Naboen tror knapt sine egne øyne når jeg feier forbi

Vi har kjørt det nye Mercedes flaggskipet EQS SUV – i snøvær.

Det er en av årets første dager. Snøen formelig laver ned over by og bygd. Veiene ser stedvis såpeglatte og stedvis dårlig framkommelige ut, der brøytemannskapene ikke har vært ennå.

Det er nesten like mange i grøfta som på veien og politiet oppfordrer folk til å la bilen stå om man ikke må ut.

Vi skal hente årets første testbil og må dermed ut. Og hva passer vel bedre på en slik rufsete dag enn å hente Mercedes sitt nye flaggskip, elektriske EQS SUV? Dette må jo være bilen for et slikt vær.

Startprisen er på nesten 1,3 millioner kroner, mens testbilen koster over 1,9 millioner kroner.

FLAGGSKIP: Dette er SUV-utgaven av EQS som allerede selges.
FLAGGSKIP: Dette er SUV-utgaven av EQS som allerede selges.

Innvendig:

Det første som slår oss når vi får børstet bilen ren for snø og har tatt plass bak rattet, er stillheten. Den er nærmest total, selv på rufsete føre.

Layout og design kjenner vi igjen fra sedanen EQS. I EQS SUV sitter man, ikke overraskende, noe høyere og den store digitale hyperscreen som dekker hele dashbordet kommer mer til sin rett. I SUV-en ser man mer ned på den. I personbilen står den som en vegg foran deg.

Det som imidlertid irriterer litt, er refleksene som oppstår i skjermen. Trær, broer, lyktestolper og slike ting reflekteres / speiles i den blanke overflaten og forstyrrer på den måten at blikket stadig trekkes mot dette.

Ellers er det lite å usette på materialkvalitet, finish og utstyrsnivå på den godt påkostede testbilen. Komforten er som man forventer i en bil som er flaggskip fra Mercedes. Det vil si i den absolutte toppklasse.

Det som overrasker litt, er at seteputen oppleves som litt kort for våre lange bein.

Mercedes testet og testet – så kom gjennombruddet

LUKSUS: Suveren materialkvalitet, masse utstyr og fin finish. Så kan man jo diskutere store skjermer og layout i det uendelige.
LUKSUS: Suveren materialkvalitet, masse utstyr og fin finish. Så kan man jo diskutere store skjermer og layout i det uendelige.

Plass:

EQS SUV er 5,12 meter lang og nesten 2 meter bred. Vi snakker altså om over 10 kvadratmeter med bil. Da er det neppe noen overraskelse at plassen er god. For det er den. Overalt.

Med fem sitteplasser rommer bagasjerommet hele 645 liter. Plassen i baksetet er ikke bare god – det er i tillegg en fryd å sitte her. Det er slik et baksete i et flaggskip skal være.

Bilen kan også leveres som syvseter, for de som har behov for det, mot et prispåslag på rundt 35.000 kroner.

Skulle likevel ikke plassen innvendig duge, kan man dra tilhenger på inntil 1.800 kilo eller ha taklast/skiboks på maksimalt 100 kilo. Da begynner det virkelig å hjelpe.

Akkurat offisielt: Dette er Årets bil 2023

ROMSLIG: Dette baksetet er er flaggskip verdig. I tillegg til plassen har man alle fasiliteter.
ROMSLIG: Dette baksetet er er flaggskip verdig. I tillegg til plassen har man alle fasiliteter.

Kjøreinntrykk:

Vi har topputgaven EQS 580, bilen finnes også i en 450-utgave.

Rekkevidden på bilen er oppgitt til inntil 610 kilometer. Med utsyr har denne testbilen 577 kilometer, mens strømforbruket oppgis til 20,9 kW/t.

Under panseret, som det ikke går an å åpne, finnes 400 kW eller 544 gammeldagse hestekrefter til rådighet. Det gjør EQS SUV til et aldri så lite råskinn. Den 2,8 tonn tunge bilen gjør 0-100 km/t på kjappe 4,6 sekunder, mens toppfarten er oppgitt til 210 km/t.

Dagens snø- og holkeføre og køer gir ingen muligheter til å teste ut dette. Men et par pådrag i en av Oslos tuneller hvor det er bart, men vått, bekrefter med all tydelighet at det er liv i kjerra … Mye liv også.

Rufsete føre til tross – bilen er utrolig stillegående. Hadde det ikke vært for radioen og alle føremeldingene, kunne man jo nesten tro man var blitt døv.

Komforten er det heller ikke noe å utsette på. Det finnes knapt en bedre bil å sitte bom fast i trafikken med. Selvfølgelig sitter man høyt og har god oversikt. Selv i trange bygater er bilen lettmanøvrert.

Men også på biler til oppunder to millioner kroner fryser det iskladder på vindusviskerbladene og man ser knapt ut av frontruten etter hvert. Da finner vi plutselig ut at: Oi, det er jo oppvarmet frontrute her også, og livet smiler igjen.

Kjøper du én av disse – da får du også et luksusproblem

VINTER: De par dagene vi hadde bilen lavet snøen ned. Det gir ikke optimale testforhold.
VINTER: De par dagene vi hadde bilen lavet snøen ned. Det gir ikke optimale testforhold.

