Nå vil de gjøre noe med altfor trange parkeringsplasser

Bilene har nemlig blitt større.

Reglene for hvor stor en parkeringslomme må være har ikke forandret seg på flere tiår. Det har imidlertid størrelsen på bilene gjort...
Reglene for hvor stor en parkeringslomme må være har ikke forandret seg på flere tiår. Det har imidlertid størrelsen på bilene gjort...

Har du noen gang reagert på at det er veldig trangt på parkeringsplasser og i parkeringshus? Da er du neppe alene. Regelen for hvor stor en parkeringslomme skal være har ikke endret seg på flere tiår. Bilene derimot – de har blitt mye større.

Men nå skjer det noe på dette området. Byggforskseriens avisninger for parkeringsplasser og garasjeanlegg skal nemlig revideres, av SINTEF.

– Det tror jeg mange mener er på høy tid. Underdimensjonerte parkeringslommer skaper mange frustrasjoner. Det fører også til mange parkeringsskader og kjedelige situasjoner, sier Brooms bilekspert Benny Christensen.

Har blitt utypisk

Statens vegvesen legger "dimensjonerende kjøretøy" til grunn for sine dimensjoneringsnormer. Dimensjonerende kjøretøy er en "boks" som de aller fleste biler i den aktuelle kategorien skal passe inn i. Det er altså ikke en gjennomsnittsstørrelse, men en "dette-må-det-være-plass-til"-størrelse.

Dimensjonerende personbil har blitt utypisk for dagens biler – ikke bare når det gjelder ytre dimensjoner, men også ved at den har en annen fordeling av overheng foran og bak.

Måten du parkerer på kan spare deg for mange tusenlapper

Bilene er blitt større, da må parkeringsplassene bli det også. Foto: Pixabay
Bilene er blitt større, da må parkeringsplassene bli det også. Foto: Pixabay

Øke bredden

– Kunnskapen om størrelsen og svingradiusen til biler som selges i dag, gir grunnlag for å endre anvisningene for parkeringsplasser, sier seniorrådgiver Anders Kirkhus i SINTEF.

Hittil har dimensjonerende bil vært 1,8 m bred og dimensjonerende svingdiameter (ytre overheng) 12,0 m.

– Ut fra statistikken mener vi det må være riktig å nå sette bredden på dimensjonerende personbil til 1,9 m. Bredde med speil mener vi må settes til 2,1 m og dimensjonerende svingdiameter (ytre overheng) til 13,0 m, sier Kirkhus, i en pressemelding.

Parkering har overtatt klagetoppen

Nødvendig plass

Når SINTEF skal revidere Byggforskseriens anvisning er målet å:

  • Angi mer detaljert hva som er nødvendig plass for bil og manøvrering.
  • Angi mer detaljert hva som er nødvendig plass for å komme inn og ut av bilen, samt gå forbi bilen.
  • Ha et bedre dokumentert underlag for anbefalingene.
Godt skviset inn – men her er det ikke bare enkelt å komme seg inn og ut av bilen... Foto: Frank Williksen.
Godt skviset inn – men her er det ikke bare enkelt å komme seg inn og ut av bilen... Foto: Frank Williksen.

Enorm forskjell

Brooms bilekspert håper dette vil gi snarlige resultater:

– Vi er solid på overtid på dette området. Regelverket har ikke hengt med den faktiske utviklingen. Det er bare å se på en typisk bil fra 70-tallet og sammenligne med de som selger best i dag. Forskjellen er enorm. Bilene har blitt både lengre og bredere og trenger rett og slett mer plass, sier Benny.

Han legger til:

– Samtidig er det mange aktører som ønsker å skvise inn flest mulig parkeringsplasser, enten det er i boligblokker eller parkeringshus – eller utenfor dagligvarebutikken. Derfor er det viktig at de får mer realistiske mål å forholde seg til. Da vil det bli både enklere og tryggere å parkere bilen. Og vi får forhåpentligvis også en nedgang i antall parkeringsskader.

Du bare kjører inn på flyplassen – så fikser bilen resten

Parkeringshus er blant verstingene på trang parkering. Her skvises det gjerne inn maksimalt antall plasser.
Parkeringshus er blant verstingene på trang parkering. Her skvises det gjerne inn maksimalt antall plasser.

Tiltrekke flere kunder?

Vi i Broom har tatt opp problemene med trange parkeringsplasser ved flere anledninger. En av dem som har kommentert dette, er Gjensidiges kommunikasjonssjef Arne Voll:

– Det er ingen tvil om at snevre rammer ved konstruksjon og oppmerking øker risikoen betraktelig. Og det er heller ikke noen tvil om at dette gir seg utslag i flere skader. Men denne kostnaden treffer hverken utbygger eller myndigheter, og det er nok slik at utbygger i stor grad ønsker plass til flest mulig biler på et begrenset område. Derfor er det forsikringsselskapene og kundene som må ta kostnaden når det oppstår en skade.

– For nordmenn er bilhold en stor utgift, og vi som forsikringsselskap ønsker normer om noe bredere parkeringsplasser velkommen. Det er nok heller ikke umulig at bredere og mer oversiktlige parkeringsplasser også kan tiltrekke seg kunder, har Arne Voll uttalt til Broom.

LES MER: Ingen innrømmer å ha krasjet inn i andre

Video: Så vanskelig kan det være å parkere...