Nå står 30.000 kunder i kø for ny Tesla-konkurrent
Og den kommer til Norge neste år.

Det tok sin tid, men nå har det begynt å skje ting rundt elektriske pickuper også.
Det sies at hvis man lykkes med en bil i USA, er det nok til å sikre suksess. Der er det nemlig et enormt bilmarked. Og hvis det er én ting mange i USA elsker, så er det en skikkelig pickup.
Skal man for alvor lykkes med elektriske biler, er det derfor nærmest et folkekrav at noen tilbyr nettopp en elektrisk pickup.
Og det er ikke bare Tesla, med sin Cybertruck, som har planer. En annen spennende og fersk aktør på markedet er Rivian. De startet opp så sent som i 2009.
Vi har sett hva de har å by på i forbindelse med bilutstillinger både i Las Vegas og Los Angeles. Modellene som ble stilt ut der, var ikke konseptbiler, men produksjonsmodeller.
De imponerer med gjennomtenkte løsninger, for et krevende pickup-marked.
SUV-kuppet som ikke helt innfrir

20.000 biler i året
Vi har tidligere fått bekreftet at bilen er planlagt å komme til Europa/Norge. Men det siste året har det vært lite nytt om planer for lansering utenfor USA og Canada.
Skal vi dømme etter reservasjonstallene, er det uansett bare å gjøre seg klare for et skikkelig hardkjør i produksjonslokalene. 30.000 har betalt depositum på 10.000 kroner.
De siste rapportene tyder nå på at man skal klare målet om å starte leveringene i juli 2021. Når produksjonen er skikkelig i gang, er planen å lage 20.000 biler i året.

Med denne får du heftig hytte-SUV
Både SUV og pickup
Rivian tilbyr forøvrig to modeller: R1T er pickupen – mens R1S er en SUV, bygget på samme plattform.
Begge har firehjulsdrift takket være fire elmotorer, skikkelige offroad-program, luftfjæring, mulighet til å trekke tilhenger og et arsenal av avansert teknologi.
Det er også solide batteripakker. Det største er på hele 180 kWt, mens effekten er på mellom 400 og 750 hk.

Sju seter
Det gir 0-96 km/t (0-60 mph) på 3 sekunder i verstingutgaven. Ikke dårlig for en bil på nesten 2,7 tonn.
Pickupen kan dessuten trekke henger på opptil, hold deg fast, 5 tonn!
SUV-en R1S er 20 cm kortere, men har ellers omtrent samme utgangspunkt for batteri og ytelser. R1S kan imidlertid "bare" trekke 3,5 tonn. Til gjengjeld er den mulig å få med sju seter.
Gode rekkevidde
Rekkevidden er satt til opptil 640 kilometer. Det er målt etter den amerikanske målemetoden, EPA, som også er den strengeste. Så her tåles det sammenligning med de beste i klassen.
PS: Det finnes en egen Facebook-gruppe for Rivian-interesserte nordmenn. Den har knappe 1.000 medlemmer.
PS2: Hvordan interessen er for Tesla Cybertruck? Siste tweet fra sjefen, Elon Musk, indikerer rundt 200.000 reservasjoner.
Hva gjør brukt drømme-SUV med familieøkonomien?
Video: Her kan du ser mer av Rivian-modellene: