Nå vil de kapre småbilkundene

Denne går rett i strupen på bestselgerne.

Opel Corsa er en ny fargeklatt i småbilmarkedet.
Opel Corsa er en ny fargeklatt i småbilmarkedet.

Opel satser stort på smått. Vi har allerede fått Adam, både vanlig utgave og den litt mer maskuline Rocks. Snart kommer den også i en mer sportslig variant.

Men nå har de lansert det som blir en enda viktigere modell – og som bærer et navn som har vært med oss en god stund allerede: Corsa.

Den var i sin tid minstemann i Opel-familien, men siden har den vokst, og i tillegg har altså Adam kommet til.

Men fortsatt er de fremste egenskapene til Corsa at den er kompakt og smidig.

Skjedd mye på 32 år

Vi har fått teste den nyeste generasjonen, for å se hva en kan stille opp med, i konkurransen mot for eksempel VW Polo og Ford Fiesta.

Opel har i alle fall historikken i orden. Corsa er et navn som har vært med oss i 32 år allerede. Men modellnavnet er også mer eller mindre den eneste likheten mellom første generasjon og den nye.

For det er ingen tvil om at Opel sikter høyt - og har gjort store forbedringer. De hevder selv at denne bilen kan sette en ny standard i klassen. Det er spenstig.

Bli med på test, og sjekk om vi kan gå god for den ambisiøse målsetningen deres.

Les også: Denne bilen er en utstyrsorgie

Kjøreglede 3/6:

Når du kjører en Corsa, vil du i stor grad ikke tenker over selve kjøreopplevelsen. På godt og vondt. Den er nemlig akkurat passe komfortabel, styringen er helt ok, understellet avstemt og lydnivået behagelig.

Det er en oversiktlig sittestilling, som virker overraskende høy i forhold til hva vi hadde forventet. Testbilen har standardseter. Det vil si at de har lite sidestøtte – men slett ikke er ukomfortable.

Det meste er utført med tysk presisjon, på en slik måte at du ikke har noe å klage over. Kanskje bortsett fra at kjøreopplevelsen gjerne skulle vært litt mer engasjerende.

Men så er det da heller ikke en slik type bil. Den har andre styrker, og spiller på disse. I alle fall fram til en eventuell verstingutgave, OPC-modellen, kommer. Men den har ikke Opel i Norge bestemt seg for om de vil ha inn enda.

Interiør/plass 4/6:

Akkurat som kjøreegenskapene, er det litt lite spennende interiør. Den har for eksempel ikke noe av særpreget som Adam har fått. Alt er ryddig stramt og ordentlig. Knapper og brytere er der du forventer, og det er er varme i rattet, noe som er uvurderlig på vinterstid.

 Det skal også sies at kvalitetsfølelsen har tatt et langt steg videre fra forrige generasjon.

Men ingen ting sprudler, overrasker eller er litt ”rampete”. Vi skulle rett og slett gjerne sett et litt mer livlig interiør.

En snedig kjørecomputer er forresten på plass, som blant annet kan fortelle deg nøyaktig avstand til bilen foran, i antall sekunder. Smart! Det har vi faktisk aldri sett på noen annen bil – men vi er rimelig sikre på at det vil bidra til at folk holder større avstand til bilen foran.

Og er det noen vi ønsker velkommen til verden, i tillegg til fred på jorden og slutt på at mennesker sulter, så er det at bilen bak ikke ligger klistret oppi bakfangeren og trykker. Takk Opel, for at dere vil gjøre verden til et bedre sted.

Bagasjerommet er på 285 liter, som er på nivå med konkurrentene. Men når setene legges ned er faktisk Corsa, med sine 710 liter, minst i klassen.

Til å være en småbil er det bra med plass i baksetet – også i høyden. Det siste er ingen selvfølge lenger.

Les også: Dette er de beste småbilene

Motor 4/6:

Turbomotoren på 90 hk er den samme som du finner i Adam/Adam Rocks og går på bensin. Den passer egentlig bilen fint. Den fungerer bra til vanlig kjøring, men leverer ikke akkurat noe kraftoverskudd.

0-100 km/t tar 11,9 sekunder. Det er kjappere enn både Ford Fiesta og Toyota Yaris med sammenlignbare motorer – men tregere enn VW Polo som også har en 90 hks motor.

Stort sett er det nok til å følge trafikken, og den takler også kjøring i over 100 km/t på motorveien uten at du plages av støy. Det er viktig, også på småbiler.

I urbane strøk fungerer den fint. Men du vil nok merke at du gjerne skulle hatt litt mer å rutte med i forbindelse med forbikjøringer.

Les også: Liten trenger ikke å være kjedelig - sjekk denne!

Design 4/6:

Nå høres det kanskje ut som en plate som vi går litt på repeat her, men også designet skulle vi ønske var litt mer lekent. Opel har vist ved flere anledninger at de kan hvis de vil – også på små biler. Så hvorfor har en vært så konservativ med Corsa?

Kanskje er det fordi noen har gjort en markedsundersøkelse, og funnet ut at dette er folk som ikke ønsker for mye sprell.

Den er imidlertid langt mer moderne enn forrige generasjon. Fronten er typisk Opel - med den nye grillen og signatur LED-lys i hovedlysene.

Takket være noe økt lengde, ser den litt mindre klumpete ut enn forgjengeren. 

Miljø/økonomi 5/6

Opel skal ha for at de legger prisen lavt. Faktisk lavere enn samtlige sammenlignbare konkurrenter. Testbilen starter på 164.000 kroner. Det er gunstig. Billigere enn både Ford Fieste, VW Polo og Toyota Yaris med tilsvarende motoralternativer og utstyr.

Opel er forresten rause med utstyr. Du kan få den med blindsonevarsling, Opel Eye frontkamera med skiltgjenkjenning, varsling ved uønsket filskift, automatisk blending av lys.

Corsa kommer også med kollisjonsvarsling som varsler for fare for påkjørsel, med et rødt varsellys som projekteres i frontruten.

Innstegsmodellen heter Edition, blant standardutstyret her er klimaanlegg, oppvarmet skinnratt, DAB+ og City-mode for enklere manøvrering i trange bygater.

Miljømessig er motoren naturligvis innenfor Euro 6-standarden. Den trenger ikke mye suppe på mila, 0,45 liter ved blandet kjøring. Det er omtrent som resten av bilen i denne klassen. Og kun Ecoboost-motoren i Ford Fiesta klarer å vise til et lavere forbruk.

Les testen av Opels kompakte SUV, Mokka, her

Konklusjon 4/6

Et segment som allerede har mange sterke konkurrenter, har nå fått en ny. Takket være at det er mange om beinet, har samtlige tatt store grep i riktig retning de siste årene.

Opel er helt klart med på å holde konkurrentene på tå hev. Den nye Corsa er virkelig en bil som byr på mye spennende teknologi og utstyr. Akkurat på det område skal de ha rett i at de setter en ny standard.

Men fornuften gir i alle fall flere gode grunner for å velge Opel: God pris, mye utstyr, bra plass og lavt forbruk.

Hvis vi skal være kritiske, er det at vi gjerne skulle hatt litt mer X-faktor. Det lille ekstra, som appellerer til følelsene.

Prøv også:

Fod Fiesta:

Utvilsomt klassens mest velkjørende – og vår favoritt er Black-edition

VW Polo:

Lillenbroren til Norges mest solgte bil

Les også: Denne Opelen er perfekt for norske forhold