyhetene i år. Men i NAFs store rekkeviddetest imponerte den ikke Foto: NAF/Motor

NAF: En av de store skuffelsene i årets test

Og ny rekkevidde-rekord ble det ikke.

Denne uken gjennomførte NAF og Motor sin store sommertest av rekkevidde. Ikke mindre enn 31 elbiler la ut fra Oslo sentrum.

Med på turen var flere bergingsbiler, Dermed blir denne testen også ekstra realistisk, ved at man kan kjøre bilene helt tomme for strøm.

Med regn og relativt lave temperaturer (7-15 grader) var ikke forholdene optimale. NAF konkluderer da også med at mange av bilene skuffet – og ikke klarte det offisielle rekkeviddetallet, målt etter den såkalte WLTP-normen.

Ikke i nærheten

NAF Elbil fremhever de spesielt en bil: Nemlig Hongqi E-HS9.

Dette er en stor og prangende SUV som virkelig vekker oppsikt på norske veier. Den offisielle rekkevidden er på 465 kilometer. Men det skulle vise seg av NAF ikke var i nærheten av å klare det tallet. Her var det nemlig full stopp etter 371 kilometer. Med det er E-HS9 også en av bilene som har størst avvik fra det offisielle tallet:

– EHS-9 må dermed pekes ut som en av de store skuffelsene i årets test, skriver NAF i sin oppsummering av testen.

Snart er det 1.000 eksemplarer av Hongqi E-HS9 på norske veier. Dette er en bil du legger merke til!
Snart er det 1.000 eksemplarer av Hongqi E-HS9 på norske veier. Dette er en bil du legger merke til!

Kundene velger den dyreste – og den skal være svart

Stor og tung

Bilen som ble testet har den største av to batteripakker Hongqi tilbyr i denne bilen, nemlig 99 kWt (den minste er på 84 kWt).

Dette er et av de største batteriene som tilbys i noen elbil i dag, men her skal vi også ha med i beregningen av E-HS9 er en diger bil. Vekten er på hele 2,7 tonn.

Samtidig påvirker naturligvis karosseriformen rekkevidden. Her er det MYE bil som skal skyves gjennom luften.

Nei – denne takboksen er ikke montert feil vei

Mercedes EQS er en av de dyreste elbilene på markedet. I forkant av testen var det ventet at den kunne sette ny rekkevidderekord. Slik gikk det imidlertid ikke.
Mercedes EQS er en av de dyreste elbilene på markedet. I forkant av testen var det ventet at den kunne sette ny rekkevidderekord. Slik gikk det imidlertid ikke.

Luksus-Mercedes skuffet

Før de la ut på test, hadde NAF forhåpninger om å kunne sette ny rekkevidderekord. I fjor klarte Tesla Long Range AWD hele 654,9 kilometer, før den var helt tom for strøm.

I år stilte nye Mercedes EQS 450+ på startstreken, med en offisiell rekkevidde på 711 kilometer. Kanskje hadde den klart det under optimale forhold, men her var det stopp ganske lenge før det offisielle tallet.

Mercedesen takket for seg etter 627 kilometer. Det er nesten 12 prosent lavere enn WLTP-tallet. Dermed ble EQS også blant bilene som hadde størst avvik fra det offisielle rekkeviddetallet.

LES MER: Elbilene skuffet i regn og kjølig sommervær

Video: Her snakker vi rekkevidde-rekord