NAF advarer: Du risikerer å betale for mye

Sjekk dette før du velger lader.

Hvilken lader du bruker, kan bety mye for hva det koster å fylle batteripakken med strøm. For mange biler er det ikke noe poeng å bruke en lynlader.
Hvilken lader du bruker, kan bety mye for hva det koster å fylle batteripakken med strøm. For mange biler er det ikke noe poeng å bruke en lynlader.

Stadig økende strømpriser har gjort det dyrere å lade elbilen hjemme. Prisene på hurtig- og lynlading har også økt mye denne høsten. Det gjør at det er ekstra viktig å være bevisst på hvordan du lader bilen.

På de fleste ladeplassene for elbiler finner du to typer lading. Den ene er hurtiglading, ladere som gir en effekt på 50 kilowatt (kW). Den andre er lynlading som gir en effekt på 150 kW eller høyere. Hos de aller fleste ladeleverandørene betaler du mer per kilowattime når du bruker en lynlader, enn det det koster for hurtiglading.

17 biler under 50 kW

– Siden det er bilen som bestemmer hvilken ladehastighet du lader med, er det lurt å velge riktig lader til din bil, sier Nils Sødal som er senior kommunikasjonsrådgiver i NAF.

Ifølge tall fra Opplysningsrådet for veitrafikken (OFV) er det 17 elbilmodeller på norske veier som kan lade med maksimalt 50 kW.

– Har du en av disse bilene, er det smart å velge 50 kW-laderen på ladeplassen. Da betaler du mindre for kilowatt-timen og det går like raskt å lade som om du hadde valgt å lade på en lynlader, rådgir Sødal.

Dette er gode lade-nyheter for alle med elbil

Her viser laderen hvor mye strøm den leverer. Ved å følge med på dette får du et godt bilde på hvor effektiv ladeøkten er.
Her viser laderen hvor mye strøm den leverer. Ved å følge med på dette får du et godt bilde på hvor effektiv ladeøkten er.

Økonomisk gevinst

Du får nemlig ikke strøm raskere på batteriet ved en lynlader, dersom bilen din bare kan motta 50 kW. Populære elbiler som Mazda MX30, Volkswagen e-Golf, BMW i3 og Kia Soul Electric er eksempler på biler som kan lade med maksimalt 50 kW.

– Det er viktig for deg å være klar over hvor høy effekt bilen din kan lade med. Du får en økonomisk gevinst av å velge riktig, samtidig som du ikke opptar en plass på lynladeren, sier Sødal.

11 elbilmodeller kan lade med mellom 50 og 100 kW. Det gjelder flere populære biler som Hyundai Kona og Kia e-Niro. Også for disse bilene vil du få best pris dersom du lader med 50 kW.

To ting er viktig å sette seg inn i når du skal hurtiglade

Kia Niro har i mange år vært en populær elbil. Har du denne, er det ikke noe poeng å bruke en lynlader.
Kia Niro har i mange år vært en populær elbil. Har du denne, er det ikke noe poeng å bruke en lynlader.

Hastigheten varierer

– Ladingen av disse bilene går ikke så veldig mye saktere på en hurtiglader enn en lynlader. Derfor er det lurt å bruke det rimeligste ladealternativ på ladeplassen, sier Sødal.

Fra du starter ladingen til du er ferdig, vil det variere hvor mye strøm elbilen kan motta. Selv om din elbil er oppgitt med at den kan lade med 100 kW, betyr ikke det at den gjør det hele tiden den står på lading.

– Noen biler lader jevnere enn andre. Derfor er det lurt å undersøke om hvor mye effekt din elbil mottar gjennom en påfylling av batteriet. NAF har testet de aller fleste elbiler som selges i Norge og har gjort ladetester. De gir en pekepinn på hva du kan forvente sommer og vinter, sier NAF-rådgiveren.

Finner du ut at din elbil stort sett lader rundt 50 kW i store deler av ladetiden selv om maksimal ladeeffekt skal være 100 kW, kan du like gjernet velge en hurtiglader på ladeplassen.

Mange kan juble: Staten betaler det meste av laderegningen

Bilmodeller og maksimal ladeeffekt:

Seat Mii electric: 40 kW

Skoda Citigo-e: 40 kW

Volkswagen e-Golf: 40 kW

Volkswagen e-Up: 40 kW

Honda e: 46 kW

BMW i3: 49 kW

Hyundai IONIQ (2020): 50 kW

Kia e-Soul: 50 kW

Kia Soul Electric: 50 kW

Lexus UX 300e: 50 kW

Mazda MX-30: 50 kW

Mini Cooper SE: 50 kW

Nissan Leaf 39kWt: 50 kW

Nissan Leaf (eldre versjon): 50 kW

Opel Ampera-e: 50 kW

Renault Zoe: 50 kW

XPeng G3: 50 kW

Hyundai IONIQ (2016-2019): 70 kW

Maxus Euniq5: 70 kW

Maxus Euniq6: 70 kW

Hyundai Kona electric: 77 kW

Kia e-Soul: 77 kW

Kia e-Niro: 80 kW

Fiat 500: 85 kW

MG5: 87 kW

XPeng P7: 90 kW

MG Marvel R: 92 kW

MG ZS EV: 92 kW

Tall er hentet fra OFV og NAF

Video: Derfor bør du ikke fullade elbilen