Nå skal Volvos elbiler gå betydelig lengre
Oppgraderer både C40 og XC40.
Volvo har hatt stor suksess med sin første elbil her hjemme. Den kompakte SUV-en XC40 har helt siden introduksjonen vært en av Norge mest solgte biler.
I fjor fikk den også følge av C40 som langt på vei er samme bil, med med litt mer fallende og sporty taklinje.
Noen rekkevidde-vinnere har de to så langt ikke vært. Men nå tar Volvo grep på dette området.
Over 500 kilometer
I dag lanserer de nye modellvarianter av XC40 og C40, der blant annet lengre rekkevidde, raskere lading og bakhjulsdrift står på menyen.
– Nå kan man bestille XC40 og C40 med over 500 kilometer rekkevidde. Med alle de gode egenskapene bilene allerede har tror vi dette vil gjøre dem enda mer attraktive for norske kunder, sier Erik Trosby som er kommunikasjonssjef i Volvo Car Norway.
Bilene har fått en ny og kraftigere motor på bakakselen, samt en ny og mer effektiv inverter. Twin-modellen med firehjulsdrift (AWD) får en ny frontmotor som også vil være mer effektiv.
De ladbare Volvoene har også begynt å gå betydelig lengre
Øker med nesten ti mil
Med det går Volvo bort fra forhjulsdrift og tilbyr nå XC40 og C40 med bakhjulsdrift eller firehjulsdrift.
Modellvarianten med bakhjulsdrift blir tilgjengelig som Single Motor og Single Motor Extended Range, der forskjellen er størrelsen på de nye batteripakkene, som kommer med 73 og 82 kWt (70/78 kWt netto). Modellvarianten med firehjulsdrift vil kun tilbys med den største batteripakken.
Fram til i dag har XC40 Recharge og C40 Recharge hatt henholdsvis 422 og 435 kilometer rekkevidde. Med de nye batteripakkene får Extended Range-varianten av XC40 en estimert rekkevidde på 515 kilometer, mens C40 får 533 kilometer.
C40 fikk lengre rekkevidde enn Volvo først trodde
Starter andre kvartal 2023
XC40 med firehjulsdrift får 500 kilometer, mens C40 får 507 kilometer rekkevidde . Foreløpig estimert forbruk for Extended Range-varianten med bakhjulsdrift er fra 17,1kWt/100 km på XC40 og 16,4 kWt/100 km for C40.
Fram til i dag har Volvos elbiler hatt en maksimalt oppnåelig ladeeffekt på 150 kW. På de nye modellene som også har den største batteripakken, øker Volvo denne til 200 kW.
Samtidig lanserer de to nye farger i 40-serien, nemlig Cloud Blue og Vapor Grey. Vapor Grey er også lanseringsfargen til nye Volvo EX90. I tillegg lanseres det nye og mer aerodynamisk felger.
Produksjonsstart av de nye modellene er satt til andre kvartal 2023.
EX90 er på vei – den blir viktig for Volvo
Dette er prisene:
XC40 Recharge:
- Startprisen med Single Motor er 469.900,- kroner for modellen med den minste batteripakken (73kWt).
- Startprisen for XC40 Recharge Single Motor Extended Range med den største batteripakken (82kWht) er 504 900,- kroner for kjøp og 8,690,- kroner for abonnement med 36 måneders bindingstid / 10.590,- kroner for 3 måneders bindingstid.
- Startprisen for XC40 Recharge Twin Motor med den største batteripakken (82kWt) er 544.900,- kroner for kjøp og 9.090,- kroner for abonnement med 36 måneders bindingstid / 10.990,- kroner for 3 måneders bindingstid.
C40 Recharge:
- Startprisen med Single Motor er her 483.900,- kroner for modellen med den minste batteripakken (73kWt).
- Startprisen for C40 Recharge Single Motor Extended Range med den største batteripakken (82kWt) er 518.900,- kroner for kjøp og 8.890,- kroner for abonnement med 36 måneders bindingstid / 10.790,- kroner for 3 måneders bindingstid.
- Startprisen for C40 Recharge Twin Motor med den største batteripakken (82kWt) er 558.900,- kroner for kjøp og 9.290,- kroner for abonnement med 36 måneders bindingstid / 11.190,- kroner for 3 måneders bindingstid.
Priser er her oppgitt eksklusive moms og engangsavgift. Gjeldende priser med moms og vektavgift offentliggjøres 1. januar, eller så raskt dette er klart i 2022, opplyser Volvo.
Video: Her møter vi Volvos neste elbil for første gang