Rekkeviddeangst

Når man nå likevel sitter i bom fast i køen ut av hovedstaden, kan man jo unne seg en liten spa-behandling. Litt fikling i menyene på den store skjermen og vi er i gang. Man blir knadd på rygg og rumpeballer, ventilasjonssystemet parfymerer luften, stereoen spiller tilpasset musikk og grafikken som vises på skjermen matcher. Kø til tross, livet er ganske deilig. I alle fall til man plutselig skvetter til av et tydelig «pling» og en lampe som blinker hissig.

Hæ? Snart strømtom – og det er fortsatt et godt stykke hjem. Dette føret krever sitt av en tung elbil.

Jeg fikk beskjed da jeg hentet bilen. Batteriet har bare 30 prosent ladet. Det har jeg ikke ofret en tanke, for å være helt ærlig. Jeg har vært litt rundt, vi har laget en video (som du kan se i topp og bunn av denne artikkelen) og i det hele tatt har både tiden, og strømmen, tydeligvis gått fra oss.

For å gjøre en lang historie kort: Det blir noen nervepirrende kilometer hjem. Når jeg endelig kan rygge opp på gårdsplassen er det to fattige prosent igjen på batteriet. Å kjøre i 5 centimeter løssnø formelig spiser batterikapasitet.

Dette er den største tabben mange gjør på vinterføre

REFLEKS: Legg merke til refleksen på høyre side av skjermen. Den kan oppleves som forstyrrende.
REFLEKS: Legg merke til refleksen på høyre side av skjermen. Den kan oppleves som forstyrrende.

Framkommelighet

Mercedes sitt 4Matic firehjulsdriftsystem sørger for suveren framkommelighet hele veien også på umåkte småveier. Jeg har to veier inn til huset og oppkjørselen min. En enkel adkomst og en bratt. Den enkle er effektivt stengt av en Tesla med bakhjulsdrift som sto bom fast. Altså må det bli «brattbakken». Det er bare å gønne på med de to siste batteriprosentene og brøyte seg fram i 25 centimeter snø. Naboen som måker snø holder på å besvime når han ser jeg kommer kjørende ut av snøkavet …

– Åssen i helsike greide du det, sier han og tar av seg brillene – som om ikke helt tror det han har sett.

Godt firehjulsdriftsystem, gode dekk og tung bil er antageligvis svaret. Jeg er faktisk litt overrasket selv også. Dagen før hadde jeg stått fast med min egen bil der. Den har også firehjulsdrift.

En annen ting som må nevnes er at styrefølelsen og kontakten med underlaget på dette føret mildt sagt er diffus. Tidvis er det omtrent som å kjøre kjelke. Litt skuffende det. Mye av poenget med en SUV er jo at den skal takle slike forhold, men her er det bare å sette ned farten og ta det med ro.

Vi skal skynde oss å legge til at når snø har blitt til regn og veien atter er bar og våt dagen etter, da er styrefølelsen og kontakten med underlaget slik den skal være. Da får vi også bekreftet at bilens ytelser er ganske så rå.

Tesla-kutt kan gi priskrig på nybil i Norge

ANONYM: Bilen er både stor og mektig, men med et litt anonymt design.
ANONYM: Bilen er både stor og mektig, men med et litt anonymt design.

Konklusjon:

Vi har bilen på et kort lån et par dager. Kjøreforholdene setter også klare begrensninger. Derfor skal vi komme tilbake med en mer utfyllende test i løpet av kort tid. Da vil vi også måle strømforbruk og slike ting.

Ytelser, plass, komfort, utstyrsnivå, framkommelighet og opplevd kvalitet står til alle våre forventninger og vel så det. Dette er et flaggskip verdig.

Designet står ikke akkurat ut. Snarere tvert i mot. Dette er ganske anonymt. Den ser ikke ut som noen to millioners-bil. Styrefølelse på dårlig føre, litt korte seteputer og refleksene i skjermen trekker også litt ned.

Likevel tror vi ganske bestemt at vi allerede nå, på en av årets første dager, kan kåre årets påske-SUV. EQS SUV er virkelig et flaggskip.

Les også: Her kjører vi EQS SUV for første gang i USA

Mercedes EQS SUV 580


Motor og ytelser:

  • Motor: Elektrisk
  • Effekt: 544 hk / 858 Nm
  • 0-100 km/t: 4,6 sek.
  • Toppfart: 210 km/t
  • Forbruk: 20,9 kWt / 100 km

Batter/lading:

  • Batteri: 85,4 kWt
  • Hurtiglading: 200 kW
  • Ombordlading: - kW
  • Rekkevidde: 610 km

Mål, vekt og volum:

  • Lengde x bredde x høyde: 512 x 195 x 171 cm
  • Bagasjerom: 645 liter
  • Vekt: 2.810 kilo
  • Tilhengervekt: 1.800 kilo
  • Taklast: 100 kilo

Pris:

Startpris: 1.288.125 kroner (EQS 450)

Pris testbil: 1.925.556 kroner

Les også: Vi tester drømme-Mercedesen – 15 år senere:

Video: Se mer av vår test av Mercedes EQS SUV i snøvær her