
Nå skal Volvos elbiler gå lenger
Både C40 og XC40 får betydelige oppgraderinger. Nå er tallene klare.
erVolvo har hatt stor suksess med sin første elbil her hjemme. Den kompakte SUV-en XC40 har helt siden introduksjonen vært en av Norge mest solgte biler.
I fjor fikk den også følge av C40 som langt på vei er samme bil, med med litt mer fallende og sporty taklinje. Til sammen har de to modellene nå solgt i rundt 17.000 eksemplarer her hjemme,
Noen rekkevidde-vinnere har de to så langt ikke vært. Men nå har Volvo tatt grep.
Over 580 kilometer
Vi har tidligere skrevet at Volvo fra modellår 2024 både forbedrer rekkevidden og forkorter ladetiden for Volvo XC40 Recharge og C40 Recharge.
Nå er de nye tallene klare. Rekkevidden blir lenger enn det det vi først trodde. De nye estimatene innebærer blant annet at C40 Single Motor med Extended Range får en forventet rekkevidde på 578 kilometer, en oppjustering på 48 kilometer (se tabell under).
For XC40 blir maks rekkevidde nå 570 kilometer. Det er en betydelig økning fra beste rekkevidde i dag.
Endringene skjer i forbindelse med at selskapet introduserer nye drivlinjer for C40 og XC40. I form av to bakhjulsdrevne varianter og en oppdatert firehjulsdrevet modell.
C40 fikk lengre rekkevidde enn Volvo først trodde

Mer attraktive
– Det er veldig gledelig at vi nå kan ytterligere oppjustere rekkeviddetallene på XC40 og C40. At begge bilene nå kan fås med over 550 kilometer i rekkevidde, tror vi gjør dem enda mer attraktive for norske kunder. Det sier Erik Trosby, som er kommunikasjonssjef i Volvo Car Norway.
Bilene har fått en ny og kraftigere motor på bakakselen, samt en ny og mer effektiv inverter. Twin-modellen med firehjulsdrift (AWD) får en ny frontmotor som også vil være mer effektiv.

Med de nye drivlinjene går Volvo bort fra forhjulsdrift og tilbyr nå XC40 og C40 med enten bakhjulsdrift eller firehjulsdrift.
De ladbare Volvoene har også begynt å gå betydelig lengre

Opptil 200kW Ladehastighet
Modellvarianten med bakhjulsdrift blir tilgjengelig som Single Motor og Single Motor Extended Range, der forskjellen er størrelsen på de nye batteripakkene, som kommer med 73 og 82 kWt (70/78 kWt netto). Modellvarianten med firehjulsdrift vil kun tilbys med den største batteripakke.
Fram til i dag har Volvos elbiler hatt en maksimalt oppnåelig ladeeffekt på 150 kW. På de nye modellene som også har den største batteripakken, øker Volvo denne til 200 kW.
Samtidig lanserer de to nye farger i 40-serien, nemlig Cloud Blue og Vapor Grey. Vapor Grey er også lanseringsfargen til nye Volvo EX90. I tillegg lanseres det nye og mer aerodynamisk felger.
Produksjonsstart av de nye modellene er satt til andre kvartal 2023.
Les også: EX90 er på vei – den blir viktig for Volvo
Video: Se Volvo XC40 på norske vinterveier